AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #1 Skrevet 23. juni 2023 Hei alle hageflinke. Jeg har gravd ut et større område i plenen. Skal lage staudebed, med noen litt høyere busker bak (klatrehortensia). Når jeg gravde var det først plen, deretter litt billig jord, deretter veldig leirete jord og deretter pukk/ grus fra hagen ble fyllt igjen. Hvor mye jord må det være? Hvor mange cm? Hvis jeg graver ned til grusen, blir det ca 30 cm jord oppe på. Vil dette være nok til stauder og busker, og er grus ok å ha nederst? Drenerer det ok? Jeg har tilgang på god jord (matjord) som jeg skal fylle på, og jeg har også endel bokhasi. Vil dette blir god jord? Anonymkode: dae5a...8d1
Amossa Skrevet 23. juni 2023 #2 Skrevet 23. juni 2023 Flott å lese at du har gravd ut et stort område til bedet. Altfor mange lager bed alt for smale. Planen din med den litt høyere hortensia bakerst, er også god. Da får de foran beskyttelse, og også en vakker bakgrunn. Jeg ville spadd meg ned til grusen. 30 cm tykkelse med god jord er nok for stauder. For busker kan det hende at du i hvert fall bør hakke grusen godt opp og blande litt jord i. Å ha grus nederst er helt greit. Da har du god drening i bunnen. Bokhasi har jeg ingen erfaring med, men gjødsel er velig viktig om plantene skal trives. Jeg bruker hønsegjødsel som jeg kjøper på Felleskjøpet. Skal du ha bedet kant i kant med plenen? Hvis du bygger litt opp, vil det gi ekstra centimeter til plantene. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #3 Skrevet 24. juni 2023 Bokashi er helt supert for hortensia og andre surjordsplanter. For andre stauder kan det være at det blir for surt. Da bør du enten blande inn skjellsand eller annet basisk materiale, eller vente til bokashien er godt omdannet før du blander den inn ☺️ Ellers enig med brukeren over. Det høres ut som du har en god plan. Anonymkode: 59307...c2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå