Gå til innhold

Pomeranian vs dvergpuddel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Valget står mellom de to rasene. Noen som kan hjelpe meg å velge?

Anonymkode: a1aff...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har dvergpuddel og anbefaler virkelig det. Godt lynne, utrolig smarte, morsomme, kosete hunder. Kan trenes mye med, og har utrolig bra utholdenhet for lange skogsturer f.eks. Eneste er at du må være forberedt på en del pelsstell (evt bruke hundefrisør). Er flere rundt her som har pomeranian, og synes de er søte men bråkete🤣 mye bjeffing på alt og alle virker det som, men det kommer helt sikkert mye an på eierne også og hvor mye man jobber med lydnivå. Eierne her står bare å ler og synes hundene er søte når de bjeffer, mens man tydelig ser at de bjeffer ettersom de er engstelige og nervøse. Men vet ikke så mye generelt om den rasen. 

Anonymkode: 871c7...0ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel pelsstellet det koker ned til. Holder du puddelen kortklippet er det veldig lite pelsstell egentlig, børste litt innimellom og ingen røyting. Poemeranian = mye børsting og røyting... 

Ellers må man oppdra de godt så man får trygge hunder og ikke nervøse gneldrebikkjer. Gjelder begge rasene egentlig. Her må man være bevisst at de er hunder og trenger å sosialiseres med andre hunder av alle aldre, typer og størrelse... Det er veldig stress å møte småhunder med stressa eiere som er redde for at andre hunder skal skade bikkja deres og derfor løfter dem opp... De fleste har dårlig sosialiserte hunder som har lært at større hunder er farlige av egen eier. 

Anonymkode: d9bd5...cb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

haha, helt klart puddel!

Pomeranian fremstår som regel som urolige små gneldrebikkjer. Jeg møter mange her jeg går tur, og ikke én oppfører seg som en rolig og avbalansert hund... 

Det har sikkert mer med eierne enn hundene å gjøre, men i så fall virker det som om folk som har peiling på hund også styrer unna denne rasen. 

Anonymkode: b30f7...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dvergpuddel er en artig liten hund som kan brukes til mye forskjellig, mens Pomeranian bare er et gneldrete rottebeist med mye pels (til pommens forsvar så er det en spisshund, og de er jo skapt for å lage mye lyd, men ufattelig irriterende er de allikevel). Svaret på spørsmålet til TS avhenger jo i stor grad av hva hunden skal brukes til, pommen kan fint brukes som ren turhund (og for å provosere naboer), mens puddel passer bedre dersom man faktisk har ambisjoner om å drive med noe hunderelatert (noe strengt tatt alle hundeeiere burde gjøre, men det blir en annen diskusjon).

Anonymkode: a7a79...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har pomeranian og naboen har en toy/dverg puddel. Den bjeffer helt klart mye mer enn min. Ellers har jeg børstet henne to ganger i halvåret. Så ikke spesielt mye pelsstell der heller. Ville kanskje besøkt to oppdrettere jeg fra de forskjellige rasene så du kan vurdere rasene selv.

Anonymkode: 09e95...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel.

Må være himmelrike å slippe røyting! Jeg skal ikke ha ny hund når min nåværende stor-røyter dør, men OM jeg skulle ombestemme meg og vil ha hund igjen, blir det garantert den røytefrie puddelen, farge aprikos eller brun. Nydelige, smarte hunder!

En venninne av meg har hatt to pomeraniere i mange år, og kjennetegnet på dem er at de gneldrer noe fryktelig. Bjeffing hele tiden når de er ute i hagen. Må også børstes mye, for ellers feller de bare all pelsen inne... Børster man dem jevnlig, blir det mindre røyting i hjemmet.

Men det jeg synes er verst med rasen pomerian, er at de er gløgge nok, men VELGER å ikke lystre når det passer dem. Får de beskjed om noe, bare ser de på deg og lar være om de ikke har lyst å høre etter. "Kom her" for eksempel, så står den bare der og glor. Vet ikke om det er rasetypisk, men hennes gjør i hvert fall det.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner 3 med dvergpuddel og 2 med pomeranian, der ene eieren har 2 stykker.

Dvergpuddel: aktive og artige små vesner. Den ene bjeffer aldri. De to andre gneldrer støtt og stadig på alt og alle.

Pomeranian: hun med de to har de som terapihunder. De er godt sosialiserte, men bjeffer en del. Den andre er aggressiv, ustabil og gneldrete. Denne familien har hatt rottweiler og schæfer før denne bikkja, og greidde å oppdra de hundene ganske bra. Pommen derimot, ekkel drittbikkje. 

Anonymkode: a5b02...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner 3 med dvergpuddel og 2 med pomeranian, der ene eieren har 2 stykker.

Dvergpuddel: aktive og artige små vesner. Den ene bjeffer aldri. De to andre gneldrer støtt og stadig på alt og alle.

Pomeranian: hun med de to har de som terapihunder. De er godt sosialiserte, men bjeffer en del. Den andre er aggressiv, ustabil og gneldrete. Denne familien har hatt rottweiler og schæfer før denne bikkja, og greidde å oppdra de hundene ganske bra. Pommen derimot, ekkel drittbikkje. 

Glemte: vet ikke om noen pommer som liker å bli børstet, til tross trening. Den ene må faktisk bedøves når den skal klippes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...