Gå til innhold

Rektor sto opp for likestilling og likeverd, men må krype til korset å beklage seg

kar90

Anbefalte innlegg

On 6/23/2023 at 9:04 PM, snillochsøt said:

Syntes rektoren virket ganske uspiselig. Hvor gammel er gutten, 15/16 år? Han lever jo bare etter reglene i religionen han er oppdratt i.

Mens rektoren er uspiselig fordi at hun lever etter reglene i religionen/samfunnet hun er oppdratt i, og bor i?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haddy skrev (33 minutter siden):

De siste årene har jeg opplevd ved tre forskjellige anledninger at andre har avvist min håndhilsning. Jeg har blitt overrasket og litt såret der og da , men jeg førsøker ikke å tvinge eller lage en stor sene ut av det.

De tre som har avvist håndhilsingen din skulle vel ikke tilfeldigvis være muslimske menn?

Ut fra hva mange skriver her i tråden så finnes det ikke kvinnediskriminering blant muslimer, begge kjønn behandles helt likt, hudkontakt skal unngås med begge kjønn etc.

Så jeg gjetter at det var kvinnelige sauebønder fra Troms eller noe som ikke ville hilse deg.

Fint at du ikke lager scener ut av hver gang du blir skuffet, men jeg tenker det er de som filmer og legger ut på nett og som kommer med tilrop som lager scener jeg da.

Ikke en kvinne som er så uheldig å være rektor på Linderud skole, og som er naiv nok til faktisk å prøve å skape en høytidelig stemning under vitnemålsutdelingen. 
Håper det blir slutt på slike seremonier for alle, så kan vi som faktisk setter pris på normal sosial omgang og litt regulerte former ved slike anledninger heller treffes uten disse elementene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på både rektor og gutten som må utholde dette ulidelige kulturkrig-maset deres. Det der er en sak som skolen fint kunne ha ordnet opp i selv, der både rektoren og gutten kunne gjenopprettet respekten både for hverandre og seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lava Anne said:

Synes synd på både rektor og gutten som må utholde dette ulidelige kulturkrig-maset deres. Det der er en sak som skolen fint kunne ha ordnet opp i selv, der både rektoren og gutten kunne gjenopprettet respekten både for hverandre og seg selv.

- Vi kan rett og slett ikke akseptere at man nekter å håndhilse på kvinner. Det er tegnet på en ukultur som pipler opp mot overflaten, sier Mahmoud Farahmand, stortingsrepresentant for Høyre.

Vitnemålsutdelingen i Oslo er ikke et enkelteksempel. Trenden er dessverre nokså klar. En utvikling som ikke lover godt for samfunnet som helhet.

Sammen med store deler av venstresidens toleranse for intoleranse, skaper man en aksept for noe som absolutt ikke burde være greit. Da må vi sette ned foten.

I et land der regjeringen pålegger private selskaper å kvotere inn kvinner i styrene, er det absurd at Oslos skolebyråd aksepterer at man nekter å håndhilse på kvinner på grunn av «mangfold».

https://www.nrk.no/ytring/norsk-ukultur-1.16465343

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (1 time siden):

De tre som har avvist håndhilsingen din skulle vel ikke tilfeldigvis være muslimske menn?

Ut fra hva mange skriver her i tråden så finnes det ikke kvinnediskriminering blant muslimer, begge kjønn behandles helt likt, hudkontakt skal unngås med begge kjønn etc.

Så jeg gjetter at det var kvinnelige sauebønder fra Troms eller noe som ikke ville hilse deg.

Fint at du ikke lager scener ut av hver gang du blir skuffet, men jeg tenker det er de som filmer og legger ut på nett og som kommer med tilrop som lager scener jeg da.

Ikke en kvinne som er så uheldig å være rektor på Linderud skole, og som er naiv nok til faktisk å prøve å skape en høytidelig stemning under vitnemålsutdelingen. 
Håper det blir slutt på slike seremonier for alle, så kan vi som faktisk setter pris på normal sosial omgang og litt regulerte former ved slike anledninger heller treffes uten disse elementene.

verken muslimske menn eller kvinnelige saueboder fra Troms som avviste min håndhilsning. Var kvinner alle tre.

Ja, dårlig oppførsel av elevene å rope haram. Ungdom gjør mye rart, det er det vår oppgave som voksne å veilede og irettesette de på en god måte.

Jeg er ikke enig at vi skal ilegge enkelte ungdoms dårlige oppførsel så stor vekt at vi slutter helt med slike seremonier . Synes du er useriøs med den kommentaren og om sauebonder .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (14 minutter siden):

- Vi kan rett og slett ikke akseptere at man nekter å håndhilse på kvinner. Det er tegnet på en ukultur som pipler opp mot overflaten, sier Mahmoud Farahmand, stortingsrepresentant for Høyre.

Vitnemålsutdelingen i Oslo er ikke et enkelteksempel. Trenden er dessverre nokså klar. En utvikling som ikke lover godt for samfunnet som helhet.

Sammen med store deler av venstresidens toleranse for intoleranse, skaper man en aksept for noe som absolutt ikke burde være greit. Da må vi sette ned foten.

I et land der regjeringen pålegger private selskaper å kvotere inn kvinner i styrene, er det absurd at Oslos skolebyråd aksepterer at man nekter å håndhilse på kvinner på grunn av «mangfold».

Folk har tydelig glemt at noen muslimske kvinner heller ikke håndhilser på menn ref haakon for ikke så lenge siden. Å komme med påstand om at dette utelukkende er uttrykk for kvinnediskriminering finnes ddt verken bevis på, eller enighet om hva gjelder tolkning av symbolske handlinger. Det der stempelet om toleranse for intoleranse og bla bla gidder jeg ikke. Det er bare papegøyesnakk. Tar gjerne diskusjonen om kvinnesyn i andre kulturer og religioner, men ikke med denne elendige situasjonen som springbrett. Stakkars rektor, stakkars kid. Kringkastet og ihjælanalysert av hele Norges kulturkrigsavdeling, som aldri tar seg fri.

Endret av Lava Anne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lava Anne skrev (23 minutter siden):

Folk har tydelig glemt at noen muslimske kvinner heller ikke håndhilser på menn ref haakon for ikke så lenge siden. Å komme med påstand om at dette utelukkende er uttrykk for kvinnediskriminering finnes ddt verken bevis på, eller enighet om hva gjelder tolkning av symbolske handlinger. Det der stempelet om toleranse for intoleranse og bla bla gidder jeg ikke. Det er bare papegøyesnakk. Tar gjerne diskusjonen om kvinnesyn i andre kulturer og religioner, men ikke med denne elendige situasjonen som springbrett. Stakkars rektor, stakkars kid. Kringkastet og ihjælanalysert av hele Norges kulturkrigsavdeling, som aldri tar seg fri.

Det er like fullt diskriminering. Kjønnsdiskriminering. Man behandler menn og kvinner ulikt pga. kjønn.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (2 timer siden):

" I bakvendtland der går all ting an"

-Alf Prøysen

Jeg vil tro det ikke er episoden om  håndhilsenen isolert sett som gjør at nyheten har gått ut over våre landegrenser. Det som derimot har gjort det er at en rektor brytes ned og tvinges til å be om en unnskyldning av sitt eget land sine respektive myndigheter. Det er i manges øyne den reneste verdensnyhet. Kanskje nettopp på grunn av det uvanlige og ulogiske i dette.

Hensynshirarkiet, en ordkombinasjon jeg ikke har sett før. Sier mer om meg kanskje. Jeg synes det ordet er fantastisk for det forteller alt om de problemstillingene vi snart daglig hører om når det kommer til konflikter mellom kultur og religion i dette landet. Vi vet alle hvilken tema som gjelder; diskriminering, rasisme, trakassering, vold, trusler osv..  

Det har vært en stående regel at der slike uttrykk brukes så skal det komme fra innvandrere(muslimer, og er dermed ikke like legitimt å pipe om fra en nordmann i slike konflikter. Vi nordmenn kan vel umulig føle oss diskriminert og trakassert fra muslimer.

Når det kommer til lærere i skolen, fiendtlighet, respektløse holdninger overfor kvinner og homofili, ja så er hensynet til disse gruppene, og nær sagt alt av nordmenn egentlig, helt underlegne kravet til hensynet overfor muslimene.

En lærer kan oppleve vold og trusler fra innvandrer-elever, og elevene blir forsvart, ikke bare av sine egne, men også av myndigheter. Mange norske er også tilhengere av dette, det virker til å være det mest korrekte politiske ståsted i dag. Det kommer frem at det er en majoritet av kvinner, og det er da jeg virkelig ikke henger med. Uromomentene av noen (rasistiske, ja faktisk) innvandrer-elever blir konstant forsvart med noe i retning av at disse elevene er det grusomt synd på, fordi de er nedprioritert, diskriminert, ja alt hva man kan komme på. 

At denne rektoren ble opprørt over hele opptrinnet og kanskje reagerte noe i høygir har jeg ingen problemer med å forstå. Dette har skjedd mange ganger før, vær du sikker. Og denne gangen i et slags ærefullt oppdrag i plenum med salen full av foreldre. Nå er hennes agerende blitt synonymt med at hun har dårlige pedagogiske evner og fortjener å bli utstøtt av både kollegiet og arbeidsgiver. Det burde ikke være noen overraskelse at hun også bombes med vold og trusler fra innvandrermiljøet. Jeg synes mer synd på henne i dag enn en gutt som fikk strukket frem et ønske om en håndhilsen. Denne gutten tipper jeg allerede har fått en heltestatus.

I en skoleklasse med 100% muslimer inkl muslimsk lærer, der tenker jeg respekt og læring fungerer ganske så godt. Med 50/50 muslimer/nordmenn derimot og hvit kvinnelig eller homofil lærer, da er mest sannsynlig helvete løs. Og at muslimsk ungdom slenger rundt seg med "hore, fitte, vantro"  i øst og vest og sammen med volden, da er du med dagens politikk og rettskaffenheten til en god nordmann for hårsår å regne hvis du ikke tåler det. Altså ikke noe å klage over.

Med disse holdningene værende aner jeg hvor det bærer.

Her treffer du spikeren på hodet 👍

Håper alle leser denne posten👍

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (1 time siden):

Det er like fullt diskriminering. Kjønnsdiskriminering. Man behandler menn og kvinner ulikt pga. kjønn.

Ja, det gjør man. Synes selv kjønnssynet er fucka. Men begge to i denne situasjonen ydmyker hverandre, og hun ydmyker i tillegg et barn. Som voksen, og rektor. Burde man være mer fleksibel? Ja. Takt og tone handler også om tilpasning, respekt for hverandre handler også om å ta imot hånden når den andre strekker den frem. For meg er det rigiditeten i denne hjertehilsenen som er problemet, og kjønnssynet som følger med, nemlig at det er upassende eller respektløst å ta det motsatte kjønn i hånden. Men å la en hilsende hånd bli hengende er ydmykende. Man søker kontakt og blir avvist og må trekke hånden tilbake. Men etter å ha blitt ydmyket, velger hun å ydmyke guttungen og avgangseleven foran hele salen. Det er drøyt av en voksen og rektor og behandle en femten-sektstenåring på den måten. Hvordan ville man reagert om en eldre mannlig rektor hadde tilrevet seg en femten-sekstenårig muslimsk kvinnes hånd på den måten? Ingen ville sett på henne som en som drev med diskriminering av menn og jeg tror man ville tenkt på henne som langt mer uskyldig enn denne gutten, som blir fremstilt som kvinnefiendtlig og nesten farlig. Jeg håper de fikk snakket ut, og begge forstår den andres posisjon og at resten av folka som stikker fingrene i denne kaka og kaller henne rasist eller synes hun burde hylles og at han liksom fikk det han fortjente, går og legger seg. Det burde ha forblitt en privatsak. En generell diskusjon om kjønns- og kvinnesyn i religiøse miljøer kunne man hatt, og det har man også ganske ofte. For et trykk det må ha vært på dem begge.

Endret av Lava Anne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (2 timer siden):

Den er den/de som la ut videoen som må ta ansvar for hvordan dette utartet seg . Dette kunne som du sier vært løst ved bare  å kontakte utdanningsetaten, vise dem opptaket, og deretter høre hva de sier. 

Men er det lov i det hele tatt å legge ut denne videoen på tiktok? Elevene blir sladdet, men det blir ikke rektor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
14 hours ago, Apis said:

Fordi han mener alle har like stor verdi uansett kjønn, seksuell legning eller religion? 

Det var ikke det han skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
14 hours ago, Drizzt said:

Men har du en saklig kommentar til innholdet da? Fordi alt som er skrevet stemmer helt med virkeligheten.

Det er et saklighet i at konsvervative er en trussel både mot kvinner og skeive uansett om de kommer med eller uten hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/oslo-rektoren-se-opp-for-alliansen-mellom-ytre-venstre-og-ytre-hoyre/o/5-95-1194777

En ekstrem allianse er på gang mellom ytre venstre og ytre høyre-muslimer i Oslo, skrivet Shakeel Rehman.

Islamistene, sammen med Rødt og Partiet Sentrum, vil nå bruke en underskriftskampanje for å få kontakt med politisk ledelse for å legge press på skolen og lærere. Dette er typisk islamismen i Vesten som Muslimbrødrene følger hvor de får politisk makt uten bruk av vold.

Jeg ser med skrekk på det som nå skjer i Norge.

Strategien for islamistene i Vesten er å skape splittelse i samfunnet med sine utdaterte verdier angående menneskesyn og demokrati. De representerer et religiøst begrunnet ytre høyre.

Endret av Helgekarjol
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helgekarjol skrev (12 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/oslo-rektoren-se-opp-for-alliansen-mellom-ytre-venstre-og-ytre-hoyre/o/5-95-1194777

En ekstrem allianse er på gang mellom ytre venstre og ytre høyre-muslimer i Oslo, skrivet Shakeel Rehman.

Islamistene, sammen med Rødt og Partiet Sentrum, vil nå bruke en underskriftskampanje for å få kontakt med politisk ledelse for å legge press på skolen og lærere. Dette er typisk islamismen i Vesten som Muslimbrødrene følger hvor de får politisk makt uten bruk av vold.

Strategien for islamistene i Vesten er å skape splittelse i samfunnet med sine utdaterte verdier angående menneskesyn og demokrati. De representerer et religiøst begrunnet ytre høyre.

Meget bra skrevet av Rehman, det burde få enhver norsk liberal person til å tenke, menneskene som har erfaring med ekstrem islamisme er mer troverdige enn liberale som unnskylder det

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (20 minutter siden):

Det er virkelig skremmende. Kan egentlig ikke fatte hvordan Rødt-folka kan være så grenseløst naive at de samarbeider med disse psycho naziene. Og ja det er bra det tas opp, Brorskapet er en fiende av og eksistensiell trussel mot Vesten. At de ikke bruker direkte vold gjør dem ikke mindre farlige enn de andre drittsekkene, heller motsatt faktisk. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (9 timer siden):

Samtidig som kvinner og menn kjemper for forskjellige greier innenfor sin egen religion for å modernisere denne, kan man også utvise respekt for enkelt individer når man måter på disse under forskjellige omstendigheter.

Det er ikke dermed sagt at man skal sluke alt med søkke og snøre.

At en gutt, som kanskje ikke helt fullt ut forstår hvordan religionen hans skal utspille seg, om det er det som er grunnen til dette, skal bli hengt ut i media og av personer som kvinnefiendtlig, når ingen vet motivasjonen hans bak dette her, er ikke naivt, eller å lete etter bortforklaringer med lupe. Det er snakk om å forsøke og få frem motivasjonen bak handlingen og se guttungen i beste mening, før man kommer med storslegga.

Naivt…

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Haddy skrev (50 minutter siden):

Først og fremst var det rektor som håndterte dette på en uakseptabel og problematisk måte. Jeg er fornøyd med at hun har beklaget sin egen oppførsel. Håper hennes kritikkverdig håndtering får konsekvenser,  også fordi hendelsen ikke er enestående for hennes væremåte.

Helt feil. Reaksjonen hennes er helt innenfor etter de nedverdigende gester hun blir utsatt for i plenum. Dette er uavhengig utdanning og erfaring. En rektor ved en skole fortjener faktisk et snev av respekt. Det merker hun ikke mye til.

Hvis enkelte elever føler slik avsky og/eller har blitt lært opp til det, bør de avslutte skolegangen ved en norsk skole. Foreldrene får heller ta støyten. Men der har nok disse elevene en dose respekt tenker jeg.

Du kan forresten prøve å holde en tale for så uten skjellig grunn bli pepet ut av et publikum. Da kan du jo få kjenne litt på det..

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (21 timer siden):

Det er virkelig skremmende. Kan egentlig ikke fatte hvordan Rødt-folka kan være så grenseløst naive at de samarbeider med disse psycho naziene. Og ja det er bra det tas opp, Brorskapet er en fiende av og eksistensiell trussel mot Vesten. At de ikke bruker direkte vold gjør dem ikke mindre farlige enn de andre drittsekkene, heller motsatt faktisk. 

Jeg blir skremt hvis det stemmer, men jeg fant ikke noe spesifikt i artikkelen om akkurat hva det er Rødt støtter her? Støtter de de unge radikale mennene mot rektor? Underskriftskampanje/opprop for eller i mot hva, nøyaktig? 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (12 timer siden):

Igjen, dette premisset du tegner opp her, må sammenfalle med at det er kvinnefiendtlige holdninger guttungen sliter med. Og ingen vet om det er faktisk det som er greia her.

Greia er tydelig.

Kvinnefiendtlige holdninger som er lært hjemme eller i miljøet rundt.

Han hilste ikke rektor en gang, men tok vitnemålet fra mannen ved siden av henne fordi han er en mann.

Haram-ropene fra salen ...

Det går grenser hvor mye noen skal prøve å bortforklare det som skjedde.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (8 timer siden):

Veldig bra skrevet av ham!

Disse holdningene er som ugress i hagen.

Skal man tolerere ugress for å berike hagen slik at ugresset får spre seg og overta hele hagen, eller fjerner man ugresset for å forhindre at det sprer seg og overtar hagen?

Den nye kulturministeren starter med feil fot og sier håndhilsing er et individuelt valg. Hun unngår pent å ta et tydelig standpunkt mot diskrimineringen rektor ble utsatt for.

Det lover dårlig for Norge.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...