AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #1 Skrevet 23. juni 2023 En kompis av meg ble pappa for 4 mnd siden. Han og kona legger seg sammen med sønnen på 4 mnd - altså de går til senga 18:45 hver dag. Er dette vanlig??? altså skjønner at man skal få bok søvn, men hver gang vi inviterer han ut, ber om hjelp til noe (vi er en kompisgjeng som pleier å hjelpe hverandre med praktiske ting / bygging etc) så er det enten «skal snart legge meg» eller ikke noe svar. Såvidt jeg har forstått sover sønnen fint om natten og er en helt super unge - de er ikke utslitte.. Anonymkode: 861af...79e
Noldus Skrevet 23. juni 2023 #2 Skrevet 23. juni 2023 Jeg tror ikke det er vanlig, men kjenner familier som har blitt sånn. Tror de som tilpasser livet så mye for et barn kan få noen tøffe år fremover. (Mener ikke de som gjør dette i perioder med dårlig søvn)
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #3 Skrevet 23. juni 2023 Spiller det noen rolle om det er vanlig eller ikke? Anonymkode: f83e1...df5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #4 Skrevet 23. juni 2023 Det er vel veldig forståelig at man som nybakte foreldre, trenger mer søvn? Skjønner virkelig ikke hvorfor dette er et issue. Tviler på at det er det beste tidspunktet å be om tjenester til foreldre av en 4 måneder gammel baby. La gjengen sove! Anonymkode: 4e9e7...20e 15 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #5 Skrevet 23. juni 2023 Ikke hørt om noen som legger seg 18-tiden pga barnet begge to. Rundt 21- ja. Anonymkode: 6491f...902
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #6 Skrevet 23. juni 2023 Kan det være fordi baby ikke vil sovne uten de der? En dum uvane i såfall. Det er nok heller at det er en stor omveltning å bli foreldre, at de er slitne og trenger søvn. Men skjønner ikke at de klarer å sovne så tidlig da. Og synes selv det er godt med litt voksentid om kvelden. Anonymkode: 54879...4e3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #7 Skrevet 23. juni 2023 Det kan være vanlig når babyen er så liten, ja. Mange babyer sover bare 1 time om gangen, så foreldrene får minimalt med søvn og må bare ta den søvnen de får. Det vil sannsynligvis endre seg om noen måneder. Anonymkode: 1e19d...639 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #8 Skrevet 23. juni 2023 La nå de nybakte foreldrene få den søvnen de trenger. Min sov kun 1-1,5 time om gangen da han var så liten. Og sov kun på oss eller i vogn i bevegelse på dagtid. Da legger man seg tidlig for å få nok søvn Anonymkode: 6ae19...01c 6 1
BlåSwix Skrevet 23. juni 2023 #9 Skrevet 23. juni 2023 Hvorfor stille spørsmål med hva som er vanlig? Hvem bestemmer hva som er såkalt vanlig? Jeg la meg med babyen de første 4 mnd. Han hadde kolikk og skreik og skreik. Måtte ta den søvnen jeg fikk med en gang jeg hadde sjansen. 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #10 Skrevet 23. juni 2023 Vet ikke om det er vanlig men jeg har gjort det i perioder. Eller mannen. Men aldri begge to da.. som regel meg fordi jeg gjør mest og tar natten. Og barnet sover veldig dårlig og har alltid trengt mye støtte. (Kommentarer om å la barnet styre og dårlig vane kan folk styre seg for, det er snakk om babyer og man gjør det man må for å få nok søvn og klare seg gjennom dagene, trenger ikke kjipe kommentarer fra folk som hadde enklere babyer... ingen voksne VIL vel legge seg kl. 19) Det er forøvrig vanlig at folk som har fått barn ikke har like mye tid og mulighet til å dra ut spontant eller hjelpe kompiser med greier om kvelden. Fokus for ham nå bør være på baby og samboer og det er da bare fint at han ikke stikker av fra henne om kvelden men er hjemme og bidrar, høres jo ut som han er en bra fyr isåfall. Har du og de andre i kompisgjengen babyer? Foreslår at dere avtaler en stund i forkant dersom dere ønsker å gå ut. Anonymkode: 68d2b...05e 2 1 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #11 Skrevet 23. juni 2023 Har ikke hørt om det, nei 😜 Anonymkode: f7c30...08e
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #12 Skrevet 23. juni 2023 Vet ikke, men høres lurt ut! Anonymkode: a4ebe...72e 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #13 Skrevet 23. juni 2023 Kanskje årsaken til at de ikke er utslitte er at de legger seg så tidlig? Og at så lenge de gjør det sånn, oppleves det som at babyen sover godt? Kanskje våkner babyen grytidlig? Kanskje er de a-mennesker? Jeg tror ikke det er vanlig, men ser for meg at det kan være godt i noen tilfeller. På hverdager hvor jeg har vært oppe tidlig og hatt det ekstra travelt på jobb, hender det at jeg legger meg kl. 20 sammen med 3- og 5-åringen. Da de var babyer og jeg var i permisjon, opplevde jeg å oftest få nok søvn til sammen uten å gjøre det, men jeg drev ikke med natterangel på eget initiativ akkurat. Jeg har også ei venninne som la seg sammen med babyen ganske lenge fordi han våknet og gråt med en gang hun prøvde å stå opp. Det har vært perioder hvor jeg lå ved siden av mine til de sovnet, men det var aldri noe problem å snike meg ut når de sov. Venninnen min sin baby hadde søvnproblemer, og som jeg forstod det, var det ikke sikkert han hadde våknet om hun hadde gått ut, men hun var så redd for at han skulle våkne (og hyle i mange timer) at hun ikke syns det var verdt det å prøve. Anonymkode: 37dd8...e95 4 1 1
Grønt blad Skrevet 23. juni 2023 #14 Skrevet 23. juni 2023 Tror at de hadde lagt seg så tidlig om det ikke var nødvendig. Tror du at ligger våkne i fire timer (eller mer) før de sovner? Neppe. Det er ikke vanlig, men veldig lurt at de legger seg så tidlig. Det er vel det som skal til for å klare den nye hverdagen uten å bli utslitt, og det er en investering i parforholdet. Flere burde antakelig gjort som kompisen din. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #15 Skrevet 26. juni 2023 On 6/23/2023 at 9:06 PM, AnonymBruker said: En kompis av meg ble pappa for 4 mnd siden. Han og kona legger seg sammen med sønnen på 4 mnd - altså de går til senga 18:45 hver dag. Er dette vanlig??? altså skjønner at man skal få bok søvn, men hver gang vi inviterer han ut, ber om hjelp til noe (vi er en kompisgjeng som pleier å hjelpe hverandre med praktiske ting / bygging etc) så er det enten «skal snart legge meg» eller ikke noe svar. Såvidt jeg har forstått sover sønnen fint om natten og er en helt super unge - de er ikke utslitte.. Anonymkode: 861af...79e Grunnen til at de ikke er utslitte er vel at de sover når baby sover.. Anonymkode: 437e3...de8 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #16 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grunnen til at de ikke er utslitte er vel at de sover når baby sover.. Anonymkode: 437e3...de8 Nettopp. Sånn er det i babytida. La de sove 🧡 Anonymkode: 37757...178 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #17 Skrevet 27. juni 2023 Jeg måtte det. Hadde fått alt for lite søvn ellers. Ungen våknet hver time, og jeg brukte vertfall én time på å sovne igjen. Anonymkode: 17e61...b11 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #18 Skrevet 27. juni 2023 Jeg gjorde det! Eneste måten å overleve på, de første 6 månedene. Vi starter dagen 0430, da legger vi oss naturligvis ganske mye tidligere enn de som starter dagen 07. Anonymkode: de401...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #19 Skrevet 27. juni 2023 Jeg måtte det da vi samsov. Baby våknet hvis jeg prøvde snike meg ut, og nektet sove alene. Det hjalp også med at jeg aldri følte at jeg hadde underskudd på søvn, til tross for at jeg våknet hver 2.-3. t. Anonymkode: 0a6d8...3e3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #20 Skrevet 27. juni 2023 Ingen legger seg 18:45 med mindre det er behov for det. Flott at kompisen din prioriterer seg selv og familien sin. Dere kan vente. Anonymkode: 1e22b...0da 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå