AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #1 Skrevet 23. juni 2023 Hei! Jeg har blitt innkalt som vitne i en rettssak (svindel), og har fått beskjed om at det skal foregå per telefon. Nå lurer jeg på hvordan dette skal foregå - blir jeg ringt opp av politiet nøyaktig det tidspunktet de har sagt, og vil jeg da snakke til en rettssal, slik at mange, inkl tiltalte, hører hva jeg sier? Jeg har en avtale et par timer senere den dagen (lege). Kan jeg regne med at jeg er ferdig da, at det bare tar kort tid? Den svindleren tipper jeg lurer seg unna hele rettsaken og ikke dukker opp, så jeg regner nesten med at det blir avlyst. Men de tar kanskje likevel vitneavhørene? Det er jeg og maaaange andre som er svindlet, og jeg regner med at mange av oss skal stille som vitner. Har aldri vært borti noe slikt før. Anonymkode: 526ae...fe0
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #2 Skrevet 23. juni 2023 Da jeg vitnet i en straffesak holdt de seg ikke veldig godt til tidsskjema, jeg ble kalt inn i salen lenge etter jeg egentlig skulle. Husker ene vitnet skulle vitne over telefon, hun ble ringt opp av bistandsadvokaten litt før hun skulle vitne, og så foregikk samtalen på høyttaler i rettsalen. Anonymkode: c941c...de6 1
Gjest takinova Skrevet 23. juni 2023 #3 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei! Jeg har blitt innkalt som vitne i en rettssak (svindel), og har fått beskjed om at det skal foregå per telefon. Nå lurer jeg på hvordan dette skal foregå - blir jeg ringt opp av politiet nøyaktig det tidspunktet de har sagt, og vil jeg da snakke til en rettssal, slik at mange, inkl tiltalte, hører hva jeg sier? Jeg har en avtale et par timer senere den dagen (lege). Kan jeg regne med at jeg er ferdig da, at det bare tar kort tid? Den svindleren tipper jeg lurer seg unna hele rettsaken og ikke dukker opp, så jeg regner nesten med at det blir avlyst. Men de tar kanskje likevel vitneavhørene? Det er jeg og maaaange andre som er svindlet, og jeg regner med at mange av oss skal stille som vitner. Har aldri vært borti noe slikt før. Anonymkode: 526ae...fe0 Du må ikke forvente at du rekker avtalen to timer senere, med mindre du er den første på programmet den dagen. Det er sjelden man holder skjemaet, spesielt i litt større saker. Du blir på høyttaler eller skjerm foran hele salen. Alle hører/ser deg og du hører/ser alle aktørene. Det er ikke politiet som ringer deg. Det er retten v/hoveddommer.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #4 Skrevet 23. juni 2023 Du må nok sette av dagen, som nevnt over. Rettssaken gjennomføres uten svindler dersom han ikke har god grunn for ikke å møte. Anonymkode: 86c96...ce2 1
William_S Skrevet 23. juni 2023 #5 Skrevet 23. juni 2023 (endret) Jeg har vært meddommer i noen saker og vitner pr telefon settes på høyttaler i hele rettsalen. Det er administrator som ringer opp. Utstyret fungerer stort sett ganske så bra. Du må også avlegge en forsikring om at du skal snakke sant og oppgi navn og yrke. Alt dette geleider administrator deg gjennom uansett. Så vil du få spørsmål fra aktørene, det er normalt sett den parten som har stevnet deg som vitne som er først ut (feks om aktoratet vil at du skal vitne så er det aktor som kommer med spørsmål først før de andre aktørene kan stille spørmål, helt til slutt kan det komme spørsmål fra dommerne). Som flere har nevnt her det er sjeldent man er på tiden i rettsaker, så du kan ikke regne med å rekke den avtalen. De ringer deg opp når det er din tur i programmet uavhengig hvilket klokkeslett du har fått. Disse forsinkelsene skyldes ofte andre vitner, forklaringer (særlig forklaringer til tiltalte og fornærmede setter man av så mye tid som nødvendig til). Selve tidsrammen i rettsaken styres i stor grad av aktor og forsvarer, det kan være vitner de frafaller, det kan være omrokkeringer på vitner osv. Mye som kan skje i løpet av de dagene saken varer. Om noen ting har tatt litt mye tid en dag så må de ofte omrokkere litt på den neste osv. Det er jo tross alt ikke dommeren som har bestemt at saken skal føres for retten Endret 23. juni 2023 av William_S 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå