Gjest Ninakanin Skrevet 11. januar 2006 #1 Skrevet 11. januar 2006 Helt fra jeg fikk den har min kjære kattunge hatt problemer med å forstå hvor drit og piss skal. Det var kjempekjipt å tørke opp nervøs mage fra seng og krinkelkroker, men jeg viste forståelse siden han var nyinnflyttet i et hjem hvor det allerede bodde både hund og katt. I doen brukte jeg katteperler, noe som også oppdretter brukte. Så flyttet jeg, og håpte at ved fravær av flytterot og mas (han kom midt i sjauen) så skulle tissingen forsvinne av seg selv. Et par uhell de første dagene var å forvente, så jeg ble ikke sur. Så begynnte den møysommelige elimineringen av mulige årsaker til den sinnsykt irriterende uvanen, og nå begynner jeg å bli sliten av å vaske dynen hver eneste uke... Jeg har allerede hevet to stykker, og nå er begge dynene mine tisset ut. Igjen. Jeg har gjort dette: - Gått fra katteperler til kattesand. Godt motatt, men tissing fortsetter. - Strengere med grenser for hvor hunden får gå. I dag flyttet hunden. - Flyttet do fra bad med varmegulv (tenkte lukten ble for sterk) og ut i gangen. Nå har jeg to alternativer igjen, og det er å se om det er stress på grunn av hunden og se om at han har flyttet hjelper, og å kjøpe større do som jeg skal gjøre i morgen. Men hvis han fortsetter, så må jeg innrømme at jeg begynner å bli litt lei... Han er nydelig, utrolig flott, jeg er kjempeglad i ham. Men irritasjonen over uvanen hans begynner å spise seg inn i kosen over ny katt, og jeg har gått tom for ideer. Hjelp! Jeg kan ikke ha en katt som ødelegger ting og gjør at jeg må ha syv dyner, en for hver dag!!!
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #2 Skrevet 11. januar 2006 Så ta katten ut fra soverommet ditt, da? Er jo ikke verre enn det.
Gjest Ninakanin Skrevet 11. januar 2006 #3 Skrevet 11. januar 2006 bor på 40kvm, da har han litt liten plass
Sniglå Skrevet 11. januar 2006 #4 Skrevet 11. januar 2006 Feliway!! Får den hos dyrlegen, vi kjøpte nettopp en på den klinikken på Møhlenpris. Foreldrene mine kjøpte også en sånn da deres katt tisset rundt omkring. Det hjalp :smile:
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #6 Skrevet 11. januar 2006 For det første: siden urensligheten startet igjen etter et opphold: har du vært hos veterinær og sjekket at det ikke er noe fysisk galt med katten? Det kan nemlig være urinveisinfeksjon som lett kan utløses i stressende situasjoner slik som en flytting er. Og en katt med urinveisinfeksjon vil begynne å tisse overalt. Eller den kan ha andre problemer med urinveiene. Er det mye den tisser, eller er det lite av gangen? Tisser den ofte? I spesielle situasjoner den tisser utenfor kassen eller innenfor kassen? Så regner jeg med katten er kastrert (bare for å få avklart det, selv om det høres ut som urenslighet og ikke markering siden den har gjort det fra den var liten). hvor har du kassa i forhold til maten? Katter går aldri i kassa hvis den står for nærme maten, det ville nok ikke du gjort heller! Feliway er et godt forslag, prøv det! Ellers bør du plassere katten i kassa etter den har spist og etter den har sovet. Det er gjerne da de må gjøre fra seg, og den må skjønne at det er der det er riktig å gjøre fra seg. Ikke straff katten hvis den gjør fra seg på feil sted! Det vil bare gjøre situasjonen verre (men det er du sikkert klar over!) Katter er instinktivt renslige. Hvis katten var urenslig som kattunge er det fordi den ikke har fått den riktige opplæringa fra mora. De du fikk kattungen fra, skulle aldri ha levert den fra seg før den var renslig. Eventuelt ble den tatt for tidlig fra mora (dva før 12.uke)? urenslighet er en ikke uvanlig konsekvens av for tidlig separasjon. Mitt råd hvis ikke Feliway hjelper er å få tak i et hundebur. Der skal det kun være katteseng (dvs bløtt, et teppe feks), og kattesand. Katten blir da tvunget til å gå i kassa, når den er på avgrenset område, siden ingen katter vil ligge i sin egen skitt (de er instinktivt renslige). Det kan høres brutalt ut å stenge katten inne i et bur for noen dager, men det er slik adferdsterapeuter løser dette problemet. Ellers kan du ta kontakt med en adferdsterapeut. Ta kontakt med din veterinær, så kan de sikkert hjelpe deg videre. Det koster litt, men det koster ikke mer enn å bruke en somatisk veterinær, siden ingen av dem er støttet av det offentlige.
Gjest Isabellas Skrevet 11. januar 2006 #8 Skrevet 11. januar 2006 Jeg tenkte to ting da jeg leste dette: Kanskje har den urinveisinfeksjon, eller så er det for skittent i kattedoen til at den gidder å gjøre fra seg der og viser deg hva den mener med å tisse i senga di. Det er viktig å skifter på doen hver dag.
Sniglå Skrevet 11. januar 2006 #9 Skrevet 11. januar 2006 (endret) Nå er ikke Ninakanin her, så jeg kan svare på hennes vegne. Katten var godt over 12 uker da hun fikk den, så tror ikke det har noe med at den ble tatt fra moren for tidlig. Og den var garantert renslig da hun fikk den, jeg har fått to katter fra samme oppdretter, og de var renslige da vi fikk de. Og om den mot formodning ikke skulle vært renslig hadde oppdretter ikke gitt den fra seg, så pass seriøs er hun Endret 11. januar 2006 av Sniglå
Gjest Ninakanin Skrevet 12. januar 2006 #10 Skrevet 12. januar 2006 jeg renser doen hver dag, men jeg skal kjøpe større do i tilfelle de ikke er fornøyd med den de har. Men da kattene var hos "onkel" (kjæresten min) i over en uke, skjedde det aldri. Derfor lurer jeg på om det er stress pga hunden. så nå får vi se!
MiniMjau Skrevet 12. januar 2006 #11 Skrevet 12. januar 2006 Ja, jeg og var "fostermor" for 2 kattunger for dyrebeskyttelsen. En helg når mine foreldre og søsken kom på besøk, begynte kattungene å tisse i sengen min enda de var helt stuerene fra før av. De var rett og slett stresset av alt besøket. Så det er godt mulig lillepusen din tisser pga stress.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #12 Skrevet 12. januar 2006 Men da kattene var hos "onkel" (kjæresten min) i over en uke, skjedde det aldri.Det var i din seng den "fikk lov" å gjøre fra seg i begynnelsen - ikke i hans - derfor gikk det greit hos onkel kjæreste. Du gjorde feil ved at du ikke ble sint på den når den gjorde fra seg i begynnelsen. Katten blir ikke fornærmet for det - det må settes grenser helt fra begynnelsen av.
Gjest Ninakanin Skrevet 12. januar 2006 #13 Skrevet 12. januar 2006 vanskelig å bli sint på en puse som har gjort ifra seg for flere timer siden...? Tror ikke han har evne til å tenke tilbake i tid. De gangene jeg har fersket ham har jeg jo reagert. Men ikke flere timer etterpå. Det funker ikke så bra
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #14 Skrevet 12. januar 2006 Det har du rett i. Utfra hva du skrev i hovedinnlegget så det ikke sånn ut. Det var kjempekjipt å tørke opp nervøs mage fra seng og krinkelkroker, men jeg viste forståelse siden han var nyinnflyttet i et hjem hvor det allerede bodde både hund og katt. Det er et dyr du har med å gjøre - ikke et sansibelt menneske. En katt forstår ikke at du viser forståelse fordi den er liten - for en katt betyr det som er lov når den er liten lov når den er stor.
Gjest Miloine Skrevet 13. januar 2006 #15 Skrevet 13. januar 2006 (endret) vanskelig å bli sint på en puse som har gjort ifra seg for flere timer siden...? Tror ikke han har evne til å tenke tilbake i tid. De gangene jeg har fersket ham har jeg jo reagert. Men ikke flere timer etterpå. Det funker ikke så bra ← Helt riktig. Når en katt gjør fra seg på feil sted, må den "tas" med en gang, ellers er det nytteløst. En katt som oppfører seg unormalt, prøver gjerne å fortelle deg at noe er galt! Det som er galt her er nok stress som du sier pga. hunden. Det kan gå seg til etterhvert som de blir bedre kjent Årsaken kan også være urinmarkering. Kanskje katten din markerer reviret sitt ovenfor hunden din!? Urinmarkering forekommer hos begge kjønn, men mest hos hannkatter. Det kan også forekomme hos kastrerte katter. Spør oppdretteren om hva slags toalett kattungen har brukt der. Kanskje er veggene på toalettet du bruker for høye? Hvis du finner avføring på golvet, så legg det opp i toalettet, halvt tildekket med sand. Dette vil kanskje tiltrekke seg kattungen. Prøv også å sette kattungen forsiktig opp i toalettet Kattedoen må stå et helt annet sted enn der du har kattematen. Katter liker ikke å gå på do nær spise- eller soveplassen. Hvis den gjør fra seg på 1-2 faste steder, kan du sette en skål med tørrfôr eller vann der slik at den ikke gjør fra seg der. Lykke til Endret 13. januar 2006 av Miloine
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #16 Skrevet 13. januar 2006 Den ene katten min "straffet" meg ved å tisse i skoene mine dersom jeg hadde vært mye borte. Hadde to katter, så han burde ikke vært ensom, men gjorde allikevel det for å demonstrere for meg.
Gjest Miloine Skrevet 14. januar 2006 #17 Skrevet 14. januar 2006 Den ene katten min "straffet" meg ved å tisse i skoene mine dersom jeg hadde vært mye borte. Hadde to katter, så han burde ikke vært ensom, men gjorde allikevel det for å demonstrere for meg. ← Dette er veldig vanlig dersom du har vært lenge borte! Kontaktmarkering: Katten kan da urinmarkere eller legge avføring for å oppnå sosial kontakt med eieren. Ofte skjer dette der katten finner lukt av eieren Protestmarkering. Enkelte katter, kan protestmarkere hvis de blir frustrerte eller ikke får nok oppmerksomhet fra eieren. Katter som protestmarkerer mens eieren er hjemme må ignoreres. Forholdet mellom katt og eier må omstruktureres, slik at katten i en periode bare får kontakt og mat på eierens initiativ. Selvom katten din hadde selskap med en annen katt kan katten urinmarkere inne som del av kommunikasjonen med den andre katten, eller for å styrke sin egen selvtillitt. Katter føler seg tryggere når den er omgitt av egne, og ikke andres lukter.
Gjest Ninakanin Skrevet 15. januar 2006 #18 Skrevet 15. januar 2006 Til gjest som mente jeg gjorde feil ved å vise forståelse: Jeg sa ikke "åh stakar lille pusen", men mentalt, det vil si inni hodet mitt, så tenkte jeg "hm, det er nok stress. la meg ikke irritere meg over dette riktig ennå". Jeg er klar over at en katt ikke kan forstå begrepet "forståelse", men takk for den flotte informasjonen likevel!! Dust....
Gjest Ninakanin Skrevet 15. januar 2006 #19 Skrevet 15. januar 2006 Dette er veldig vanlig dersom du har vært lenge borte! Kontaktmarkering: Katten kan da urinmarkere eller legge avføring for å oppnå sosial kontakt med eieren. Ofte skjer dette der katten finner lukt av eieren Protestmarkering. Enkelte katter, kan protestmarkere hvis de blir frustrerte eller ikke får nok oppmerksomhet fra eieren. Katter som protestmarkerer mens eieren er hjemme må ignoreres. Forholdet mellom katt og eier må omstruktureres, slik at katten i en periode bare får kontakt og mat på eierens initiativ. Selvom katten din hadde selskap med en annen katt kan katten urinmarkere inne som del av kommunikasjonen med den andre katten, eller for å styrke sin egen selvtillitt. Katter føler seg tryggere når den er omgitt av egne, og ikke andres lukter. ← Ja jeg tror han har laget en kattesone i sengen med å tisse der. Men han er generelt veldig urenslig, han graver ikke over driten sin om han treffer kassa en gang, noe han sjelden gjør. Å dryppe fisedrit over hele leiligheten ser heller ikke ut til å plage ham. Min andre katt blir superfortvilet og blir "lassie" om han driter der han ikke har lov ved et uhell, mjauer og "prikker meg på skulderen", tar helt av. Graver og graver på parketten i et fortvilet forsøk på å dekke over. Hustler, derimot, han har ingen problemer med å traske rundt i leiligheten med drit opp til ankelen og gniiii det ut over sofa, seng, tepper, klær... I det hele tatt. Men i morgen bærer det avgårde til dyrlegen.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 16. januar 2006 #20 Skrevet 16. januar 2006 Har du en kasse til hver av kattene? Ville prøvd det også, jeg... Når jeg har hatt to katter, har jeg alltid hatt to kasser også, for ellers har den ene gjerne gått på do heeeelt andre plasser enn der det passet meg. Det er jo ikke sikkert at kattungen har så kjempelyst til å gå på do på samme sted som den andre katten din... Bare en tanke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå