Gå til innhold

Kan man dra utenlands, uten barn, i foreldrepermisjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om en langhelg til høsten hvor én av oss på det tidspunkt vil være i lønnet permisjon. Barnet skal ha barnevakt. Bryter vi noen lover ved å gjøre dette?

Anonymkode: a39d8...663

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åh herregud..

Anonymkode: 7b533...0b4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skulle det være ulovlig? 

Anonymkode: a0e79...57f

Skrevet

Seriøst??

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan skulle det være ulovlig? 

Jeg vet at enkelte andre stønader fra NAV krever at man ikke drar utenlands. Dette er jo penger man mottar for å ta seg av barnet. Jeg finner ingen info om dette på NAV, det er derfor jeg spør.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet at enkelte andre stønader fra NAV krever at man ikke drar utenlands. Dette er jo penger man mottar for å ta seg av barnet. Jeg finner ingen info om dette på NAV, det er derfor jeg spør.

Ts

Det gjelder ved sykemelding og AAP.

IMG_4658.jpeg.537fb277f40e9dca180446f169c71834.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Bare å reise

Anonymkode: 75361...bcb

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Det finnes info om hva som ikke er lov angående reise. Så når du ikke finner noe sier vel det sitt? Og en helgetur kan de fleste argumente for selv med de stønadene du nevner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare å reise det. 

Har vært på flere ferier utenlands på AAP. Aldri spurt om lov fra NAV heller, kun fra fastlege som sa god tur hver gang.

Anonymkode: f0638...718

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er snakk om en langhelg til høsten hvor én av oss på det tidspunkt vil være i lønnet permisjon. Barnet skal ha barnevakt. Bryter vi noen lover ved å gjøre dette?

Ikke ulovlig men forstår ikke avgjørelsen deres

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, bare å reise! Kos dere. 

Anonymkode: 50348...376

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Likevel er det lov å plassere barnet i barnehage mens man er i lønnet perm. 

Det er absolutt ingen kontroll av at man faktisk tar seg av barnet når man er i permisjon. Vet ikke en gang om det er noen lov som sier at man må det, står ikke noe i teksten på NAVs sider om hva som gir rett til foreldrepenger annet enn å ha barn (og oppfylle andre krav som x mnd jobb osv)

Anonymkode: c2098...437

AnonymBruker
Skrevet

Bryter foreldreloven.

Anonymkode: c9050...b9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Likevel er det lov å plassere barnet i barnehage mens man er i lønnet perm. 

Det er absolutt ingen kontroll av at man faktisk tar seg av barnet når man er i permisjon. Vet ikke en gang om det er noen lov som sier at man må det, står ikke noe i teksten på NAVs sider om hva som gir rett til foreldrepenger annet enn å ha barn (og oppfylle andre krav som x mnd jobb osv)

En bekjent plasserte ungen i barnehage under farspermisjon og brukte tiden på egen hobby. 😒

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

En bekjent plasserte ungen i barnehage under farspermisjon og brukte tiden på egen hobby. 😒

Jeg trodde ikke dette var lov men har nå barn selv og fikk sjokk over hvor vanlig det er. Alle jeg har møtt snakker om det som en bra ting at ungen får så lang tilvenning.. Men ser for meg at det lett blir lengre dager enn de gir uttrykk for når de sier det, og uannsett ville det vært bedre for de minste å være sammen med en forelder (gitt at det er en god forelder da)

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne reiste på langweekend til København med samboeren sin mens hun var i foreldrepermisjon med yngste datteren sin. Barna var hos farmor. Fullt lovlig. 

Anonymkode: ac2df...b13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvilken paragraf da?

Her er lenke til loven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7

Venter spent på svar.

Anonymkode: caac2...b20

Det er barneloven. Foreldreloven sier at man er dårlige foreldre om man reiser fra en baby.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er barneloven. Foreldreloven sier at man er dårlige foreldre om man reiser fra en baby.

Lol 

Anonymkode: 75361...bcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...