Gå til innhold

Halvparten av Norges befolkning er ikke overvektige

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De tror de er bedrevitere og kan si hva som helst når som helst om kostråd.

De later som de mener det godt men det er krenking

Gode råd kommer som perler på en snor i tide og utide og det er så jævla slitsomt. 

Anonymkode: b30c3...495

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er "de"?

Anonymkode: a76fe...cd9

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Korrekt. Det er over halvparten.

Anonymkode: 09a62...bc4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem er "de"?

Anonymkode: a76fe...cd9

De tynne.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De tynne.

TS

Mener du at alle som ikke er overvektige er tynne? Jeg tenker på tynne som under normal BMI. F.eks. var jeg tynn da jeg var 47 kilo på mine 161 cm, mens nå på 53 er jeg helt normal, vanlig, passe, alminnelig slank.

Anonymkode: a312a...604

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener du at alle som ikke er overvektige er tynne? Jeg tenker på tynne som under normal BMI. F.eks. var jeg tynn da jeg var 47 kilo på mine 161 cm, mens nå på 53 er jeg helt normal, vanlig, passe, alminnelig slank.

Anonymkode: a312a...604

For tynn.

Anonymkode: e395d...64e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De tror de er bedrevitere og kan si hva som helst når som helst om kostråd.

De later som de mener det godt men det er krenking

Gode råd kommer som perler på en snor i tide og utide og det er så jævla slitsomt. 

Snakk om fordommer og å sette mennesker i bås. Jeg er selv undervektig, men tenker overhodet ikke om andre som du beskriver her. Overvekt er mye mer komplisert enn mangel på kunnskap, alle oppegående mennesker forstår det.

Anonymkode: ac322...8da

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

BMI fungerer best på kvinner, for menn har mye tyngre ben og muskelmasse.

< 18.5>= undervektig

18.5-21= slank

>21-25= normalvekt

>25-30=overvektig

>30= feit

Tynn benbygning= tommel og pekefinger overlapper om de griper rundt motsatt håndledd. Grovt regnet betyr det gjerne at 1 BMI nedover bestemmer. F. Eks >29 er feit med tynn benbygning.

Tung benbygning= tommel og pekefinger når hverandre IKKE om de griper rundt motsatt håndledd. Grovt regnet betyr det gjerne at 1 BMI oppover bestemmer. F eks >31 er feit med tynn benbygning. 

Kroppsfett % er nok best for å måle hvor veltrent en er. Mann under tosifret ser generelt bra ut, mens kvinner tåler godt å ha endel mer og ser gjerne bedre ut også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du virkelig overvektige ikke har sett den BMI skalaen før? 

AnonymBruker
Skrevet

Norske forskere er ikke enig med deg, de sier at 7 av 10 nordmenn er overvektige og 1 av 5 har alvorlig fedme. Menn er i flertall i begge gruppene. 

Men andre forskere igjen sier at BMI skalaen egentlig ble utviklet med at sunn BMI gikk opp til 27 og ikke til 25, men at den ble satt ned til 25 for å ha et lettere tall å huske. Så hvem vet hva som egentlig er riktig, jeg tenker at noen kilo fra eller til ikke spiller noen rolle og at alle kropper er normale. En kropp med 15 kilo over bmi er ikke nødvendigvis usunn , akuratt som en kropp midt på midten av bmi skalaen ikke nødvendigvis er sunn. Kroppspresset må bort, men blir det snakk om alvorlig undervekt og alvorlig overvekt blir det selvfølgelig er helseproblem man bør jobbe med , dog uten at andre skal kommentere og mene noe om det 

Anonymkode: 211e9...4d7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (13 timer siden):

BMI fungerer best på kvinner, for menn har mye tyngre ben og muskelmasse.

< 18.5>= undervektig

18.5-21= slank

>21-25= normalvekt

>25-30=overvektig

>30= feit

Tynn benbygning= tommel og pekefinger overlapper om de griper rundt motsatt håndledd. Grovt regnet betyr det gjerne at 1 BMI nedover bestemmer. F. Eks >29 er feit med tynn benbygning.

Tung benbygning= tommel og pekefinger når hverandre IKKE om de griper rundt motsatt håndledd. Grovt regnet betyr det gjerne at 1 BMI oppover bestemmer. F eks >31 er feit med tynn benbygning. 

Kroppsfett % er nok best for å måle hvor veltrent en er. Mann under tosifret ser generelt bra ut, mens kvinner tåler godt å ha endel mer og ser gjerne bedre ut også.

Jeg har tynn benbygning, med slanke armer og bein. Men jeg har en utrolig bred «ramme» med breie skuldre og vidt hofteparti. 
Ligger normalt på BMI. 
Hva med oss med tynne lemmer og brei ramme? Det kreves jo litt mer kjøtt på beina for å fylle ut ramma, om det gir mening?

Har også litt markerte ansiktstrekk, kinnbein osv. Har merket at om jeg går ned bare et par kg, ser jeg maskulin ut 😜

• Hjerte 1
Skrevet
Bacteria skrev (2 timer siden):

Jeg har tynn benbygning, med slanke armer og bein. Men jeg har en utrolig bred «ramme» med breie skuldre og vidt hofteparti. 
Ligger normalt på BMI. 
Hva med oss med tynne lemmer og brei ramme? Det kreves jo litt mer kjøtt på beina for å fylle ut ramma, om det gir mening?

Har også litt markerte ansiktstrekk, kinnbein osv. Har merket at om jeg går ned bare et par kg, ser jeg maskulin ut 😜

Hvordan er håndleddsomkretsen da?

Skrevet
AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

Hvordan er håndleddsomkretsen da?

Når akkurat rundt…

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Norske forskere er ikke enig med deg, de sier at 7 av 10 nordmenn er overvektige og 1 av 5 har alvorlig fedme. Menn er i flertall i begge gruppene. 

Men andre forskere igjen sier at BMI skalaen egentlig ble utviklet med at sunn BMI gikk opp til 27 og ikke til 25, men at den ble satt ned til 25 for å ha et lettere tall å huske. Så hvem vet hva som egentlig er riktig, jeg tenker at noen kilo fra eller til ikke spiller noen rolle og at alle kropper er normale. En kropp med 15 kilo over bmi er ikke nødvendigvis usunn , akuratt som en kropp midt på midten av bmi skalaen ikke nødvendigvis er sunn. Kroppspresset må bort, men blir det snakk om alvorlig undervekt og alvorlig overvekt blir det selvfølgelig er helseproblem man bør jobbe med , dog uten at andre skal kommentere og mene noe om det 

Anonymkode: 211e9...4d7

Som sagt. BMI er ikke veldig presis og hos menn veldig utsatt for feil på grunn av mer muskler og benmasse.

Derfor, om en kombinerer BMI med håndleddsomkrets (som omtalt) og fettprosent, kommer en noe nærmere.

Og en bør jo veie mindre med alderen siden en mister både benmasse og muskler.

Selv synes jeg damer imellom 19-19.5 ser best ut og med middels benbygging og 15-17 % kroppsfett.

Skrevet
Bacteria skrev (Akkurat nå):

Når akkurat rundt…

Så tommel og pekefinger berører? Det er i utgangspunkt middels da.

AnonymBruker
Skrevet
AdonisFFM skrev (8 minutter siden):

Så tommel og pekefinger berører? Det er i utgangspunkt middels da.

Men må ein ikkje mykje opp i vekt før ein ikkje klarer å nå rundt?

Anonymkode: d7a2f...a69

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er det som er poenget. I området rett der håndleddet starter vil det stort sett aldri bli mye forskjell med mindre man trener mye underarmstyrke OG bygger resten av kroppen.

Kvinner har ikke kapasitet til å vokse dette området mye uansett på normalt basis. Derfor er håndledd bedre målestokk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo det som er poenget her. Har du smal benbygning når du rundt, nesten uansett hva du veier. Har du skikkelig grov benbygning når du ikke rundt om du er aldri så mager. Jeg når ikke rundt og har aldri gjort det, uansett vekt. Jeg når ikke rundt mer enn 71% av håndleddet mitt, og jeg har normalt lange fingre. 

Anonymkode: 10a3d...d93

Skrevet
27 minutter siden, AdonisFFM said:

Som sagt. BMI er ikke veldig presis og hos menn veldig utsatt for feil på grunn av mer muskler og benmasse.

Derfor, om en kombinerer BMI med håndleddsomkrets (som omtalt) og fettprosent, kommer en noe nærmere.

Og en bør jo veie mindre med alderen siden en mister både benmasse og muskler.

Selv synes jeg damer imellom 19-19.5 ser best ut og med middels benbygging og 15-17 % kroppsfett.

Går du rundt med fettklype? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...