Gå til innhold

Forventer barnehagen at 1 åringen har med mat den kan spise selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 16 mnd, kan jeg sende med grøt og yoghurt når ungen ikke klarer å spise med skje helt selv enda og ofte lager mye gris med det?

Hvis ikke tar det jo veldig mye lengre tid før den mestrer det. Og maten blir mer ensidig. 

Anonymkode: 57d33...f63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke barnehagen dette? Du betaler vel kost penger?

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (8 minutter siden):

Har ikke barnehagen dette? Du betaler vel kost penger?

De får lunsj i barnehagen, ettermiddagsmat og evt frokost må de ha med selv.

Er ikke det normalt?

AnonymBruker
Skrevet

Dette har i hvert fall aldri vært et problem i barnehagen gutten min går i. I vinter var de tre stykk som ble matet med skje til nesten alle måltider, og da ble alle barna strategisk plassert rundt bordet sånn at de lettere kunne mate og hjelpe flest mulig barn samtidig.

Husk at barna er lure. Det serveres kornblanding med yoghurt til lunsj en gang i uka og det er flere barn på avdelingen som ikke er så flinke med skje enda, men de er sinnsykt gode på å få det seg med bare hendene likevel. Jeg vet at min pakker kornblanding og yoghurt sammen til små baller før han putter dem i munnen. 😅

Anonymkode: 1b66d...9b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis frokost hjemme? 

Anonymkode: 1e686...7a2

AnonymBruker
Skrevet

Spør barnehagen :) Ulik praksis på det sikkert. I de barnehagen vi har vært har de hjulpet med det, men f.eks gitt beskjed om at på turdag er det lurt med enkel matpakke som er lett å spise osv.

Anonymkode: cb212...a5b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er ikke det normalt?

Om du vil at han skal spise helt til frokost så har du noen valg .

Spise hjemme

Ta med grøt i barnehagen og de mater han

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke det normalt?

Det er ganske vanlig, jo. 

Det er best å ta med mat barnet kan spise selv. Ellers kan barnet ditt måtte vente en god del. De er bare x antall ansatte pr barn, og de kan ikke mate ørten barn samtidig. De hjelper (selvsagt) så godt de kan, men de har bare så mange hender. 

Så vi har alltid gitt med mat ungen kan spise selv. Riktignok kan det bli gris, men det tåler vi (og de ansatte). 

Våre har spist grøt og yoghurt fra de begynte, men de var begge tidlig ute til å være flinke med skje. 

Anonymkode: b8edf...5aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke det normalt?

Vanlig i kommunale barnehager 

Anonymkode: 0bd0c...7c7

AnonymBruker
Skrevet

Mange barnehager serverer ingen mat. 

Vi gav frokost hjemme i den alderen og sendte med mat til lunsj som kunne spises med fingrene. 

Anonymkode: 6d0c9...44a

AnonymBruker
Skrevet

Går nok greit, MEN kan være lurt å ha noe barnet klarer selv også. Har selv sittet alene med frokostbordet med 5 ettåringer (før mellomvakt har begynt på jobb) hvor alle har med seg mat de trenger å bli matet med. Da sier det seg selv at det blir venting, barna blir urolige og en får ikke like god kontakt med hvert av barna under måltidet. Men hvis de har noe de kan spise på i tillegg til matingen så har de noe å holde på med, og kanskje får de i seg mer mat også

Anonymkode: a9da1...57e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har en på 16 mnd, kan jeg sende med grøt og yoghurt når ungen ikke klarer å spise med skje helt selv enda og ofte lager mye gris med det?

Hvis ikke tar det jo veldig mye lengre tid før den mestrer det. Og maten blir mer ensidig. 

Det går fint!

AnonymBruker
Skrevet

De er ofte 9-14 barn på småbarnsavdelinger. Nå jobber ikke jeg i barnehagen, men skulle jo tro at det er ganske respektløst å sende med matpakker som barna ikke kan spise selv? De har vel nok å styre med.

Anonymkode: 46241...26d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Vanlig i kommunale barnehager 

Anonymkode: 0bd0c...7c7

I private og

Anonymkode: b608d...a10

AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage ville de at barnet skulle ha med mat det kunne klare å spise selv, rett og slett fordi de ikke er nok ansatte til å hjelpe alle som trengte hjelp til alle måltider. 
Jeg sendte med skyr klemmeyoughurter i blant, brødskive med forskjellig pålegg og litt oppskjært frukt eller grønt (de får et fruktmåltid i barnehagen også. 

Anonymkode: f9b70...491

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...