Gå til innhold

Noen som kan noe om kne og operasjoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heihei!

Det er nå over 5 år siden jeg ble operert for en menisk-skade. 

Kom tilfeldigvis over epikrisen i dag. Kjenner til skaden, men ikke anbefalinger rundt dette, leste nå:
"Traumatiske meniskrupturer bør vurderes raskt for operasjon og repareres for å bedre pasientenes funksjon og begrense eller forsinke utviklingen av artrose på sikt. Pasienter med manglende mekanisk ekstensjonsevne etter traume (låst kne) bør raskt vurderes av ortoped for mistanke om innslått bøttehankruptur, og ikke vente i uker på MR-time. Tilsvarende er rask henvisning indisert ved MR-funn av bøttehankruptur. Pasienter med mer smerter enn vanlig bør henvises til MR med spørsmål om meniskrotruptur."

Det var en traumatisk skade jeg hadde, samt bøttehankruptur. Likevel ble jeg påfølgende ganger bedt om å oppsøke fysioterapi, og aldri henvist til ortoped. Etter ca ett halvt år låste kneet mitt seg og jeg ble operert (etter 2 uker ventetid). Er enda ikke bra i kneet. Er i tjueårene og er frustrerende at det er slik.

Kunne ting vært annerledes om jeg ble operert med en gang?

Anonymkode: e360a...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om det hadde vært anderledes om du hadde blitt operert med en gang er jo ikke godt og si. Jeg har operert menisken for noen år siden. Jeg ble og bedt om og ha opptrening før det ble snakk om operasjon. Ikke alltid disse operasjonene er vellykket og mange kan trene seg bedre. Jeg hadde ikke alt det du skriver her men de fant ting som ikke viste på MR da jeg endelig ble operert etter 7 måneder. Da hadde jeg gått til fysio hele tiden og hatt øvelser for kneet. 

Har du ikke gått til fysio i ettertid for opptrening? Det er viktig og trene opp muskler og sener i beina spesielt kne. Jeg har gjort øvelser hver uke siden operasjonen. Startet forsiktig etter noen dager. Det tok tid før det ble bedre men nå går det bedre enn forventa så min operasjon var vellykket. 

Anonymkode: b04e4...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Om det hadde vært anderledes om du hadde blitt operert med en gang er jo ikke godt og si. Jeg har operert menisken for noen år siden. Jeg ble og bedt om og ha opptrening før det ble snakk om operasjon. Ikke alltid disse operasjonene er vellykket og mange kan trene seg bedre. Jeg hadde ikke alt det du skriver her men de fant ting som ikke viste på MR da jeg endelig ble operert etter 7 måneder. Da hadde jeg gått til fysio hele tiden og hatt øvelser for kneet. 

Har du ikke gått til fysio i ettertid for opptrening? Det er viktig og trene opp muskler og sener i beina spesielt kne. Jeg har gjort øvelser hver uke siden operasjonen. Startet forsiktig etter noen dager. Det tok tid før det ble bedre men nå går det bedre enn forventa så min operasjon var vellykket. 

Anonymkode: b04e4...b7c

Gikk til fysio før operasjonen. Og så intensiv opptrening etter operasjonen (dog krykker i 2mnd først, med lette øvelser). Nå trener jeg styrke 1-2g i uka. Har ellers ønske om å ha et svært aktivt liv, men opplever at kneet begrenser meg.

Men skjønner at de ikke alltid er vellykkede, men hvordan vet jeg om det er det eller noe annet? Det føles som litt av menisken har løsnet igjen, men jeg kan for lite om dette

Anonymkode: e360a...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...