Gjest gjest 0 Skrevet 11. januar 2006 #1 Del Skrevet 11. januar 2006 Ja hva synes du?? Selv synes jeg at en enkelt gruppeeksamen som grunnlag for karakter er bare tull. En slik eksamen sier svært lite om meg og mitt kunnskapsnivå! Jeg har opplevd grupper der jeg har dratt lasset, der medlemmer har meldt seg helt ut og grupper som fungerer bra (altså det meste), men jeg kan ikke si at noen av disse gangene har hele gruppen fortjent samme karakter. Jeg synes man bør avskaffe slike gruppeeksamener over 1-14 dager og heller ha en skikkelig prosjektoppgave en gang i blandt, men i hovedsak ha individuelle eksamener. Hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. januar 2006 #2 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg har aldri vært bort i noe slikt selv, men synes ikke det høres bra ut. Man vil med stor sannsynlighet ofte oppleve at noen er svært dominerende slik at andre ikke kommer til, noen er svært beskjedne og får ikke vist alt det de kan, og noen melder seg helt ut og "snylter" på de andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 11. januar 2006 #3 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg er også imot denne eksamensformen, av grunnene som er listet opp ovenfor. MEN: Svært ofte ute i arbeidslivet er det "gruppearbeid" og samarbeid man må ty til for å få jobben gjort, uten at jeg synes at det veier opp for at man åpner for at "freeloaders" får en god karakter uten å ha deltatt overhodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #4 Del Skrevet 11. januar 2006 Uffja, jeg skal også ha slik hjemmeeksamen som skal gjøres i gruppe. Jeg har desverre havnet på en gruppe der de andre enten er gratispassasjerer, lite arbeidssomme, eller har vanskelig for å forstå pensum. Jeg er enig at man i arbeidslivet skal kunne jobbe sammen med andre. Men som regel har dine kolleger blitt ansatt utfra at de har et minimum av kvalifikasjoner (forhåpentligvis). Når man tar lavere grad på høyskole der det ikke er vanskelig å få plass på studiet risikerer man å havne på gruppe med udugelige og umotiverte folk, slik jeg har nå Det verste er ikke å måtte dra lasset i slike grupper. Det verste er å måtte forsvare hvorfor jeg mener oppgaven skal løses slik, trass i at jeg er den eneste som har lest pensum og referer til det. Det ender jo med at jeg påtar meg ekstra mye arbeid så jeg ikke skal ende opp med en dårlig karakter på vitenmålet. Dermed ender også disse gratispassasjerene også opp med gode karakterer uten å ha gjort noe som helst. Mistenker høyskolen velger denne eksamensformen først og fremst for å spare penger. Færre besvarelser å rette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 11. januar 2006 #5 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg kan generelt ikke fordra gruppearbeid fordi det er alltid jeg som ender opp med å gjøre alt. Sitter her i dag og har ikke mottatt noe arbeid fra de andre i min gruppe og vi skal ha presentasjon i morgen tidlig Gjetter jeg riktig så får vi alle samme karakter. Så nei, jeg støtter ikke en slik eksamensform og håper jeg aldri dumper borti det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. januar 2006 #6 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg er helt enig i at det er viktig å lære seg å samarbeide med andre og jobbe i grupper, men dette kan man lære ved gruppearbeid ellers i studiet. At en dårlig gruppe skal gå utover din egen, personlige karakter blir ikke riktig synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 11. januar 2006 #7 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg kan generelt ikke fordra gruppearbeid fordi det er alltid jeg som ender opp med å gjøre alt. Sitter her i dag og har ikke mottatt noe arbeid fra de andre i min gruppe og vi skal ha presentasjon i morgen tidlig Gjetter jeg riktig så får vi alle samme karakter. Så nei, jeg støtter ikke en slik eksamensform og håper jeg aldri dumper borti det. ← Er dette et problem læreren er klar over? Jeg ville i såfall snakket med han. Sensor burde jo spørre ut alle individuelt. Noen få spørsmål hvertfall. Da vil jo de som ikke har gjort noe, avsløreseg selv. Denne eksamensformen er kjipern! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 11. januar 2006 #8 Del Skrevet 11. januar 2006 Helt grusomt. Var en gang på en gruppe med fire stk. En av disse var så ubrukelig at hun kun fikk skrive forordet til oppgaven. Ikke skrev hun bra, ikke dukket hun opp som avtalt, og ikke var hun forberedt. That's all. Hun fikk HELT ufortjent en god karakter, mens vi andre kunne nok ha fått enda bedre om vi ikke måtte gjort hennes del i tillegg til vår egen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 11. januar 2006 #9 Del Skrevet 11. januar 2006 Er dette et problem læreren er klar over? Hun blir i alle fall klar over det i morgen for jeg gidder ikke sitte og se på de få en 5'er for det arbeidet jeg har gjort og de ikke har løftet en finger for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 11. januar 2006 #10 Del Skrevet 11. januar 2006 Men hvorfor forstår ikke skolene dette? Jeg sier heller ja til prosjektoppgaver og gruppeinnleveringer under studiet men ikke under oppgaver som er fullstendig avgjørende for sluttkarakter!! Og så er jeg for at foreleserne setter sammen grupper, slik at man får varierte og mangfoldige grupper. Det er slikt man utvikles av! Men å sette karakter er for dumt. En arbeidsgiver vil merke om en person har latt seg utvikle av slikt arbeid eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimse Skrevet 11. januar 2006 #11 Del Skrevet 11. januar 2006 Da jeg studerte brukte vi gruppearbeid som læringsprosess, nettopp for å lære å arbeide i grupper, noe som for min del var av både positiv og neagtiv art, men jeg lærte mye, både om meg selv og andre! Vi brukte ikke gruppearbeid som eksamensform(bortsett fra fordypningsoppgaven, der det var valgfritt om vi ville benytte gruppe eller ikke), og det er jeg glad for. At andre skal sitte og bruke lite eller ingen energi på å få en god karakter, synes jeg lite om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2006 #12 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg er ikke imot gruppearbeid, men gruppeeksamen synes jeg er helt grusomt! Dette semesteret har jeg hatt to gruppebaserte hjemmeeksamener. Den første gikk greit. Samarbeidet på gruppen fungerte bra, og vi utfylte hverandre godt med tanke på oversikt over ulike deler av pensum. Men eksamen nr 2 gikk skikkelig dårlig. Samarbeidet fungerte dårlig, og vi endte opp med å skrive en oppgave hver. Jeg har fått begrunnelse for karakteren fra sensor, og fikk vite at den oppgaven jeg skrev var to karakterer bedre enn den karakteren vi endte opp med. Det er utrolig surt med tanke på alt arbeide jeg la ned - og så blir resultatet så dårlig fordi noen andre har gjort en dårlig jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 11. januar 2006 #13 Del Skrevet 11. januar 2006 Hun blir i alle fall klar over det i morgen for jeg gidder ikke sitte og se på de få en 5'er for det arbeidet jeg har gjort og de ikke har løftet en finger for. ← Det holder jeg med deg i! Ikke finn deg i det. Det vil en bare angre så sykt på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 13. januar 2006 #14 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg faen meg hater det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. januar 2006 #15 Del Skrevet 13. januar 2006 Som arbeidsgiver ville jeg nok hatt mine reservasjoner dersom arbeidssøkeren kun har gruppeeksamenkarakterer å vise til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fantus Skrevet 13. januar 2006 #16 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg kan ikke komme på en eneste positiv ting å si om gruppe-eksamner!! Har hatt et par stykker, og det ender alltid med at noen jobber masse og noen bare sitter og ser på. Man kan jo han noen gruppeopgaver i løpet av semesteret sånn at man får lært noe om gruppedynamikk og samarbeid likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lil Skrevet 14. januar 2006 #17 Del Skrevet 14. januar 2006 Noe dritt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 14. januar 2006 #18 Del Skrevet 14. januar 2006 Hvordan gikk det Rhiakat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinken Skrevet 17. januar 2006 #19 Del Skrevet 17. januar 2006 Jeg har aldri vært bort i noe slikt selv, men synes ikke det høres bra ut. Man vil med stor sannsynlighet ofte oppleve at noen er svært dominerende slik at andre ikke kommer til, noen er svært beskjedne og får ikke vist alt det de kan, og noen melder seg helt ut og "snylter" på de andre. ← Enig her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå