Gå til innhold

2,5 år og panikk ved hårvask

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi sliter ekstremt med hårvask på 2,5 åringen vår. Det har holdt på i nærmere et halvt år, men blir bare verre og verre. Hun får virkelig helt panikk :(

Føler vi har prøvd alt. Dusje sammen og hun får vaske mitt hår, bestikkelser, ikke bruke dusjstrålen men helle over med kar, vaskeklut foran ansiktet.. 

Hun kommer ofte hjem fra barnehagen med sand og jord i hele håret, så de dagene må vi faktisk. Prøver å avtale og bestikke på forhånd, og hun er heelt enig. Men når det kommer til å skylle håret er det full panikk. Prøver å komme seg opp av badekaret/ut av dusjen.. slår og virker som vi faktisk torturerer henne. Aldri sett en sånn reaksjon i andre situasjoner.

Noen tips? Får så utrolig dårlig samvittighet. Hun elsker å bade og dusje så lenge det ikke inkluderer hårvask.

Anonymkode: 13500...d84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd showercap? 

Screenshot_20230623_182919_SamsungInternet.thumb.jpg.8aeae4934cd8ac185d9e14d657d6bdd0.jpgScreenshot_20230623_182844_SamsungInternet.thumb.jpg.3e47fce12f8a467355df32a0d734dc47.jpg

Anonymkode: 3b547...c37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du prøvd showercap? 

Screenshot_20230623_182919_SamsungInternet.thumb.jpg.8aeae4934cd8ac185d9e14d657d6bdd0.jpgScreenshot_20230623_182844_SamsungInternet.thumb.jpg.3e47fce12f8a467355df32a0d734dc47.jpg

Anonymkode: 3b547...c37

Nei det har vi ikke prøvd! Genialt. Takk for godt tips, skal se om jeg finner en sånn😊

Anonymkode: 13500...d84

AnonymBruker
Skrevet

Har dere badekar? La henne legge seg ned i vannet også skyller dere håret i vannet i badekaret. Noen barn synes det er ekkelt at ting renner over hodet, men hvis dere holder henne under nakken mens hun ligger, så kan det hende dere får "ristet" såpass i håret at sjampoen forsvinner....

Ellers ville jeg prøvd en sånn som er foreslått over her!

Anonymkode: 444b8...1ab

Skrevet

Ingen råd dessverre. Min er 1 år yngre og er likedan🥺 Dog blir det minst grin hvis jeg legger henne ned før jeg tar i shampo og skyller ut.

AnonymBruker
Skrevet

Er hun glad i bade? Da min eldste var 3-3,5 år var hundreogett ute om han fikk så mye som en dråpe vann i fjeset - og da sleit vi så klart med hårvask også. Hadde heldigvis badeland i nærheten så vi var der 3 turer i løpet av kort tid - og 3.turen var han mer under enn over. Sørget for at han fikk leke og kose seg der. Tror faktisk det å dusje der også var med å bidra litt i forhold til å komme over det, at det var bedre plass enn hjemme, at det var flere som dusjet og at vi brukte god tid. Ellers fikk vi faktisk god hjelp av ene bestemoren - hun var innom minst en gang i uka og hadde mer tålmodighet enn det jeg hadde på det tidspunktet så hun blei satt til å vaske håret hans en periode :) Besteforeldre kan brukes til mye

Anonymkode: f7524...7f8

AnonymBruker
Skrevet

Tror bare noen barn er sånn, det går ofte over. Med min så lærte jeg at hen måtte se opp på meg eller se opp i taket, også gjor jeg det ganske fort. Bare tok såpe i håret samtidig som jeg sa «nå vasker vi håret også», helt normalt og ikke så mye forberedelse da det ofte skapte mer trass. 

Anonymkode: 85ff6...9c0

AnonymBruker
Skrevet

Mine er også sånn. 3 og 4 år. Går på svømmekurs hver uke og der er all bading kg dusjing null stress, men hjemme…. Oh lord…. 

håper det gir seg snart

Anonymkode: 51fdf...16a

Skrevet

Kan si vi brukte badehette med Shampo i en del ganger he he...ellers prøve en slik 

Screenshot_20230623-195140.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Så smarte ut de badehettene eller sånn til å lene seg bakover :) Kan hun helle vann over hodet selv, er det ok? Min synes det er gøy å prøve det (får nesten til treffer mest i ansiktet) men hun er bare 1,5 år. Det blir kanskje ikke så bra skylling av det men bra øving på vann i ansiktet/på hodet?

Anonymkode: 79363...62c

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er min også, han er 7.. 🙃 Får helt panikk, og vi har prøvd det meste. 

Anonymkode: 2a08a...4c2

AnonymBruker
Skrevet

Vår var også sånn, prøvde alt, det som hjalp var at han ble gammal nok til å skjønne at han skulle holde en klut i panna og se i taket. Måtte prate med han før han var i badekaret og måtte bli moden nok til å overvinne frykten. Starta med å helle helt bak på hodet uten fare for å få noe i ansikt eller ører for å gi han trygghet. Han klarte det, men jeg så at det var ubehagelig. Å legge seg ned av uaktuelt fordi han ikke ville ha vann i ørene. 
Plutselig en dag ved ca 3,5 år satt han i badekaret og helte vann over hodet av egen fri vilje

Anonymkode: 39845...ab2

Skrevet

Vi slit med same med 2.5åringen vår. Vi har prøvd alt, men høyres ut som tortur! Har bestilt dusjcaps, så håpar det hjelper! 

Skrevet
RockyRose skrev (15 minutter siden):

Vi slit med same med 2.5åringen vår. Vi har prøvd alt, men høyres ut som tortur! Har bestilt dusjcaps, så håpar det hjelper! 

Hvor bestilte du denne dusjcapsen?

Skrevet
Anonymbk skrev (3 minutter siden):

Hvor bestilte du denne dusjcapsen?

Cdon.com "badmössa för bebisar" 😊

• Liker 1
Skrevet

Svømmebriller hjelper! 

Skrevet

Jeg avtalte med min å ta det trinnvis. Han skulle se i taket, og jeg skulle telle til tre mens jeg spylte og deretter stoppe. Han fikk også si stopp, og jeg flyttet da strålen umiddelbart. Han stolte da etterhvert på at dette gikk bra, og vi behøver ikke å telle lenger. 
Så lenge han bøyer hodet nok bakover vil vannet renne i en annen retning enn ansiktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...