AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #1 Skrevet 23. juni 2023 Har slitt med lavt stoffskifte i mange år. Fått ny fastlege og hun målte kun TSH ved blodprøvene. Legen min har alltid testet T4 og T3 også. Uansett. TSH ble målt 4.11. Normalverdiene skal ligge mellom 0,5-3,6. Kan ikke huske å ha hatt så lave verdier før. Legen beskriver det som NOE lavt. Det er kjent man kan få kroppslige symptomer selv om prøvene er litt lave og det kjennes. Veldig trøtt, slapp, "rar" i kroppen( litt prikking), kvalme, angst og fort varm. Kvalme og angst er ikke noe jeg sliter med vanligvis så det er sagt . Vektøkning er kjent ved lavt stoffskifte, men jeg føler at mengden kalorier jeg inntar gjør utslag på vekten annet enn at jeg har gått ned i vekt. Også påpeke at legen har tatt blodprøver av alt tenkelige og de er normale, unntatt litt lave jernverdier som på 13,5. Nomalverdier er 11,7-15,3 Anonymkode: 09e38...f27
AprilLudgate Skrevet 23. juni 2023 #2 Skrevet 23. juni 2023 (endret) Ja, den TSH’ en - gitt at du har stoffskiftesykdom fra før - må jo behandles ved å øke medisindosen endel over tid slik at du oppnår mellom 0,5-1,5 ca. Ideellt sett med stoffskiftesykdom skal du altså ligge mellom 0,5-1,5 selv om normalområdrt er bredere. Du har ikke alarmerende lavt, men de fleste får symptomer før de kommet til dine resultater. Jeg merker forskjell raskt. Men dra inn på nytt for å få T4 og T3 også. Endret 23. juni 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #3 Skrevet 23. juni 2023 AprilLudgate skrev (41 minutter siden): Ja, den TSH’ en - gitt at du har stoffskiftesykdom fra før - må jo behandles ved å øke medisindosen endel over tid slik at du oppnår mellom 0,5-1,5 ca. Ideellt sett med stoffskiftesykdom skal du altså ligge mellom 0,5-1,5 selv om normalområdrt er bredere. Du har ikke alarmerende lavt, men de fleste får symptomer før de kommet til dine resultater. Jeg merker forskjell raskt. Men dra inn på nytt for å få T4 og T3 også. Hvor kommer verdiene 0,5-1,5 inn? Jeg har kun TSH verdiene 0,5-3,6 å forholde meg til som er 4.11 Anonymkode: 09e38...f27
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #4 Skrevet 23. juni 2023 AprilLudgate skrev (47 minutter siden): Ja, den TSH’ en - gitt at du har stoffskiftesykdom fra før - må jo behandles ved å øke medisindosen endel over tid slik at du oppnår mellom 0,5-1,5 ca. Ideellt sett med stoffskiftesykdom skal du altså ligge mellom 0,5-1,5 selv om normalområdrt er bredere. Du har ikke alarmerende lavt, men de fleste får symptomer før de kommet til dine resultater. Jeg merker forskjell raskt. Men dra inn på nytt for å få T4 og T3 også. Har du en kilde på dette? For jeg har også lavt stoffskifte og fikk beskjed om det samme av fastlegen min. Så sluttet dessverre hun og jeg fikk en vikar, som mener at Tsh har samme normalområde uansett om man går på levaxin eller ikke. Min Tsh er nå på 2.9 og jeg føler meg elendig, men hun sier det er «perfekt». Håper det er ok at jeg spør, det bare virker som du har peiling. Hilsen trøtt, nedfor og tjukk ikke ts. Ps. Denne legen nekter også å måle ft3. Hun måler kun ft4, som nå ligger på 15, og Tsh. Noe råd om hvordan få henne til å ombestemme seg? Anonymkode: 1bf4c...6ab
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #5 Skrevet 23. juni 2023 Når man er medisinert skal den ligge mellom 0,5 og 1,5. Er man ikke det skal den være under 4. Anonymkode: ab2ac...636 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #6 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når man er medisinert skal den ligge mellom 0,5 og 1,5. Er man ikke det skal den være under 4. Anonymkode: ab2ac...636 Kilde? Anonymkode: 1bf4c...6ab
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #7 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man er medisinert skal den ligge mellom 0,5 og 1,5. Er man ikke det skal den være under 4. Anonymkode: ab2ac...636 Under 3.6. https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/skjoldkjertelsykdommer/tsh-thyreoideastimulerende-hormon/ Over 20 år: 0,5 - 3,6 mIE/L Anonymkode: 09e38...f27
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #8 Skrevet 23. juni 2023 Hva med fritt T4? Jeg hadde under 11,men lege sier normalt.. TSH var innenfor 0,5-3,6. Jeg har ikke påvist sykdom. Anonymkode: 57b2d...323
AprilLudgate Skrevet 23. juni 2023 #9 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvor kommer verdiene 0,5-1,5 inn? Jeg har kun TSH verdiene 0,5-3,6 å forholde meg til som er 4.11 Anonymkode: 09e38...f27 Nja, det gir ikke så mening å henvise til at noen sa slik eller sånn. Man skal i tillegg gå etter følt form - som for to personer med samme verdier kan være ulikt. Så det hjelper ikke for deg å ligge på verdi X om du da har hyper eller hypo symptomer. 0,5-1,5 kommer inn dit at de som har påvist sykdom erfaringsmessig har minst følte symptomer i dette sjiktet - med individuelle vurderinger. Fastlegen din sier jo ingenting feil her utfra HI - det er «noe lavt».
AprilLudgate Skrevet 23. juni 2023 #10 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har du en kilde på dette? For jeg har også lavt stoffskifte og fikk beskjed om det samme av fastlegen min. Så sluttet dessverre hun og jeg fikk en vikar, som mener at Tsh har samme normalområde uansett om man går på levaxin eller ikke. Min Tsh er nå på 2.9 og jeg føler meg elendig, men hun sier det er «perfekt». Håper det er ok at jeg spør, det bare virker som du har peiling. Hilsen trøtt, nedfor og tjukk ikke ts. Ps. Denne legen nekter også å måle ft3. Hun måler kun ft4, som nå ligger på 15, og Tsh. Noe råd om hvordan få henne til å ombestemme seg? Anonymkode: 1bf4c...6ab Hadde heller byttet fastlege forøvrig.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #11 Skrevet 23. juni 2023 AprilLudgate skrev (10 minutter siden): Nja, det gir ikke så mening å henvise til at noen sa slik eller sånn. Man skal i tillegg gå etter følt form - som for to personer med samme verdier kan være ulikt. Så det hjelper ikke for deg å ligge på verdi X om du da har hyper eller hypo symptomer. 0,5-1,5 kommer inn dit at de som har påvist sykdom erfaringsmessig har minst følte symptomer i dette sjiktet - med individuelle vurderinger. Fastlegen din sier jo ingenting feil her utfra HI - det er «noe lavt». Ok. Takk for svar. Har hatt mye plager jfr HI, som er uvanlig for meg. Er i gang med ny dosering, så håper det retter seg. De 3 siste ukene har vært harde Anonymkode: 09e38...f27
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #12 Skrevet 23. juni 2023 AprilLudgate skrev (46 minutter siden): Hadde heller byttet fastlege forøvrig. Ingen å bytte til. I byen jeg bor er det over 30.000 som ikke har fastlege i det hele tatt. Anonymkode: 1bf4c...6ab
AprilLudgate Skrevet 23. juni 2023 #13 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok. Takk for svar. Har hatt mye plager jfr HI, som er uvanlig for meg. Er i gang med ny dosering, så håper det retter seg. De 3 siste ukene har vært harde Anonymkode: 09e38...f27 Da bare øker du sakte og gradvis til du ligger på rundt 1,5 i TSH - og så kan du se an videre om du vil lavere mot 0,5. En ting å være oppmerksom på er mer indre uro/angst, svetting etc. Brainfog/utmattelse er gjerne felles for både høyt og lavt og mer vanskelig å skille med. Skriv gjerne formdagbok ved hver prøvetaking som bør være ca hver 8-12 uke i oppjusteringstiden. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ingen å bytte til. I byen jeg bor er det over 30.000 som ikke har fastlege i det hele tatt. Anonymkode: 1bf4c...6ab Ja, endel sliter med det. Om du har mulighet har endel oppfølging på nett hos Balderklinikken. Så tar du prøvene hos Furst eller liknende.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #14 Skrevet 23. juni 2023 AprilLudgate skrev (1 time siden): Da bare øker du sakte og gradvis til du ligger på rundt 1,5 i TSH - og så kan du se an videre om du vil lavere mot 0,5. En ting å være oppmerksom på er mer indre uro/angst, svetting etc. Brainfog/utmattelse er gjerne felles for både høyt og lavt og mer vanskelig å skille med. Skriv gjerne formdagbok ved hver prøvetaking som bør være ca hver 8-12 uke i oppjusteringstiden. Ja, endel sliter med det. Om du har mulighet har endel oppfølging på nett hos Balderklinikken. Så tar du prøvene hos Furst eller liknende. Jeg har slitt med mye med spesielt angst og kvalme denne gangen. Våkner med angst hver dag også og veldig tidlig på morgenen. Har hatt diagnosen siden 2006 og verken verdiene eller symptomene har vært så ille som nå. Regner med at dette vil gå seg til da symptomer med høyt og lavt stoffskifte aldri har vært spesielt merkbart bortsett fra tretthet. Stoffskiftet har også gått seg til greit gjennom disse årene ved justering av medisiner Anonymkode: 09e38...f27
AprilLudgate Skrevet 23. juni 2023 #15 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg har slitt med mye med spesielt angst og kvalme denne gangen. Våkner med angst hver dag også og veldig tidlig på morgenen. Har hatt diagnosen siden 2006 og verken verdiene eller symptomene har vært så ille som nå. Regner med at dette vil gå seg til da symptomer med høyt og lavt stoffskifte aldri har vært spesielt merkbart bortsett fra tretthet. Stoffskiftet har også gått seg til greit gjennom disse årene ved justering av medisiner Anonymkode: 09e38...f27 Jeg var og mye kvalm, særlig om morgenen med for lavt - samt når jeg hadde svulst på kjertelen Etter kirurgi og nok medisin så bedret særlig det seg veldig. Jeg blir mer lett nedstemt på lavt og mye indre uro/angst på høyt. Alltid sånn jeg skjønner først at jeg tar litt for mye medisin, skal superlite til for min del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå