Gå til innhold

Jeg er gjeldsfri og søkte rammelån i Sbanken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

364000 i uføretrygd netto. Ja har bil 

Anonymkode: b8ae2...95c

Med 364.000 kr netto blir det vel ca. 440.000 kr brutto? Da burde du fått et lite lån.

Men mener du 364.000 før skatt, så er det for lite for å få lån. I tilfelle kan du selge bilen, ta opp lån, og kjøpe ny bil etterpå (been there, done that 🙂 )

Anonymkode: aed45...ad9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, Helene said:

Spør igjen. Hvorfor skal du ha lån?

Er det noe som er av betydning? 

Anonymkode: af715...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

364000 i uføretrygd brutto mente jeg. Ikke netto 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nærmere tre mill i egenkapital og dere mener jeg ikke burde få noe lån. Jeg måtte jo betjent en høy husleie hvis jeg leide. 

kjenner andre som nærmest får lån kastet etter seg som som har høyere inntekt. Jeg har ingen betalingsproblemer og har alltid vært veldig flink med penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg få lån i husbanken når jeg har 3 millioner i egenkapital? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har nærmere tre mill i egenkapital og dere mener jeg ikke burde få noe lån. Jeg måtte jo betjent en høy husleie hvis jeg leide. 

kjenner andre som nærmest får lån kastet etter seg som som har høyere inntekt. Jeg har ingen betalingsproblemer og har alltid vært veldig flink med penger. 

At du betaler husleie er ikke banken sin risiko. Du har helt sinnsykt lav inntekt, når vi legger det inn i en lånekalkulator og trekker ifra normale levekostnader så går du i minus så det synger.

Hva du gjør med din lave inntekt er opp til deg, men du kan ikke forvente at bankene skal låne penger til et budsjett som allerede går i minus på egen risiko. 3 mill I egenkapital er irrelevant når du på papiret ikke klarer å betale rentene på lånet.

Det er din grunnleggende økonomiforståelse som er problemet og ikke banken. Det er et veldig godt bilde på hvorfor du ikke burde ha lån.

Mvh rådgiver i bank

Anonymkode: 997b8...9aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, hvis du ellers ikke får lån i vanlig bank, og du har behov for over 3 millioner for å kjøpe en egnet bolig.

Anonymkode: 46fca...062

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være uforskammet. Selv fikset jeg ovn som kostet meg 70 000. Først kjøpte jeg ovnen, så bestilte jeg hjelp. Rive ned en 70 talls mursteinsovn. Jeg gjorde dette med sparepenger.  Jeg tar ikke opp lån.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det noe som er av betydning? 

Selvfølgelig. Hva du skal låne til og lånetype er veldig viktig.

Usikrede lån (som ikke har pant i fast eiendom) er mye større risiko for bankene, og derfor er det mye større risiko for å få nei om man søker om et forbrukslån eller kredittkort.

Med pant i fast eiendom (som boliglån har) så er det litt mer vurderingssak. Da risikerer de ikke å tape lånet de gir. Kan du som søker klare renteøkningene vi har foran oss? Og samtidig forsørge to personer i et stadig dyrere samfunn? Det er det banken spør seg om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kommer vel helt an på hva huset du vil kjøpe koster.

At du har 3 millioner i egenkapital hjelper nok lite om du vil låne for eksempel 4 millioner.

Anonymkode: cbc18...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At du betaler husleie er ikke banken sin risiko. Du har helt sinnsykt lav inntekt, når vi legger det inn i en lånekalkulator og trekker ifra normale levekostnader så går du i minus så det synger.

Hva du gjør med din lave inntekt er opp til deg, men du kan ikke forvente at bankene skal låne penger til et budsjett som allerede går i minus på egen risiko. 3 mill I egenkapital er irrelevant når du på papiret ikke klarer å betale rentene på lånet.

Det er din grunnleggende økonomiforståelse som er problemet og ikke banken. Det er et veldig godt bilde på hvorfor du ikke burde ha lån.

Mvh rådgiver i bank

Anonymkode: 997b8...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har god forståelse.Har eid bolig i 20 år og betjente rente på 8,5 prosent i hele fem år. Har også betalt ned hele lånet på  en uføretrygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har god forståelse.Har eid bolig i 20 år og betjente rente på 8,5 prosent i hele fem år. Har også betalt ned hele lånet på  en uføretrygd. 

Alt du skriver vitner om at du ikke har særlig god økonomiforståelse nei, særlig ikke om lån. Økonomiforståelse er ikke det samme som å være flink til å spare/ikke sløse.

Men hva er det du skal låne penger til?

Anonymkode: bc3cd...09d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt du skriver vitner om at du ikke har særlig god økonomiforståelse nei, særlig ikke om lån. Økonomiforståelse er ikke det samme som å være flink til å spare/ikke sløse.

Anonymkode: bc3cd...09d

Det får du bare tro. Jeg vet hva jeg har klart i alle disse årene med lav inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Konsekvensen av at Norges beste bank ble kjøpt av den dårligste...

Anonymkode: a4c24...5d1

Nei, sbanken har alltid bare vært ute etter den bedre klasse av kunder med sine huslån, husker en gang i tiden ga de ingen lån med mindre du hadde maks 60% belåningsgrad 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
58 minutter siden, Million said:

Selvfølgelig. Hva du skal låne til og lånetype er veldig viktig.

Usikrede lån (som ikke har pant i fast eiendom) er mye større risiko for bankene, og derfor er det mye større risiko for å få nei om man søker om et forbrukslån eller kredittkort.

Med pant i fast eiendom (som boliglån har) så er det litt mer vurderingssak. Da risikerer de ikke å tape lånet de gir. Kan du som søker klare renteøkningene vi har foran oss? Og samtidig forsørge to personer i et stadig dyrere samfunn? Det er det banken spør seg om.

Rammelån kan man jo bruke på hva som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

8,5%? Det er vel den gjennomsnittlige forsinkelsesrenten vi har hatt de siste par årene. Har du betalingsanmerkninger?

Anonymkode: e2f2b...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

8,5%? Det er vel den gjennomsnittlige forsinkelsesrenten vi har hatt de siste par årene. Har du betalingsanmerkninger?

Anonymkode: e2f2b...c08

Tror hun mener at du husker årene med over 8% rente på 2000 tallet som du er for ung til å huske (tydligvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Anonymkode: bc3cd...p

På 2000 tallet var det høy rente🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...