AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #1 Skrevet 23. juni 2023 Du som har blitt utredet i voksen alder men ikke fikk diagnosen, hvorfor fikk du den ikke? Hva følte du når de sa du ikke hadde diagnosen? Jeg skal til utredning nå og kjenner at om jeg ikke får diagnosen kommer jeg til å synes det er litt kjipt på en måte. Ikke fordi jeg har veldig lyst på diagnosen, men fordi jeg er så annerledes, og vil bare ha noe konkret å holde meg fast i. Setter pris på all erfaring Anonymkode: 31678...7ed
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #2 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du som har blitt utredet i voksen alder men ikke fikk diagnosen, hvorfor fikk du den ikke? Hva følte du når de sa du ikke hadde diagnosen? Jeg skal til utredning nå og kjenner at om jeg ikke får diagnosen kommer jeg til å synes det er litt kjipt på en måte. Ikke fordi jeg har veldig lyst på diagnosen, men fordi jeg er så annerledes, og vil bare ha noe konkret å holde meg fast i. Setter pris på all erfaring Anonymkode: 31678...7ed Grunnen til at man ikke får en diagnose er jo fordi utredningen som blir utført viser at man ikke har den.Det sier seg jo selv. Anonymkode: 45067...874 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #3 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grunnen til at man ikke får en diagnose er jo fordi utredningen som blir utført viser at man ikke har den.Det sier seg jo selv. Anonymkode: 45067...874 Har du noe erfaring du kan dele? Anonymkode: 31678...7ed
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #4 Skrevet 23. juni 2023 Jeg har ikke blitt utredet enda, men har nettopp begynt prosessen. Jeg er i tidlig 30-årene. Jeg kunne bare gi dem litt info om barndommen min, pga dårlig hukommelse fra den tiden og ingen foreldre/familie jeg kan spørre. Så jeg fikk beskjed om å snakke med slektninger jeg nesten ikke har noe kontakt med å spørre om hjelp til å fylle ut et skjema ang. barndommen min om jeg skulle få diagnosen. Så om det stemmer, at de må ha en større mengde info fra barndommen, så kan det i verste fall bli sånn at det er dét som gjør at jeg ikke får diagnosen nå. Og det er jævlig å tenke på. At jeg skal bli dobbelt straffet pga dødsfallet til foreldrene mine. Jeg har sånn 9/10 tegn på ADHD, og har hatt det så lenge jeg kan huske. De samme tegnene hadde en av mine avdøde foreldre. Jeg har slitt hele livet, ingen psykolog har noensinne klart å hjelpe med mine problemer, og jeg har aldri følt meg normal, ei heller klart å oppføre meg normalt med mindre jeg er omringet av andre og tvinges til å oppføre meg normalt for å passe inn. Å få en diagnose, og få tilgang på medisiner og hjelp til akkurat disse problemene jeg har, betyr alt for meg. Anonymkode: 2b128...2b0 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #5 Skrevet 23. juni 2023 De kunne ikke konkludere hos meg. Var litt trist, men mest fordi jeg ikke fungerer i hverdagen, faller mer og mer ut, men uten noen diagnose kan man ikke bli tilbudt noen behandling heller. De anbefalte meg å se det an, noe jeg har gjort hele livet. Fikk diagnosen av psykiater 2 mnd etter avslutning hos DPS. Anonymkode: d2517...69a
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #6 Skrevet 23. juni 2023 Jeg fikk ikke diagnosen fordi svært få av symptomene var tilstede da jeg var barn. Har i ettertid vist seg at jeg har kompleks PTSD. Anonymkode: 01e85...007 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #7 Skrevet 23. juni 2023 På dps ble det diskutert, men de kom til at de ikke vil utrede meg for adhd fordi det er ressurskrevende og jeg har en annen diagnose som kan «forstyrre» resultatet. De frarådet meg å få privat utredning for da ville jeg sannsynligvis få diagnosen «for lett». Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Det hadde vært godt å henge symptomene på en knagg, men jeg vil jo ikke ha en feil diagnose. Anonymkode: f2247...106
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #8 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har ikke blitt utredet enda, men har nettopp begynt prosessen. Jeg er i tidlig 30-årene. Jeg kunne bare gi dem litt info om barndommen min, pga dårlig hukommelse fra den tiden og ingen foreldre/familie jeg kan spørre. Så jeg fikk beskjed om å snakke med slektninger jeg nesten ikke har noe kontakt med å spørre om hjelp til å fylle ut et skjema ang. barndommen min om jeg skulle få diagnosen. Så om det stemmer, at de må ha en større mengde info fra barndommen, så kan det i verste fall bli sånn at det er dét som gjør at jeg ikke får diagnosen nå. Og det er jævlig å tenke på. At jeg skal bli dobbelt straffet pga dødsfallet til foreldrene mine. Jeg har sånn 9/10 tegn på ADHD, og har hatt det så lenge jeg kan huske. De samme tegnene hadde en av mine avdøde foreldre. Jeg har slitt hele livet, ingen psykolog har noensinne klart å hjelpe med mine problemer, og jeg har aldri følt meg normal, ei heller klart å oppføre meg normalt med mindre jeg er omringet av andre og tvinges til å oppføre meg normalt for å passe inn. Å få en diagnose, og få tilgang på medisiner og hjelp til akkurat disse problemene jeg har, betyr alt for meg. Anonymkode: 2b128...2b0 Jeg måtte ikke det, de baserte det på det lille jeg husket. Men virker som det er stor forskjell. Anonymkode: c98c9...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #9 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har ikke blitt utredet enda, men har nettopp begynt prosessen. Jeg er i tidlig 30-årene. Jeg kunne bare gi dem litt info om barndommen min, pga dårlig hukommelse fra den tiden og ingen foreldre/familie jeg kan spørre. Så jeg fikk beskjed om å snakke med slektninger jeg nesten ikke har noe kontakt med å spørre om hjelp til å fylle ut et skjema ang. barndommen min om jeg skulle få diagnosen. Så om det stemmer, at de må ha en større mengde info fra barndommen, så kan det i verste fall bli sånn at det er dét som gjør at jeg ikke får diagnosen nå. Og det er jævlig å tenke på. At jeg skal bli dobbelt straffet pga dødsfallet til foreldrene mine. Jeg har sånn 9/10 tegn på ADHD, og har hatt det så lenge jeg kan huske. De samme tegnene hadde en av mine avdøde foreldre. Jeg har slitt hele livet, ingen psykolog har noensinne klart å hjelpe med mine problemer, og jeg har aldri følt meg normal, ei heller klart å oppføre meg normalt med mindre jeg er omringet av andre og tvinges til å oppføre meg normalt for å passe inn. Å få en diagnose, og få tilgang på medisiner og hjelp til akkurat disse problemene jeg har, betyr alt for meg. Anonymkode: 2b128...2b0 Gå privat. Jeg gikk privat og hadde heller ikke mulighet til å bruke foreldrene mine for å snakke om barndommen med utreder. Nevropsykologen så helheten og sa det var lite logisk å spørre foreldre, da en b.l a har alzheimer. Fikk diagnosen uten at jeg måtte dra inn slektninger. Anonymkode: 9ca0a...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #10 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): På dps ble det diskutert, men de kom til at de ikke vil utrede meg for adhd fordi det er ressurskrevende og jeg har en annen diagnose som kan «forstyrre» resultatet. De frarådet meg å få privat utredning for da ville jeg sannsynligvis få diagnosen «for lett». Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Det hadde vært godt å henge symptomene på en knagg, men jeg vil jo ikke ha en feil diagnose. Anonymkode: f2247...106 Da virker de kunnskapsløse. Det tok 2 dager med tester og samtaler her. Satt i timesvis bare med tester på pc og de testene der du sitter med en ansatt som tester alt fra korttidshukommelse til abstrakt tenkning. Vil ikke si det er lett å lure testene, men hva vet jeg. Anonymkode: 9ca0a...4a6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #11 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da virker de kunnskapsløse. Det tok 2 dager med tester og samtaler her. Satt i timesvis bare med tester på pc og de testene der du sitter med en ansatt som tester alt fra korttidshukommelse til abstrakt tenkning. Vil ikke si det er lett å lure testene, men hva vet jeg. Anonymkode: 9ca0a...4a6 Jeg tror ikke de mente at jeg kunne lure testene. De mente nok heller at kvaliteten på testene var for dårlig. Jeg vet ikke, men det virker som om det er en del uenighet om hvor vanskelig det skal være å sette en adhd-diagnose. Anonymkode: f2247...106
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #12 Skrevet 24. juni 2023 Kjenner to som ble utredet nå nylig og ikke fikk diagnosen. De synes uansett utredningen var verdt det, de ble mer kjent med seg selv og hu ene fant ut at hu hadde en annen diagnose (ble sendt videre til annen utredning, fikk medisiner og et nytt liv). Anonymkode: bd08a...273
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #13 Skrevet 24. juni 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg måtte ikke det, de baserte det på det lille jeg husket. Men virker som det er stor forskjell. Anonymkode: c98c9...f0a Var dette privat eller offentlig? Anonymkode: 2b128...2b0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #14 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Var dette privat eller offentlig? Anonymkode: 2b128...2b0 Tja, privat psykolog med avtale. Anonymkode: c98c9...f0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå