AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #1 Del Skrevet 23. juni 2023 Er det slik at man kan få tilbud om bedre rente om man kommer under 50% belåningsgrad? Feks om huset mitt er verdt 2.8m og jeg har 1.5m i lån. Kan jeg forhandle renten når jeg kommer under 1.4m i lån? Anonymkode: 18f7d...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #2 Del Skrevet 23. juni 2023 I min erfaring fungerer det ikke slik. De beste kundene for banken er de med mest lån og som gjerne øker lånet over tid. Under 60% kan man få rammelån, men rammelån har jo typisk høyere rente enn det ordinære lånet man får opp til 85%. Anonymkode: cca8e...58f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 23. juni 2023 #3 Del Skrevet 23. juni 2023 Sjekk rentetrappen hos Bulder bank Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #4 Del Skrevet 25. juni 2023 Mange banker gir ulik rente ut fra belåningsgrad, så det kommer helt an på banken din. Ring og hør! Uansett kan de kanskje vurdere din rente uavhengig av belåningsgraden og nedjustere litt likevel. Fasit får du hos din bank. Ville sjekker finansportalen først, så vet du hva du kan få i andre banker for å sammenligne med din bank. Anonymkode: f6506...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #5 Del Skrevet 25. juni 2023 Med så lite lån er det ikke marginer til at bankene er interesserte i å konkurrere om deg, og da blir det vanskelig å prute på renta. Anonymkode: d6b66...545 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #6 Del Skrevet 25. juni 2023 Jeg byttet til bulder bank hvor prisene er åpent tilgjengelig og jeg automatisk får reduksjon på rentene for hvert 5% trinn. De andre bankene har også slike trinn, men det brukes bare internt av saksbehandlere og de er ikke åpne om hva som skal til for at man kvalifiserer for lavere renter og slikt. De kan reklamere på nettsiden sin om en viss rente, men når man søker så får man alltid høyere rente likevel. Det blir en gjettelek om det er alder, kjønn, antall biler, kjæledyr, barn, trynefaktor, sivilstatus eller andre ting som avgjør. De andre bankene vet at risikoen er lavere ved lavere belåningsgrad samt at de må holde følge for å være konkurransedyktige, så det er jo mulig å prute (saksbehandleren har mer å gå på). Men min erfaring er at når man pruter så matcher de aldri konkurrentene helt. Dessuten, hvis de først justerer ned rentene så tar det ikke lang tid før det kommer en renteheving, og de bruker da anledningen til å justere din rente litt mer opp enn alle andre slik at man havner tilbake på snittet hvor alle andre ligger. Jeg ble lei av å bli behandlet slik, det var derfor jeg skiftet til Bulder. Anonymkode: d4fa6...0a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #7 Del Skrevet 25. juni 2023 Husk også, du får ingen lojalitetsbonus i banken. Tvert i mot, hvis man er lojal så skjønner banken at man er en kunde med høyere terskel for å skifte. Man blir da melket for mer renter enn de illojale kundene som lettere går dit hvor de får best betingelser. Anonymkode: d4fa6...0a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 25. juni 2023 #8 Del Skrevet 25. juni 2023 Jeg prøvde å ringe rundt og forhandle med banker fordi jeg har såpass lite lån, men jeg var vist ikke en særlig interessant kunde for dem og ingen var interessert i å strekke seg. Nå er jeg kunde i bulder bank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå