Gå til innhold

Kan mor sykemelde seg etter KS så far får ekstra tid hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mor har vondt etter keisersnitt, vi synes det er dumt vi ikke får brukt far sine 2 permisjonsuker sammen til trilleturer og kos. Men isteden er han sykepleier hjemme. 

Må mor kontakte legen sin for sykemelding? Og vil far da få forlenget sine 2 uker permisjon? 

Anonymkode: 55bbe...683

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mor har vondt etter keisersnitt, vi synes det er dumt vi ikke får brukt far sine 2 permisjonsuker sammen til trilleturer og kos. Men isteden er han sykepleier hjemme. 

Må mor kontakte legen sin for sykemelding? Og vil far da få forlenget sine 2 uker permisjon? 

Anonymkode: 55bbe...683

Mor må være ute av stand til å ta vare på babyen. Det må dokumenteres. At dere syns det er dumt og ikke får brukt dem til kos, er ikke grunn nok. De to ukene er ikke ment til kos. De er ment til å avlaste mor. 

Anonymkode: 263b3...850

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette må da være tull? Haha. Nei, det går ikke. 

Anonymkode: 26ca9...a0f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel et typisk eksempel på hvorfor far kan ta to permisjonsuker etter fødsel. Og nei, du kan ikke sykemelde deg hverken for dette eller noe annet. Det må i så fall legen gjøre.

Anonymkode: 75dfe...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De to ukene er jo til for at far skal hjelpe mor. 

Anonymkode: 140f1...b6f

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Men de to ukene er ikke til trilling og kos. De er for at far skal kunne være hjemme og ta vare på en sliten og sår mor. Lite mobil pga ks går inn under dette.

Kos sammen, det er det man bruker ferie til.

Anonymkode: b74b6...9bb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

"Mangel på kos" er ikke symeldingsgrunn, nei.

De to ukene far jar permisjon er nettopp for at far skal trå til på hjemmebane mens mor restituerer etter fødsel/ks. Når mor er i form til å ta seg av baby alene er det jo ingen grunn til sykemelding. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om mor er for syk til å ta hånd om barnet, så ja. Oppsøk lege for veiledning.

Anonymkode: 99d8f...58a

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange er i dårlig form etter fødselen, både ved keisersnitt og vaginal fødsel. Det er en stor belastning å gå gravid og føde. Jeg hadde selv hastekeisersnitt, men klarte fint å ta vare på barnet da vi kom hjem, jeg måtte bare gå litt saktere enn vanlig. Trilletur var ikke aktuelt de første ukene, og jeg var jo ikke like frisk som før jeg ble gravid, men det falt meg aldri inn å tenke på sykemelding. 

Man blir sykemeldt hvis man er helt ute av stand til å ta seg av barnet på en god måte, slik at far kan overta permisjonen. 

Anonymkode: c2974...012

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vaginal fødsel og var i relativt god form (etter omstendighetene), men det var jo ikke sånn at vi dro på trilleturer og bare koste oss. Tiden gikk jo stort sett til å ligge på sofaen med baby på puppen og mannen måtte ta seg av alt av husarbeid hjemme, samt servere meg måltider og stelle babyen så jeg fikk sove mer enn en time sammenhengende 😛 det er derfor pappaen har fri i to uker, er nok ikke vanlig at mor er i så god form at man kan farte rundt på cafe og leve livet😅

Anonymkode: b7119...60e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trilling og kos? Hvem ved sine fulle fem gidder å trille så tidlig? Hadde jeg aldri orket, hadde nok med å overleve. Og jeg hadde en enkel baby!

Anonymkode: 5eff5...fa0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det rart velferdsstaten går under...

Anonymkode: ed968...fa8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trilling og kos? Hvem ved sine fulle fem gidder å trille så tidlig? Hadde jeg aldri orket, hadde nok med å overleve. Og jeg hadde en enkel baby!

Anonymkode: 5eff5...fa0

Det er nå lov å kose seg og være ute. Jeg ser ikke poenget med innlegget ditt. 

Anonymkode: 263b3...850

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke så lenge du er i stand til å ta vare på babyen når far er tilbake i jobb. 

Anonymkode: d7f14...2ba

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke er i stand til å ta vare på barnet, kan du ta det opp med legen og se om du har grunn nok til å sykemelde deg. Da kan i så fall din permisjon gå over til far, men dere får ikke ekstra permisjon fordi du er syk. Og for at far skal kunne ta permisjonen din, må du kvalifisere som at du er ute av stand til å ta vare på barnet ditt. Så om du har mye komplikasjoner etter KS som gjør at du feks er helt sengeliggende, eller må ligge på sykehuset, så er der jo aktuelt. Men om du tar vare på barnet ditt som du ellers ville gjort, så får du ikke sykemelding for å kunne kose med barnet mer.

Anonymkode: 20b44...868

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...