Gå til innhold

Er alle gutter/menn med adhd manipulerende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en huseier som har adhd og går hjemme, snur døgnet og gamer. Jeg klarer ikke sette direkte ord på hva det er som gjør at jeg oppfatter vedkommende som manipulerende, men jeg gjør nå det. Jeg har tidligere hatt et langvarig forhold med en med adhd som aldri gjorde noe husarbeid, gamet og skyldte på diagnosen for at han aldri hadde gjort det jeg ba han om mens jeg var på jobb etc.

Her jeg bor nå ser jeg likhetstrekk med nåværende huseier og mitt forrige kjærlighetsforhold. Får angst. Lurer derfor på om det er en sammenheng mellom å ha adhd og manipulering? Takk for svar..

Anonymkode: a9b30...701

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er det ikke. Har du møtt en person med adhd, så har du møtt én person med adhd. De er like forskjellige som alle andre.

Eksen din og huseier kan jo ha personlighetstrekk som er like, men det har ikke med adhd’en å gjøre. Eller så er det du som tilskriver huseier likheter med din eks, fordi du vet begge har adhd, selv om likhetene ikke er der.

Anonymkode: 7bb64...6a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en huseier som har adhd og går hjemme, snur døgnet og gamer. Jeg klarer ikke sette direkte ord på hva det er som gjør at jeg oppfatter vedkommende som manipulerende, men jeg gjør nå det. Jeg har tidligere hatt et langvarig forhold med en med adhd som aldri gjorde noe husarbeid, gamet og skyldte på diagnosen for at han aldri hadde gjort det jeg ba han om mens jeg var på jobb etc.

Her jeg bor nå ser jeg likhetstrekk med nåværende huseier og mitt forrige kjærlighetsforhold. Får angst. Lurer derfor på om det er en sammenheng mellom å ha adhd og manipulering? Takk for svar..

Hva har dette med manipulering å gjøre?

Anonymkode: 79800...79e

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting som slår meg er at noen med adhd kan ha en atferd som tolkes som manipulerende uten at det er hensikten.

Noen av oss med adhd kan for eksempel bli så engasjert og gira på en idé at vi kan bli blind for de rundt oss og overkjøre andre uten å mene det. Det hender jeg tenker tilbake på situasjoner og lurer på om andre egentlig var enige med meg, eller om jeg bare var så engasjert at jeg endte opp  med å bli kontrollerende.

Anonymkode: b234f...f28

Skrevet

Nei, men vi med adhd kan brenne veldig for våre saker og bli litt ensporet på det vi er veldig opptatt av i øyeblikket, så vi kan bli litt overkjørende av iver og "hakk i plata" angående det vi har satt oss i hodet. Spesielt vi med sterk h antar jeg. 

Det er ikke manipulering, men en stor fordel å ha omgivelser som kan si tydelig fra når man har havnet i et mentalt spor man brenner slik for at man har problemer med å se til høyre og venstre for det. Hjernen vår kan sette seg litt fast på en måte, og spinne så rundt noe at vi ikke alltid får med oss motargumenter, eller at andre prøver å rykke deg ut av temaet/oppgaven. 

AnonymBruker
Skrevet
On 6/23/2023 at 5:54 PM, AnonymBruker said:

En ting som slår meg er at noen med adhd kan ha en atferd som tolkes som manipulerende uten at det er hensikten.

Noen av oss med adhd kan for eksempel bli så engasjert og gira på en idé at vi kan bli blind for de rundt oss og overkjøre andre uten å mene det. Det hender jeg tenker tilbake på situasjoner og lurer på om andre egentlig var enige med meg, eller om jeg bare var så engasjert at jeg endte opp  med å bli kontrollerende.

Anonymkode: b234f...f28

Ja det er kanskje dette jeg opplever. Han og min tidligere kjæreste/samboer er definitivt med stor H. De trenger kanskje strengere grenser enn andre? Kjenner jeg har blitt litt kuet og har vansker for å stå opp for meg selv etter dette forholdet...

AnonymBruker
Skrevet
On 6/23/2023 at 6:03 PM, Trolltunge said:

Nei, men vi med adhd kan brenne veldig for våre saker og bli litt ensporet på det vi er veldig opptatt av i øyeblikket, så vi kan bli litt overkjørende av iver og "hakk i plata" angående det vi har satt oss i hodet. Spesielt vi med sterk h antar jeg. 

Det er ikke manipulering, men en stor fordel å ha omgivelser som kan si tydelig fra når man har havnet i et mentalt spor man brenner slik for at man har problemer med å se til høyre og venstre for det. Hjernen vår kan sette seg litt fast på en måte, og spinne så rundt noe at vi ikke alltid får med oss motargumenter, eller at andre prøver å rykke deg ut av temaet/oppgaven. 

Ja de trenger kanskje tydligere grenser enn andre? Forsøkte å få kjæresten min på daværende tidspunkt å snakke med meg om hvordan han opplevde å ha diagnosen. Men det ville han ikke, sa bare at han ønsket han ikke hadde den

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja de trenger kanskje tydligere grenser enn andre? Forsøkte å få kjæresten min på daværende tidspunkt å snakke med meg om hvordan han opplevde å ha diagnosen. Men det ville han ikke, sa bare at han ønsket han ikke hadde den

Jeg kan ikke si det samme. Jeg har opplevd det mer som å ha en ekstra motor i forhold til de fleste. Har riktig nok litt problemer med å roe ned når det er nødvendig, og må jobbe bevisst med det, men jeg har oppnådd mye ved hjelp av denne ekstra motoren. 

Vi med adhd er nok veldig ulike også, og har ulike erfaringer og utfordringer med det. At jeg kan bli så opptatt med noe at jeg ikke er veldig tilsnakkelig er mer andres utfordring med meg enn det er utfordrende for meg. Som jeg må forholde meg til at min far og en sønn også er slik. Mine nære og kjære anser dette imidlertid bare som en faktor ved meg de aksepterer, og innimellom erter meg litt kjærlig for. Som min far og sønn også må tåle at dette er en side ved dem som det blir fleipet litt om. Det er bare slik vi er. 

Men ja, tydelige grenser synes jeg det er veldig greit og bra at folk setter. Min mann er flink til det, og det er jeg glad for. Når jeg pusser opp krever han bestemt at jeg gir meg mellom kl 21 og 22. Da er det kveld, og vi skal spise og ha litt tid sammen. Når han er borte holder jeg gjerne på til jeg er ferdig, selv om det er kl 03 om natten. Jeg var imidlertid streng med meg selv da ungene var små. Frem til de la seg var det deres tid. Jeg holdt da kun på med ting om de uansett var opptatt med venner. 

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Er alle nordmenn dumme?

Anonymkode: 55867...6b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...