Gå til innhold

Arv, hvordan forvalte best mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke voldsomt flink med alt av skatteregler og slikt, jeg har god personlig økonomi men har aldri hatt større summer mellom hendene så det er meget mulig jeg stiller dumme spørsmål nå, jeg skriver dette i håp om å lære og forstå. Vi tenker å sette opp samtale med banken for rådgivning derfra også men trenger mer input for å bli godt nok forberedt, derfor innlegg på KG.

Håper det går greit for de som synes jeg er dum å bare bla seg videre.

Her er greia:

Samboer har nylig arva ca 2 mill. Vi eier bolig sammen, han eier 60%, jeg 40% da han hadde en betydelig større egenkapital enn meg da vi kjøpte. Han står som hovedlånetager, alt er tinglyst. 
Vi betaler pr i dag  50/50 på alle felles kostnader, lån og slikt fordi jeg da på sikt slik kjøper meg litt og litt inn i boligen. Vi har samboerkontrakt, forsikringer, testamente og alt i orden. 

Hva vil kunne vere en gunstig løsning fremover som sikrer begges interesser?

Formueskatt er også en faktor vi har lite kunnskap om siden det før arven ikke har vert på radaren vår overhode.

At han betaler ut hele/deler av lånet og jeg så låner av han og betaler inn lån og renter til han for å fortsatt kjøpe meg inn i boligen?

At han betaler ut sin del av resterende lån slik at jeg står ansvarlig for resten? (Dette i så fall avhengig av at banken er enig, noe de kanskje ikke er.)

Om han setter pengene inn i boligen får han jo en større risiko om boligen taper seg i verdi pluss at han da ikke kan for eksempel investere pengene i fond, aksjer og lignende. 

Vi er ikke fremmede for å gifte oss om det er økonomisk hensiktsmessig, da er vel særeie en ting å passe på?

Anonymkode: 0488c...7f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må for all del ikke betale 50% på alle kostnader og lån. Han skal betale 60% og du 40%. Så sparer du resten. 

Anonymkode: 10458...672

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, du må for all del ikke betale 50% på alle kostnader og lån. Han skal betale 60% og du 40%. Så sparer du resten. 

Ved å betale meg inn over tid får jeg effektivt igjen mer penger på mindre risiko enn ved å bare spare de samme pengen fordi beg sparer i både fond, aksjer og pensjonssparing så dette blir en måte å diversifisere på. Jeg har også buffer og vi har en felles sparekonto til oppussing og lignende. 
Da vi kjøpte eide jeg nærmere 30% så jeg har allerede økt eierandelen betydelig. Dette vil slik det ser ut i dag gagne meg mer enn han økonomisk da verdien på boligen også har økt.

Felleskostnader og løpende utgifter skal selvsagt betales 50/50, vi bor her tross alt begge to.

Akkurat dette er uansett ikke så relevant i forhold til hvordan arven best skal forvaltes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ved å betale meg inn over tid får jeg effektivt igjen mer penger på mindre risiko enn ved å bare spare de samme pengen fordi beg sparer i både fond, aksjer og pensjonssparing så dette blir en måte å diversifisere på. Jeg har også buffer og vi har en felles sparekonto til oppussing og lignende. 
Da vi kjøpte eide jeg nærmere 30% så jeg har allerede økt eierandelen betydelig. Dette vil slik det ser ut i dag gagne meg mer enn han økonomisk da verdien på boligen også har økt.

Felleskostnader og løpende utgifter skal selvsagt betales 50/50, vi bor her tross alt begge to.

Akkurat dette er uansett ikke så relevant i forhold til hvordan arven best skal forvaltes.

Så jo mer du betaler, jo høyere eierandel har du? 

Nei, er ikke relevant med tanke på spørsmålet ditt og beklager det, men ser så mange kvinner sitter å betaler halvparten av boligen hvor mannen eier mest. Og det er veldig leit. Men godt dere har en rettferdig ordning på det. 🥰 

Har dere ikke fastrente, så ville jeg betal ned hele eller det meste av huset og du kan litt og litt kjøpe deg inn. Da kan han sette litt og litt inn på fond, sparekonto eller annet ettersom du betaler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så jo mer du betaler, jo høyere eierandel har du? 

Nei, er ikke relevant med tanke på spørsmålet ditt og beklager det, men ser så mange kvinner sitter å betaler halvparten av boligen hvor mannen eier mest. Og det er veldig leit. Men godt dere har en rettferdig ordning på det. 🥰 

Har dere ikke fastrente, så ville jeg betal ned hele eller det meste av huset og du kan litt og litt kjøpe deg inn. Da kan han sette litt og litt inn på fond, sparekonto eller annet ettersom du betaler. 

Stemmer, om jeg hadde betalt inn 70% av lånet ville eierandelen min økt raskere enn den gjør i dag men rent praktisk får jeg med å betale 50% spart mer i de andre formene jeg sparer i samtidig som eierandelen min øker.

Vi fikk satt opp et regnestykke som ligger i samboerkontrakten og passer på å dokumentere begges innbetalinger på lånet skulle vi komme i en situasjon frem i tid der det blir uenighet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så om hun hadde eid 90%, så mener du det er rett at han skulle betalt bare 10% av alle kostnader og lån?

Samme logikk men byttet om på kjønnene slik at du skal se hvor idiotisk det er...

Nå høres det ikke ut som at det er noen som utnyttes slik TS fremstiller det, og jeg tror de klarer seg fint. De en løsning på dette.

Angående økonomi ville jeg bare betalt ned lånet. Store sannsynligheter for at økonomien stagnerer nå, og sparing i fond/aksjer vil ikke være som det har vært i mange år nå, hvor man bare kan hive penger inn og få 10-20% i året i avkastning. Om ting snur kan man låne mer på boligen og hive det inn i fond igjen, om man er risikovillig. Renten er høyere på lån enn på høyrentekonto, så med mindre man har tenkt å investere i aksjer og slikt er det smarteste å betale ned lån.

Selvfølgelig mulig at jeg tar feil, men jeg tror vi har turbulente tider foran oss hvor man skal vite hva man gjør for å tjene penger på aksjemarkedet.

Nøyaktig hvordan dere gjør det i praksis mellom dere er litt vanskelig å si, men det er mange muligheter som gir begge en slags fordel.

Han kunne f.eks. gitt deg et privatlån med god fastrente og sikring i din del andel av bolig som er nok til at du får 50% eierandel, og så bruker dere evt. resten til å betale ned (og legger halvparten av det på lånet ditt). Du skriver ikke noe om hvor mye dere har i lån, boligverdi etc., men målet ser ut til å være at du skal eie 50% og det virker som at dere har et stabilt forhold og er klare til å gifte dere.

Det finnes uendelig mange muligheter. Mye kommer an på hvor mye risiko han vil ta. Han kan låne deg nok til at du får 50% og så hive resten i fond også, men jeg hadde nok heller betalt ned lån slik ting ser ut nå.

Anonymkode: 2c2b9...7df

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så om hun hadde eid 90%, så mener du det er rett at han skulle betalt bare 10% av alle kostnader og lån?

Samme logikk men byttet om på kjønnene slik at du skal se hvor idiotisk det er...

Nå høres det ikke ut som at det er noen som utnyttes slik TS fremstiller det, og jeg tror de klarer seg fint. De en løsning på dette.

Angående økonomi ville jeg bare betalt ned lånet. Store sannsynligheter for at økonomien stagnerer nå, og sparing i fond/aksjer vil ikke være som det har vært i mange år nå, hvor man bare kan hive penger inn og få 10-20% i året i avkastning. Om ting snur kan man låne mer på boligen og hive det inn i fond igjen, om man er risikovillig. Renten er høyere på lån enn på høyrentekonto, så med mindre man har tenkt å investere i aksjer og slikt er det smarteste å betale ned lån.

Selvfølgelig mulig at jeg tar feil, men jeg tror vi har turbulente tider foran oss hvor man skal vite hva man gjør for å tjene penger på aksjemarkedet.

Nøyaktig hvordan dere gjør det i praksis mellom dere er litt vanskelig å si, men det er mange muligheter som gir begge en slags fordel.

Han kunne f.eks. gitt deg et privatlån med god fastrente og sikring i din del andel av bolig som er nok til at du får 50% eierandel, og så bruker dere evt. resten til å betale ned (og legger halvparten av det på lånet ditt). Du skriver ikke noe om hvor mye dere har i lån, boligverdi etc., men målet ser ut til å være at du skal eie 50% og det virker som at dere har et stabilt forhold og er klare til å gifte dere.

Det finnes uendelig mange muligheter. Mye kommer an på hvor mye risiko han vil ta. Han kan låne deg nok til at du får 50% og så hive resten i fond også, men jeg hadde nok heller betalt ned lån slik ting ser ut nå.

Anonymkode: 2c2b9...7df

Takk for svar.

Vi heller litt i den retningen selv at det lureste er å betale ned, for så at jeg låner av han med en OK rente vi blir enige om, evt enighet om justering av rente over tid.

Vi tenker også at min tilbakebetaling til han burde gå rett til sparing, at han aldri ser på pengene som inntekt om det gir mening. Da vil han få satt inn penger i for eksempel fond jevnt og trutt over lang tid, historisk vil det ha størst gevinst, ihvertfall med en lengre sparehorisont selv om det nå blir en del uår i fond og aksjemarkedet. Vi tenker diversifisering der også, mye i global index, noe i fond og aksjer han er investert i allerede.
Han skal naturligvis selv avgjøre og vi ønsker ikke at han blir helt låst på noen måte. Vi føler bare det er viktig å smarte valg her fordi det på en måte også vil hedre den han arva.

Vi har vert sammen i nesten ti år så giftemål er definitivt en mulighet, ingen av oss har veldige følelser rundt det men om det er økonomisk gunstig vil det vere helt greit for begges del å ta det steget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...