Gå til innhold

Barnet mitt har fått lus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dattera mi har fått lus. Dette er seriøst tredje gang, og hun er bare seks år. 

Vet ikke om hun har fått det i bhg eller fra samme sted som de to siste gangene. 

Typisk at jeg finner ut dette på kvelden, for jeg klarer ikke roe meg før vi drar å kjøper lusemiddel og kokvasker alt her.. 

Jeg har likevel noen spørsmål 

1 - er det noen her som tar dette med knusende ro og avslappethet, tenker "jaja, får ta en tur til apoteket i morgen", og fint klarer å slappe av etter barna er lagt? 

2 - bør jeg si ifra til vennenes foreldre om at de bør sjekke barna for lus siden jeg fant noen i dattera mi sitt hode? (hun sier de byttelåner hjelmer) 

3 - kan jeg si ifra til pappaen hennes at de ikke kan sove over der de pleier lenger, fordi hun igjen har fått lus.. (de pleier å dra dit, men de har lus). 

Anonymkode: 48cb3...9ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. ja

2. ja. Meld også fra til bhg.

3. ta lusekur først

Gjenta lusekuren etter 10 dager. 

Lykke til❤️

Anonymkode: 0691c...9b6

AnonymBruker
Skrevet

Har noen foresten noen formening om hvilken linicin som er best når man har tykt og mørkt hår? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1. ja

2. ja. Meld også fra til bhg.

3. ta lusekur først

Gjenta lusekuren etter 10 dager. 

Lykke til❤️

Anonymkode: 0691c...9b6

Takk ♥️

• Hjerte 1
Skrevet

Datteren min fikk lus 5 ganger i løpet av bare noen uker. Jeg måtte be lærer slutte med kosestund i en haug med puter som hun gjorde de siste 10 minuttene av skoledagen.

Jeg brukte en formue på lusemiddel til datteren min og meg selv. Jeg hadde det 2 ganger.

Siste gang datteren min fikk det så dynket jeg det tykke, lange håret hennes  i ren vodka. Surret en handlepose rundt hodet og lot hun gå med det 15 min. Skylte håret godt og vasket med shampoo. Gredde med lusekammer. Endelig ble vi kvitt lusa og hun har aldri hatt det igjen.

Fy faen for noe dritt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (4 minutter siden):

Datteren min fikk lus 5 ganger i løpet av bare noen uker. Jeg måtte be lærer slutte med kosestund i en haug med puter som hun gjorde de siste 10 minuttene av skoledagen.

Jeg brukte en formue på lusemiddel til datteren min og meg selv. Jeg hadde det 2 ganger.

Siste gang datteren min fikk det så dynket jeg det tykke, lange håret hennes  i ren vodka. Surret en handlepose rundt hodet og lot hun gå med det 15 min. Skylte håret godt og vasket med shampoo. Gredde med lusekammer. Endelig ble vi kvitt lusa og hun har aldri hatt det igjen.

Fy faen for noe dritt.

Såpass ja 🤣 

Jeg er redd det er mye kos i bhg på tekstiler, men hun er heldigvis snart ferdig der for alltid. 

Jeg får ta en real kur nå, og koke alt. Heldigvis ferie... 

Vodka og annen alkohol har jeg ikke, men blir linicin bare, så får håpe det fungerer like godt denne gangen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Såpass ja 🤣 

Jeg er redd det er mye kos i bhg på tekstiler, men hun er heldigvis snart ferdig der for alltid. 

Jeg får ta en real kur nå, og koke alt. Heldigvis ferie... 

Vodka og annen alkohol har jeg ikke, men blir linicin bare, så får håpe det fungerer like godt denne gangen. 

Jeg synes de remediene som kjøpes på apotek er dårlige. Jeg er sikker på at lusa datteren min hadde var resistent mot det. De daua iallefall av vodka, gudskjelov.

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (2 timer siden):

Jeg synes de remediene som kjøpes på apotek er dårlige. Jeg er sikker på at lusa datteren min hadde var resistent mot det. De daua iallefall av vodka, gudskjelov.

Hvis ikke det funker, så kjøper jeg vodka selv 😂 takk for tipset 😊

Skrevet (endret)

Lenge siden det har vært lus her i huset, store unger. Men jeg synes å huske at lusekur/-shampo skal brukes to ganger med noen dagers mellomrom? Den der ventetida mellom friket meg ut, så jeg fulgte et råd jeg fikk og "behandlet" imellom de to rundene med shampo på følgende vis: kjøpte ei stor flaske billig balsam på Europris. Fuktet håret og dynket det i balsam fra rot til tupp. Greidde med lusekammen.  Balsamen gjorde håret så glatt at luseeggene ikke klarte å sitte fast.

Endret av Eneri
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lus smitter hode mot hode og ikke via tekstiler. Det er gjort studier på det, og det er ekstremt sjelden man får lus fra hodeplagg. Friske lus forlater ikke et hode. De lusene som forlater hodet uten å ha en ny vert er syke og svake. Datteren din har mest sannsynlig klemt og kost på et annet barn som har lus, det kommer ikke fra hjelmen.

Anonymkode: 44e2c...5e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lus smitter hode mot hode og ikke via tekstiler. Det er gjort studier på det, og det er ekstremt sjelden man får lus fra hodeplagg. Friske lus forlater ikke et hode. De lusene som forlater hodet uten å ha en ny vert er syke og svake. Datteren din har mest sannsynlig klemt og kost på et annet barn som har lus, det kommer ikke fra hjelmen.

Det kan hende, de klemmer på hverandre hele tiden i bhg, ved hei og hadet 😊💕

AnonymBruker
Skrevet

Eletrisk lusekam fra apoteket er tingen❤️

Anonymkode: e45b9...f27

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dattera mi har fått lus. Dette er seriøst tredje gang, og hun er bare seks år. 

Vet ikke om hun har fått det i bhg eller fra samme sted som de to siste gangene. 

Typisk at jeg finner ut dette på kvelden, for jeg klarer ikke roe meg før vi drar å kjøper lusemiddel og kokvasker alt her.. 

Jeg har likevel noen spørsmål 

1 - er det noen her som tar dette med knusende ro og avslappethet, tenker "jaja, får ta en tur til apoteket i morgen", og fint klarer å slappe av etter barna er lagt? 

2 - bør jeg si ifra til vennenes foreldre om at de bør sjekke barna for lus siden jeg fant noen i dattera mi sitt hode? (hun sier de byttelåner hjelmer) 

3 - kan jeg si ifra til pappaen hennes at de ikke kan sove over der de pleier lenger, fordi hun igjen har fått lus.. (de pleier å dra dit, men de har lus). 

Du tenker rett; ja det er bare å svinge innom apoteket, koke sengetøy og gjøre det nødvendige. Ingen krise. MEN..  også gjøre tiltak for å ikke få det igjen. Dvs ikke besøke folk med lus, ikke dele hjelmer og luer, eller ligge på samme puter som venner eller i bhg. Informere vennene foreldre. Uten tiltakene vil lusa gå rundt og komme tilbake til dere. 

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, theTitanic said:

Du tenker rett; ja det er bare å svinge innom apoteket, koke sengetøy og gjøre det nødvendige. Ingen krise. MEN..  også gjøre tiltak for å ikke få det igjen. Dvs ikke besøke folk med lus, ikke dele hjelmer og luer, eller ligge på samme puter som venner eller i bhg. Informere vennene foreldre. Uten tiltakene vil lusa gå rundt og komme tilbake til dere. 

Bare for å gjenta meg selv. Lus spres ikke via luer og hjelmer. Det er ikke nødvendig å koke sengetøy. Lus er ikke det samme som skabb. Det som er viktig er at alle sjekker om de har lus og følger FHI sine retningslinjer. Det vil si tar kur OG bruker lusekam + gjenta slik at ingen egg karrer seg fast og blir til nye lus. Om man sier at folk må styre så mye er risikoen at folk ikke gjør noe, eller lar være å si fra at de har lus. Barnehagen/SFO må informere om at noen har lus. Anbefaler å lese seg opp på relevant informasjon. Spar energien deres på å gre med lusekam istedenfor å koke hjelmer og sengetøy.

https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/lus/hodelus/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...