Gå til innhold

Er du gravid, er du ikke syk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir oppriktig lei meg. Å være gravid betyr ikke at du er syk. Ja, men kan få bivirkninger. De 3 første mnd, skikkelig trøtt. Dette er ikke en sykdom.  

Nå blir jeg personlig. Jeg hadde ikke migrene de 9 mnd jeg var gravid. Ja, jeg hadde andre symptomer. Lurer på hva unge tenker i dag. Å være gravid er ikke en sykdom. Du er ikke syk. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett i det. Å være gravid er ikke en sykdom. Men graviditet kan føre til at man får alvorlige symptomer. Man kan f.eks. få hyperemesis gravidarum, dvs. så alvorlig svangerskapskvalme at man ikke kan fungere normalt i hverdagen eller at man faktisk ikke får i seg nok næring slik at man kanskje må bli innlagt på sykehus og få væsker intravenøst. Eller så kan man jo også få svangerskapsdiabetes. I slike tilfeller så er man faktisk syk. 

Anonymkode: 15c0c...599

• Liker 19
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du er ute etter å provosere. Men ok.

Selv om graviditeten i seg selv ikke er en sykdom, så kommer den med mange plagsomme symptomer. Symptomer som virkelig plager deg i hverdagen. Den kan også gi sykdom. Jeg fikk både svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning og måtte ha hastekeisersnitt pga det. 

Anonymkode: 0a096...c0d

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Og hva tenker du dette har å si? Klapp på skulderen til deg for at du ikke sa at du var syk? Ikke hadde migrene??

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke en sykdom, men mange blir syke av å være gravide.

Jeg er i full jobb og litt til, andre med mine problemer er uføre.............

Hva vil du med innlegget? 

Anonymkode: f5c2a...a6f

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Graviditet kan likevel gi sykdommer! Disse kan være midlertidig eller varige. En venninne av meg brukte krykker nesten hele svangerskapet og gjør det enda etter 6 mnd. 

Noen kaster opp i den grad at de må få næring å veske på sykehus. Da er du også syk, ikke bare gravid. 

Andre får forbud mot å kjøre bil pga trøtthet. Det er også alvorlig om de ikke hviler nok da utmattelse kan bli varig. 

Det er ugunstig for samfunnet å presse syke gravide fordi det vil koste mye i sykepenger,  oppfølging og ivaretakelse av barna når de blir født. 

Anonymkode: 056af...2d5

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Alle opplever jo graviditet helt forskjellig. Håpløst innlegg.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å du har tydeligvis null kunnskap om hvor ille en graviditet kan oppleves for noen. Fysj. 
kvinner er kvinner verst, det er tydelig. 

Anonymkode: 1c69f...2fe

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Får man en svangerskapsdiagnose så er man syk. Som hyoermessis, diabetes, høyt blodtrykk, forgiftning, sterk bekkenløsning, blodpropp, depresjon osv.

Men man kan jo og få andre plager som ikke er sykdom, men det kan jo andre ikkegravide og. Hva er poenget ditt TS? Trampe på noen? 

Anonymkode: a7c38...43d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette var et helt åpent og ærlig innlegg . Ingen baktanker. Dette handlet heller ikke om mine opplevelser. Blir bare provosert av at mennesker som er gravide blir sykeliggjort.  Å bli gravid for meg er en gave. Ja, der kommer ting innimellom. Men jeg føler og ser, unge i dag ser graviditet som en sykdom. Dette er ikke  en sykdom. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ryggsmerter uten åpenbar årsak er heller ingen sykdom, men j….. mange sykmeldes for det likevel. Fordi de får en pågølgende funksjonsnedsettelse og ikke klarer å gjennomføre arbeidsoppgavene sine.

Akkurat som enkelte gravide.

Mener du at uspesifiserte korsryggsmerter er verre enn vond bekkenløsning?

Symptomtrykk og plager vurderes best av pasient og egen lege, ikke av synsere på KG.

Anonymkode: 9f95b...572

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (1 minutt siden):

Dette var et helt åpent og ærlig innlegg . Ingen baktanker. Dette handlet heller ikke om mine opplevelser. Blir bare provosert av at mennesker som er gravide blir sykeliggjort.  Å bli gravid for meg er en gave. Ja, der kommer ting innimellom. Men jeg føler og ser, unge i dag ser graviditet som en sykdom. Dette er ikke  en sykdom. 

Beinbrudd er ingen sykdom, skadd i bilulykke er ingen sykdom, sorg er ingen sykdom. 

Graviditet er en risikosport, du er tydeligvis litt kunnskapsløs. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så stygge kvinner kan være mot hverandre, forkastelig og usmakelig av ts. 

• Liker 14
Skrevet
Helene skrev (3 minutter siden):

Provosert over at noen faktisk blir oppriktig dårlige/syke av å være gravid?

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (5 minutter siden):

Heslig 🤢

Anonymkode: 1c69f...2fe

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerforfølgelse. 

Matas, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Man kan faktisk oppleve både og som et menneske til og med. Jeg har både hatt en kjempefin graviditet der jeg var morgen syk men ingenting annet og det gikk helt fint å være i jobb. Og neste graviditet der jeg var kvalm ved minste anstrengelse uansett tidspunkt på døgnet frem til uke 20, hadde en god måned, også klarte ikke å gå pga bekkenløsning resten av graviditet. 🤣 Det er også bare 2 år mellom mine graviditeter, så hvem vet hvorfor de ble så forskjellig, men altså, nå har jeg både opplevd "bare gravid, absolutt ikke syk" og "hahahaha nope, det går jo ikke an å være i 100% jobb som gravid". 

Anonymkode: d3614...516

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 5e27f...342

• Liker 3
Skrevet

Skulle nesten tro at folk er forskjellige og opplever graviditet ulikt!

Jeg spøy hele dagen, fikk gallesteinanfall av alt jeg spiste og drakk, slet med hofta og måtte derfor ta det med ro.

Nei, å være gravid er ingen sykdom, men dæven du kan bli syk av å være gravid.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...