JaVel Skrevet 2. juli 2023 #381 Del Skrevet 2. juli 2023 Skvalderkål skrev (3 timer siden): Det er utrolig at vi må drive voksenopplæring på dette forumet! Man skal alltid bry seg, rett og slett fordi det i Norge anser det motsatte for arrogant og meget uhøflig. Ps, i Saudi-Arabia et av verdens mest ekstreme muslimske land tar kongen vestlige kvinner i hånden når de kommer på besøk. Så når han gjør det, er det meget ekstremt for muslimer i Norge å ikke gjøre det. 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 2. juli 2023 #382 Del Skrevet 2. juli 2023 JaVel skrev (1 time siden): Man skal alltid bry seg, rett og slett fordi det i Norge anser det motsatte for arrogant og meget uhøflig. Ps, i Saudi-Arabia et av verdens mest ekstreme muslimske land tar kongen vestlige kvinner i hånden når de kommer på besøk. Så når han gjør det, er det meget ekstremt for muslimer i Norge å ikke gjøre det. Godt poeng. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haddy Skrevet 2. juli 2023 #383 Del Skrevet 2. juli 2023 Tutte skrev (14 timer siden): Enig i at reaksjonen var upassende der og da, men ikke at den var for sterk og konfronterende. Reaksjonen var det ikke noe galt med, men kunne vært tatt opp etter avslutningen. Det sier bare litt om hvor frustrert hun ble av situasjonen, og er enig i budskapet til rektoren. Norge skal liksom være så solidarisk, men dette er et bra eksempel på hvor vanskelig det er med blanding av kulturer og religioner. Synes du det er greit å tvinge noen til å håndhilse? Jeg synes også det hadde vært riktig av gutten å håndhilse, men å holde igjen med fysisk makt kan hun ikke. Rektor håndterte dette dårlig, og dessverre var ikke denne hendelsen enestående for hennes væremåte i hverdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 2. juli 2023 #384 Del Skrevet 2. juli 2023 Haddy skrev (19 minutter siden): Synes du det er greit å tvinge noen til å håndhilse? Jeg synes også det hadde vært riktig av gutten å håndhilse, men å holde igjen med fysisk makt kan hun ikke. Rektor håndterte dette dårlig, og dessverre var ikke denne hendelsen enestående for hennes væremåte i hverdagen. Det er vel også interessant i denne sammenhengen hvordan væremåte disse guttene og storfamilie har i hverdagen? Noe sier meg at denne rektoren har god grunn til å klikke i vinkel, ære være henne for å ha holdt ut med dette. Som man høster sår man gjerne. Hadde mine foresatte møtt opp på skoleavslutning og deltatt i verbale angrep mot rektor hadde jeg dødd av skam tror jeg. Men så er jo jeg en uren hedning også da. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 2. juli 2023 #385 Del Skrevet 2. juli 2023 Drizzt skrev (På 1.7.2023 den 1.33): Greia er tydelig. Kvinnefiendtlige holdninger som er lært hjemme eller i miljøet rundt. Han hilste ikke rektor en gang, men tok vitnemålet fra mannen ved siden av henne fordi han er en mann. Haram-ropene fra salen ... Det går grenser hvor mye noen skal prøve å bortforklare det som skjedde. Håndhilste han på mannen som sto ved siden av da? Om det var kvinnefiendtlige holdninger som sto for handlingen, ville han vel ha håndhilst på han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 2. juli 2023 #386 Del Skrevet 2. juli 2023 Binar skrev (På 30.6.2023 den 23.07): Naivt… Hva er det som er naivt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 2. juli 2023 #387 Del Skrevet 2. juli 2023 (endret) Haddy skrev (50 minutter siden): Synes du det er greit å tvinge noen til å håndhilse? Jeg synes også det hadde vært riktig av gutten å håndhilse, men å holde igjen med fysisk makt kan hun ikke. Rektor håndterte dette dårlig, og dessverre var ikke denne hendelsen enestående for hennes væremåte i hverdagen. Rektoren hadde et viktig og riktig budskap. Og helt riktig at de ikke vil lykkes i Norge med den holdningen mot kvinner, og at foreldrene må ta tak i det. Synes det å "tvinge" noen til å håndhilse som i denne sammenhengen er tradisjon i forbindelse med utdeling av vitnemål og skoleavslutning, og ikke minst høflighet, er en bagatell i forhold til hva dette egentlig handler om. Gutten var heller ikke den eneste som ikke håndhilste og det ble ropt haram fra salen. Norge er riktignok et fritt land, men kvinnediskriminering og diskriminering generelt er ikke lov. Synes det var bra at hun tok tak i det. Eneste som var synd var at det gikk utover andre som var der for en hyggelig og minneverdig avslutning. Endret 2. juli 2023 av Tutte 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haddy Skrevet 2. juli 2023 #388 Del Skrevet 2. juli 2023 keops skrev (20 minutter siden): Det er vel også interessant i denne sammenhengen hvordan væremåte disse guttene og storfamilie har i hverdagen? Noe sier meg at denne rektoren har god grunn til å klikke i vinkel, ære være henne for å ha holdt ut med dette. Som man høster sår man gjerne. Hadde mine foresatte møtt opp på skoleavslutning og deltatt i verbale angrep mot rektor hadde jeg dødd av skam tror jeg. Men så er jo jeg en uren hedning også da. Det vet vi ingenting om , og det vil vi mest sannsynlig ikke få heller. Men vi vet at rektor ikke er likt. Vi vet at dette ikke er en enkeltstående hendelse utfra hennes væremåte. Så vi har noe bakgrunnsinformasjon om rektor og ingenting om gutten . Er det noe som tyder på at foresatte deltok på verbale angrep mot rektor?.. del gjerne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haddy Skrevet 2. juli 2023 #389 Del Skrevet 2. juli 2023 Tutte skrev (11 minutter siden): Rektoren hadde et viktig og viktig budskap. Og helt riktig at de ikke vil lykkes i Norge med den holdningen mot kvinner, og at foreldrene må ta tak i det. Synes det å "tvinge" noen til å håndhilse som i denne sammenhengen er tradisjon i forbindelse med utdeling av vitnemål og skoleavslutning, og ikke minst høflighet, er en bagatell i forhold til hva dette egentlig handler om. Gutten var heller ikke den eneste som ikke håndhilste og det ble ropt haram fra salen. Norge er riktignok et fritt land, men kvinnediskriminering og diskriminering generelt er ikke lov. Synes det var bra at hun tok tak i det. Eneste som var synd var at det gikk utover andre som var der for en hyggelig og minneverdig avslutning. Kjenner du guttene som ikke ville håndhilse? Min erfaring på skole med unge mennesker som er sterkt religiøse, er at de oppleves som veloppdragne, de gjør det som blir forventet av de, og gjør lite ut av seg både i klasserommet og utenfor. Vi får være enige om å være uenige i enkeltmenneskes rett til å la være å håndhilse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 2. juli 2023 #390 Del Skrevet 2. juli 2023 Haddy skrev (2 minutter siden): Kjenner du guttene som ikke ville håndhilse? Min erfaring på skole med unge mennesker som er sterkt religiøse, er at de oppleves som veloppdragne, de gjør det som blir forventet av de, og gjør lite ut av seg både i klasserommet og utenfor. Vi får være enige om å være uenige i enkeltmenneskes rett til å la være å håndhilse. Kjenner ikke de guttene og familiene, men rektor gjør det, og det kan jo også være en medvirkende årsak til at hun reagerte så sterkt. For alt vi vet så kan de ha vist kvinnediskriminerende holdninger før også. Er til vanlig ikke noe for tvang av håndhilsing for de som ikke ønsker det, men her er det mer hva som ligger bak som er det største problemet. Og de aller fleste velger å gjøre det uansett på en høytidelig avslutning. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 2. juli 2023 #391 Del Skrevet 2. juli 2023 Haddy skrev (2 timer siden): Det vet vi ingenting om , og det vil vi mest sannsynlig ikke få heller. Men vi vet at rektor ikke er likt. Vi vet at dette ikke er en enkeltstående hendelse utfra hennes væremåte. Så vi har noe bakgrunnsinformasjon om rektor og ingenting om gutten . Er det noe som tyder på at foresatte deltok på verbale angrep mot rektor?.. del gjerne Men er ikke det litt merkelig, at «vi» ikke vet noe som helst om gutten(e)? Men, så mye om rektor? Jeg tror ikke at en så arrogant og selvbevisst tenåring ikke har gjort seg bemerket på skolen din ved noen anledning i de ti år han har vært elev. Ja, det et noe som tyder på at foresatte deltok på verbale angrep. Men, det spørs selvfølgelig hva man velger å definere som angrep. I en verden hvor et håndtrykk av mange blir definert som et overgrep, og normale hilserutiner ved litt høytidelige seanser defineres som i strid med «my body, my choice» så er ikke alt så liketil som man skulle ønske. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 2. juli 2023 #392 Del Skrevet 2. juli 2023 Klossmajor skrev (7 timer siden): Godt poeng. Det nederste bildet vil gå i historien som selve eksempelet på selvvalgt utenforskap. Både hun med brillene og dama ved siden av til venstre. I min tid som frivillig i kommunen møtt jeg mange nyankomne flyktninger og migranter fra MENA land. Jeg så at mer enn halvparten ikke var spesielt interessert å gi slipp på holdninger som ikke passer inn og som hindrer integreringen. Så jobbet jeg sammen med en dame fra Iran som også var frivillig og hjalp til som tolk. Hun fortalte meg at hun har bodd i Norge i mange år og har sett at det kommer mer og mer ekstreme muslimer her i landet. Til og med ekstreme for egne hjemland å være. Hun skjønte ikke hvorfor de ikke ville gi slipp på holdningene og hvorfor de var mer ekstreme her enn det var nødvendig selv i deres hjemland. Jeg har fortsatt ikke forklaring på dette ... 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haddy Skrevet 2. juli 2023 #393 Del Skrevet 2. juli 2023 keops skrev (1 time siden): Men er ikke det litt merkelig, at «vi» ikke vet noe som helst om gutten(e)? Men, så mye om rektor? Jeg tror ikke at en så arrogant og selvbevisst tenåring ikke har gjort seg bemerket på skolen din ved noen anledning i de ti år han har vært elev. Ja, det et noe som tyder på at foresatte deltok på verbale angrep. Men, det spørs selvfølgelig hva man velger å definere som angrep. I en verden hvor et håndtrykk av mange blir definert som et overgrep, og normale hilserutiner ved litt høytidelige seanser defineres som i strid med «my body, my choice» så er ikke alt så liketil som man skulle ønske. Synes du virkelig at det er rart? Har du ingen tanker om hvorfor det er lite informasjon om elevene? Slutt å tull, hadde det vært noe som tyder på dette hadde du vist til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atrax Skrevet 2. juli 2023 #394 Del Skrevet 2. juli 2023 Haddy skrev (4 timer siden): Kjenner du guttene som ikke ville håndhilse? Min erfaring på skole med unge mennesker som er sterkt religiøse, er at de oppleves som veloppdragne, de gjør det som blir forventet av de, og gjør lite ut av seg både i klasserommet og utenfor. Vi får være enige om å være uenige i enkeltmenneskes rett til å la være å håndhilse. Min erfaring på skole (+20 år) er at omtrent halvparten av de sterkt religiøse er det motsatte av veloppdragne. De skaper kvalm og de utagerer, har en ufyselig væremåte og påberoper seg ytringsfrihet og å leve i et fritt land som påskudd for å fortsette å være bedritne. MERK AT JEG NÅ SNAKKER OM DEN HALVPARTEN SOM ER STERKT RELIGIØSE OG SOM IKKE ER VELOPPDRAGNE. Men nordmenns naive tilnærming til en ukultur som sagte sprer seg i Norge så er dette vi ser nå ikke overraskende. Legg til sterk berøringsangst og en haug av tåredryppende enkelthistorier om stakkars ankerbarn og om flerkulturelle familier som selvsagt bare må få lov til å holde på sin egen identitet og å oppdra ungene enda mer konservativt enn i hjemlandet. Det er godt å være religiøs fanatiker i Norge, man beskyttes av naivitet, berøringsangst, tafatte politikere og et system som lar seg utnytte. I tillegg har man krav på skikket bosted, et visst beløp hver måned, og ikke et annet sted er det så gildt (les lønnsomt/inntektsbringende) å få barn som i Norge. Så @Haddy, du har tydeligvis ennu meget å lære. 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haddy Skrevet 2. juli 2023 #395 Del Skrevet 2. juli 2023 (endret) Atrax skrev (15 minutter siden): Min erfaring på skole (+20 år) er at omtrent halvparten av de sterkt religiøse er det motsatte av veloppdragne. De skaper kvalm og de utagerer, har en ufyselig væremåte og påberoper seg ytringsfrihet og å leve i et fritt land som påskudd for å fortsette å være bedritne. MERK AT JEG NÅ SNAKKER OM DEN HALVPARTEN SOM ER STERKT RELIGIØSE OG SOM IKKE ER VELOPPDRAGNE. Men nordmenns naive tilnærming til en ukultur som sagte sprer seg i Norge så er dette vi ser nå ikke overraskende. Legg til sterk berøringsangst og en haug av tåredryppende enkelthistorier om stakkars ankerbarn og om flerkulturelle familier som selvsagt bare må få lov til å holde på sin egen identitet og å oppdra ungene enda mer konservativt enn i hjemlandet. Det er godt å være religiøs fanatiker i Norge, man beskyttes av naivitet, berøringsangst, tafatte politikere og et system som lar seg utnytte. I tillegg har man krav på skikket bosted, et visst beløp hver måned, og ikke et annet sted er det så gildt (les lønnsomt/inntektsbringende) å få barn som i Norge. Så @Haddy, du har tydeligvis ennu meget å lære. Du er farget av ditt hat til muslimer/innvandrere. Jeg har ingen tillit til din historiefortelling. Endret 2. juli 2023 av Haddy Språk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anocopy Skrevet 3. juli 2023 #396 Del Skrevet 3. juli 2023 20 hours ago, Drizzt said: Skal ''my body, my choice'' legitimere rasisme og diskriminering? Dessuten er religion et personlig valg som står alltid lavere enn universelle verdier som likestilling og likebehandling. Man kan ikke behandle menn og kvinner forskjellig på grunn av religion, man kan ikke behandle folk fra forskjellige raser annerledes på grunn av religion, osv. Rasisme...? Hvor? Og noe grov kjønnsdiskriminering er det ikke at kvinnelige muslimer ikke vil ta fremmede menn i hånda, eller at mannlige muslimer ikke vil ta fremmede kvinner i hånda. Det er så ikke-sak. Det eneste upassende her er ropinga fra noen i hallen og rektorens reaksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 3. juli 2023 #397 Del Skrevet 3. juli 2023 Anocopy skrev (3 timer siden): Rasisme...? Hvor? Og noe grov kjønnsdiskriminering er det ikke at kvinnelige muslimer ikke vil ta fremmede menn i hånda, eller at mannlige muslimer ikke vil ta fremmede kvinner i hånda. Det er så ikke-sak. Det eneste upassende her er ropinga fra noen i hallen og rektorens reaksjon. Det er rasisme å nekte å håndhilse rektor fordi hun er kvinne. Det er også kjønnsdiskriminering, men i all grad rasisme. Alt er rasisme nå for tiden. Det er ikke en ikke-sak. Det er en veldig alvorlig sak. Å bagatellisere rasisme og kvinnefiendtlige holdninger er feil vei å gå. Det eneste passende her er rektors reaksjon. Det skulle bare mangle at hun reagerte slik hun gjorde. Hun sto opp for norske verdier - noe mange i salen ikke er spesielt opptatt av selv om de bor i Norge. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hønemor94 Skrevet 3. juli 2023 #398 Del Skrevet 3. juli 2023 Religionsfrihet er så viktig, det må være lov å bestemme over sin egen kropp å ikke ta på kvinner. Det er kultur i Norge å håndhilse men det er lov å respektere andres religioner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 3. juli 2023 #399 Del Skrevet 3. juli 2023 hønemor94 skrev (6 minutter siden): Religionsfrihet er så viktig, det må være lov å bestemme over sin egen kropp å ikke ta på kvinner. Det er kultur i Norge å håndhilse men det er lov å respektere andres religioner! Er diskriminering av kvinner viktigere enn likestilling? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hønemor94 Skrevet 3. juli 2023 #400 Del Skrevet 3. juli 2023 Drizzt skrev (7 minutter siden): Er diskriminering av kvinner viktigere enn likestilling? Hva mener du? Hvem diskriminerer kvinner? Likestilling? Det går begge veier, kvinner vil heller ikke hilse på menn. Det handler om religionsfrihet og respekt for andres kulturer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg