Gå til innhold

Hva gjør jeg med møblene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort. 

Er alenemamma til to tenåringer og aldri greid å ha nok inntekt til å kjøpe eget hus og derfor måttet leie. Etter veldig mye flytting på kort tid pga uflaks med huseiere som skulle selge leieobjektet og nye eiere gjorde krav på det, endte min eks-svigermor opp med å kjøpe en leilighet til meg og barna slik at vi "aldri skulle måtte flytte igjen". Det var en lovnad.

Jeg skal flytte om to år, da er barna blitt voksne og jeg vil vekk herfra da jeg mistrives sterkt og er ensom her jeg bor, i tillegg til at det ikke er jobb til meg innenfor spesialfeltet jeg er utdannet i her jeg bor. 

Nylig døde en tante av ex-svigermor og hun vil kjøpe ut de andre i slekta for å overta eiendommen til bruk som hytte. For å finansiere dette må leiligheten selges og vi må flytte. Heldigvis har mannen til ex-svigermor et fint naust vi får lov å flytte til, som jeg ikke takker nei til. Noen uker etter beskjeden blir jeg opplyst om at naustet er fullt møblert, og at jeg må kvitte meg med mine møbler. Og her er dilemmaet.

Jeg har brukt mye tid på å skaffe de møblene jeg har nå. I utgangspunktet fikk jeg masse møbler gratis når jeg ble alenemamma for snart 15 år siden, men over tid har jeg spart og kjøpt ett og ett møbel fra en serie på IKEA slik at det skal matche og se trivelig ut. Tanken på at jeg skal måtte selge disse møblene nå, for så å måtte starte på nytt igjen om to år er frustrerende. Jeg bor på en veldig liten plass (på en øy), og IKEA er 3 timer unna. Disse møblene blir ikke solgt lokalt, så det er ikke bare, bare. Senga var ny for 2 år siden. Det finnes ingen lagringsmuligheter her ute og ikke kjenner jeg noen med ledig plass i to år. 

Det toppet seg i grunn når huseier sa "vaskemaskin er på naustet, så den du har kan jeg få og sette på det andre naustet mitt". Som om jeg ikke har bruk for en vaskemaskin når jeg skal flytte igjen... 

Dessverre er jeg en person som lett lar meg overkjøre. Tanken på det finansielle tapet jeg kommer til å ha ift denne flyttingen, som i tillegg skjer midt i skolestartuka, kjennes urettferdig. Her ble jeg lovet at jeg og barna ikke skulle trenge å flytte igjen, og allikevel skjer nettopp det. Kostnaden for utvask, selge møblene, kjøpe de inne igjen, og den fysiske problemstillingen (jeg er kronisk syk/smertepasient/bruker ikke smertemedisiner) kjenner jeg tar veldig på, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg vet ikke om dere kan hjelpe meg, men om dere har noen råd, trøstende ord eller lignende tar jeg takknemlig imot.

Takk for at du leste

Anonymkode: f52a4...2aa

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor er denne øya ? Bor det mange der? Tenker at det kanskje lønner seg å spørre lokalbefolkningen om lagringsplass mot en billig penge? Evt sende flyttelasset til fastlandet og leie containerplass/lagerplass. Tredje alternativer er jo å demontere alle møblene slik at de tar mindre plass..

Fjerde alternativet, flytte til en større plass med bedre muligheter? 

Anonymkode: 9bce6...04c

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at du får jo (og har fått) veeldig mye servert på sølvfat. Likevel skal det klages for alle penga.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
snillochsøt skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker at du får jo (og har fått) veeldig mye servert på sølvfat. Likevel skal det klages for alle penga.

Ikke så "snillochsøt" du, kanskje du heller skal skifte navnet ditt til "tråkke på deg som ligger nede".... 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
snillochsøt skrev (47 minutter siden):

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilke antakelser du har gjort deg som gjør at du mener jeg har fått mye servert på sølvfat. Værsågod. Rams opp! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det en kjøp og salg-gruppe på Facebook for nærområdet ditt? Spør der om noen har lagerplass til møbler.

Anonymkode: cb1a9...07e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilke antakelser du har gjort deg som gjør at du mener jeg har fått mye servert på sølvfat. Værsågod. Rams opp! 

Du ramser jo opp selv i hovedinnlegget ditt, gidder ikke lese det på nytt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville droppet naustet og heller flytte dit du vil flytte til om 2 år, nå. 

Anonymkode: 6b04e...a35

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kort historie lang 

Anonymkode: 2c999...813

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kort historie lang 

Anonymkode: 2c999...813

Den kunne vært myyye lengre, men jeg prøvde, og du tar ikke feil, hilsen OP 😄

AnonymBruker
Skrevet
snillochsøt skrev (7 minutter siden):

Du ramser jo opp selv i hovedinnlegget ditt, gidder ikke lese det på nytt

Det var det jeg tenkte. Du tror du vet hele historien. Kos deg meg den. Takk for råd og støtte, hyggelig person du 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville droppet naustet og heller flytte dit du vil flytte til om 2 år, nå. 

Anonymkode: 6b04e...a35

DET skulle jeg aller helst gjort. Dessverre er ikke "minstemann" ferdig på vgs før om 2 år, og jeg vil ikke flytte nå kun fordi det passer meg. Men ja, ellers skulle jeg absolutt gjort det. 

Dette blir også den 17 gangen i livet jeg må flytte, og av tidligere flytteprosesser vet jeg hvor hardt det tar på, og at jeg kommer til å måtte bruke tre uker på å hente meg inn igjen fra smertene. Lever under fattigdomsgrensen og har derfor ikke råd til å hyre inn flyttehjelp, (men tar meg råd til utvasken fordi jeg ser dårlig og vil helst ha det skinnende rent)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du leier vil du alltid være prisgitt andre. Hvor mange ganger har barna dine måttet flytte? Stakkars barn hvis de har vært med på flere flyttinger!

Anonymkode: 476cb...962

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke solgt møblene. 

Synes det var et godt råd å forsøke å leie en lagerplass. Hvis ikke tror jeg faktisk at jeg hadde forsøkt å finne et annet sted å bo. Har du vurdert å søke lån fra husbanken? 

Anonymkode: 043a6...c3c

Skrevet

Det er en kjip situasjon du er i og forstår veldig godt at du er fortvilet! Men ingen kan gjøre noe med det annet enn deg, uavhengig av bakgrunn for situasjonen så må du gjøre det beste utav det. Man har alltid et valg, uansett om dette er begrenset av andres valg. Slik jeg ser det har du to valg, basert på at du velger å ta imot tilbud om naust - enten finne en plass å oppbevare møblene dine eller å selge dem. Du er i en sårbar økonomisk situasjon som vil påvirke valgmulighetene dine, noe jeg har stor forståelse for. Men forsøk etter beste evne å ta valg som du er mest komfortabel med og ta eierskap over det du kan kontrollere! Ønsker deg masse lykke til! ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Nekinn@ skrev (1 minutt siden):

Det er en kjip situasjon du er i og forstår veldig godt at du er fortvilet! Men ingen kan gjøre noe med det annet enn deg, uavhengig av bakgrunn for situasjonen så må du gjøre det beste utav det. Man har alltid et valg, uansett om dette er begrenset av andres valg. Slik jeg ser det har du to valg, basert på at du velger å ta imot tilbud om naust - enten finne en plass å oppbevare møblene dine eller å selge dem. Du er i en sårbar økonomisk situasjon som vil påvirke valgmulighetene dine, noe jeg har stor forståelse for. Men forsøk etter beste evne å ta valg som du er mest komfortabel med og ta eierskap over det du kan kontrollere! Ønsker deg masse lykke til! ❤️

Tusen hjertelig takk for støttende svar uten forhåndsdømming ❤️Jeg tror dessverre det vil ende opp med at jeg må selge dem, da det ikke finnes oppbevaringsplass her. 
Har et minne fra da barna mine var små og jeg var nyskilt fra barnefar. Vi hadde så godt som ingen møbler og brukte pappesker som oppbevaring i nesten ett år før jeg begynte å finne gamle møbler til gies bort på facebook. Sofaen er den samme gamle som i dag, og jeg hadde begynt å spare til en ny sofa til når jeg opprinnelig hadde tenkt å flytte om to år. Sånn sett handler dette ikke om penger, men mer om den innsatsen jeg har gjort for å komme hit jeg er i dag. Jeg har møtt enormt mye motstand og kjenner meg heldig som har klart å jobbe opp et godt forhold til ekssvigermor. Jeg ville ikke kalle det sølvfat. Jeg betaler ned på lånet gjennom husleien, og naustet jeg skal flytte til er et naust som har stått tomt i noen år. 

Det er mye kontekst som mangler her. Og igjen setter jeg pris på at du svarer ryddig og støttende. Spesielt den neste siste setningen din om å ta eierskap og kontroll over situasjonen. Tusen takk. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tusen hjertelig takk for støttende svar uten forhåndsdømming ❤️Jeg tror dessverre det vil ende opp med at jeg må selge dem, da det ikke finnes oppbevaringsplass her. 
Har et minne fra da barna mine var små og jeg var nyskilt fra barnefar. Vi hadde så godt som ingen møbler og brukte pappesker som oppbevaring i nesten ett år før jeg begynte å finne gamle møbler til gies bort på facebook. Sofaen er den samme gamle som i dag, og jeg hadde begynt å spare til en ny sofa til når jeg opprinnelig hadde tenkt å flytte om to år. Sånn sett handler dette ikke om penger, men mer om den innsatsen jeg har gjort for å komme hit jeg er i dag. Jeg har møtt enormt mye motstand og kjenner meg heldig som har klart å jobbe opp et godt forhold til ekssvigermor. Jeg ville ikke kalle det sølvfat. Jeg betaler ned på lånet gjennom husleien, og naustet jeg skal flytte til er et naust som har stått tomt i noen år. 

Det er mye kontekst som mangler her. Og igjen setter jeg pris på at du svarer ryddig og støttende. Spesielt den neste siste setningen din om å ta eierskap og kontroll over situasjonen. Tusen takk. 

Det vil alltid være noen/flere som ikke evner å se utenfor sitt eget liv og måler andre utelukkende etter egne erfaringer - her vil du aldri finne gode råd! Om jeg forstår deg rett så har møblene dine en betydning langt utover eierskapet? I så fall ville jeg gjort det jeg kunne for å finne en plass å oppbevare dem, eventuelt vurdert en annen boplass hvor du kam få dem med deg? Forsøk kanskje å sette opp en prioriteringsliste på hva som er viktigst for deg med dagens utfordringer, for dernest å ta valg basert på denne? Ikke sikkert dette er til hjelp, men noen ganger er det greit å tenke høyt med andre for å få klarhet i hva en ønsker og behøver ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Du har vel lagt opp en del penger når du blir hjulpet så mye med bolig. Da kan du selge, og så kjøpe nytt, og la det emosjonelle gå. 

2. Du legger ut annonse om lagring mot et beløp. På en øy er det sikkert mange som sitter alene i store eneboliger, og kjellere som ikke brukes.

3. Du frakter møblene til der du skal flytte om 2 år (da må du jo uansett gjøre det) og leier lager der.

4. Du flytter allerede nå, med barn og møbler. 

Anonymkode: 6c47b...71b

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor i alle dager kan du ikke flytte nå om minstemann er så stor at han går på vgs? Skal du virkelig måtte bo ett sted du mistrives, ikke har mulighet for arbeide innen det du ønsker å jobbe med samt fortsette å føle deg ensom i 2år til, kun fordi minstemann ikke er ferdig med vgs enda?

Det må jo være mye bedre å finne en løsning der minstemann kan bo rimelig hos din svigerfamilie mens han fullfører skolen, enn at du skal fortsette å utslette deg selv og måtte kvitte deg med alt av møbler som du har klart å spare opp i løpet av livet. Er drømmebostedet ditt så ekstremt langt unna der dere nå bor at det ikke vil være mulig for minstemann å reise hjem til deg på helg?

Det må jo være mye bedre for ungdommene også å se at mor trives med livet sitt, enn å vite at hun mistrives og ofrer seg for deres skyld uten at de nødvendigvis har bedt om det.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes helt sikkert noen som har en låve eller et uthus som du kan leie for å lagre møblene dine. Spør på FB-grupper.

Anonymkode: bdc5b...8ec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...