AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #1 Skrevet 23. juni 2023 Hei! Fødte for 16 mnd siden, altså februar 22, og enda ikke fått mensen. Har tidligere ikke lagt særlig merke til når jeg har hatt eggløsning, som jeg kan komme på i hvert fall, men er det noe kroppslig man kan merke rundt eggløsning? Eller får man ikke eggløsning før man får mensen? Ønsker å unngå å bli gravid, så greit å registrere eggløsningsperioder for en ekstra sikkerhet. 😅 Og et ekstra spørsmål, hvor lenge er det normalt å gå uten mensen etter fødsel? Vi ammer litt enda både dag og natt. 😊 Anonymkode: ba465...956
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #2 Skrevet 23. juni 2023 Har du eggløsning, har du mensen ca 2 uker etterpå. Noen føler mensmurringer, eggløsnings-slim (eggehvite-aktig slim fra underlivet), o.l. men det er også mange som ikke merker noe særlig. Men du har altså mensen ca 2 uker etter en eggløsning, uansett om du merker noe eller ikke. Om man ammer kan det ta lengre tid å få mensen tilbake. Jeg har gått rett på cerazette og har dermed ikke mensen i det hele tatt pga det. Anonymkode: eeabe...06e
Million Skrevet 23. juni 2023 #3 Skrevet 23. juni 2023 Blødningen kommer etter en eggløsning, ja. Du vil få eggløsning først, som så vandrer egget nedover egglederne, kommer til livmoren, og dersom det der ikke blir befruktet og fester seg, så støtes det ut av kroppen i form av at innsidene av livmoren blir støtt ut med blødning. Noen merker ikke eggløsning, men mange gjør det. Selv merket jeg det alltid ved at jeg 1) fikk migrene og 2) fikk rikelig med glassklart eggløsningsslim i trusene. Dette varte et døgn eller to. Noen kjenner også en stikning i siden (den siden egget løsner fra den aktuelle måneden, det varierer) rundt eggløsning. Men det har jeg aldri kjent. Man kan gå lenge uten å få tilbake mensen etter fødsel, når man fortsatt ammer. Du skriver at du ammer flere ganger i døgnet, og det kan være nok til å holde unna både eggløsning og mensen enn så lenge. Jeg fikk første mens etter fødsel to uker etter at jeg sluttet med amming. Selv om vi på slutten der bare ammet en skvett hver morgen.
kaffegirl Skrevet 23. juni 2023 #4 Skrevet 23. juni 2023 Når man ammer produseres store mengder med hormonet prolaktin, som hemmer utskillelsen av LH og FSH som gir eggløsning og menstruasjon. Dermed kan man ikke forvente å få menstruasjonssyklus tilbake før amming opphører
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #5 Skrevet 23. juni 2023 Tusen takk for gode svar! Ved forrige fødsel fikk jeg mensen med en gang renselsen var over, selv om jeg fullammet, så bare lurte litt på hvor vanlig det var å gå så lenge uten. Har kjent noe som har lignet på mensmurringer innimellom, så tenkte kanskje det kunne vært eggløsning. Er noen måneder siden, så var vel kanskje bare noe annet. 😊 TS Anonymkode: ba465...956
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #6 Skrevet 23. juni 2023 Har du sjekket om du er gravid? Anonymkode: 49770...46a
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #7 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du sjekket om du er gravid? Anonymkode: 49770...46a Nei, men hva har det med spørsmålet mitt å gjøre? Anonymkode: ba465...956
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #8 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, men hva har det med spørsmålet mitt å gjøre? Anonymkode: ba465...956 Manglende menstruasjon kan ofte være et symptom på graviditet! Anonymkode: 49770...46a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #9 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Manglende menstruasjon kan ofte være et symptom på graviditet! Anonymkode: 49770...46a Jeg er ikke gravid, og igjen, det hadde ikke noe med spørsmålet mitt å gjøre. Anonymkode: ba465...956
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #10 Skrevet 24. juni 2023 Hvis du ikke vil bli gravid igjen må du nesten bruke prevensjon. Hvis du ikke har mensen har du sannsynligvis ikke eggløsning, men første eggløsning kommer før første menstruasjon. Det er mange som har gått i den fella og fått tettere barn enn planlagt. Jeg har heller ikke fått tilbake mensen 14 mnd etter fødsel, selv om det tok bare 5 uker etter første fødsel. Legen min sier at jeg ikke trenger å bekymre meg så lenge jeg fremdeles ammer barnet. Anonymkode: e35d9...891
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #11 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ikke vil bli gravid igjen må du nesten bruke prevensjon. Hvis du ikke har mensen har du sannsynligvis ikke eggløsning, men første eggløsning kommer før første menstruasjon. Det er mange som har gått i den fella og fått tettere barn enn planlagt. Jeg har heller ikke fått tilbake mensen 14 mnd etter fødsel, selv om det tok bare 5 uker etter første fødsel. Legen min sier at jeg ikke trenger å bekymre meg så lenge jeg fremdeles ammer barnet. Anonymkode: e35d9...891 Vi bruker kondom, og ønsker å kartlegge eggløsning så vi kan unngå noe sengeaktiviteter rundt denne perioden. 🙂 Jeg kan ikke ta noe hormonelt, ei heller spiral. Anonymkode: ba465...956
rampeguri Skrevet 24. juni 2023 #12 Skrevet 24. juni 2023 Man kan bli gravid selv om man bruker kondom så du burde sjekke for graviditet. For å få mensen må man ha eggløsning først, og det er ikke alle som merker at man har eggløsning. Uansett trodde jeg man stort sett fikk tilbake mensen innen ett år selv om man ammer? Men der kan jeg jo ta fullstendig feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå