Gå til innhold

Hvor skal vi dra? Østlandet, Sørlandet, evt Sverige.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer fra Vestlandet og skal kjøre til Gjøvik og besøke familie noen dager. I stedet for å dra rett hjem etter besøket kunne vi tenke oss å kjøre til et sted,  være et par overnattinger og så kjøre hjem.

Men hvor skal vi dra? 

Ønske: By, god atmosfære,  koselig sted å rusle rundt,  spise god mat, shoppe litt, gjerne gå i noen bruktbutikker osv. Vi er to voksne, så trenger ikke være barnevennlig.  

Vi kan kjøre til Sverige, men er ikke kjent og aner ikke hvilke byer som er verdt å besøke. Eller vi kan holde oss i Norge og besøke en by på Sørlandet eller østlandet.  

Forslag?

Anonymkode: c9a22...fe3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kristansand, Risør, Arendal, Tvedestrand (og Lyngør, der det ikke er biler) og sørlandet generelt er jo idyllisk og fint når det er godt vær. Bading er en stor mulighet da.

Jeg vet ikke hvordan overnattingsmulighetene er på hotellene i sørlandsbyene nå, dere bør kanskje ringe og booke før dere kjører hele veien ned dit, for sikkerhets skyld.

Anonymkode: d626e...8d7

Skrevet

Dere kunne jo kjørt ned til Gøteborg og tatt noen dager der. Masse fint og se der og det er og bydeler med masse sjarm, som Haga.

Eller ta en tur ned til Drøbak, da kan dere ta ferjen ut til Oscarsborg, og dette kan jo kombineres med et besøk i Oslo eller eller andre byer/steder.

Er det ingen steder dere ønsker og se?

AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg valgt Oslo faktisk. 

Tatt meg en tur på løkka og Markveien for bruktbutikker og andre småbutikker gått innom streetfood for en lunsj ute i sola. Badet på Sørenga, spist på Coyo og tatt noen gode drinker samtidig, evt. kjøpt noen øl i butikken og bare badet og sittet på brygga på Sørenga. Spist på Hanami på Tjuvholmen. Spist lunsj med sangria og spist tapas på Castillo på Sørenga.

Hvis dere drar til Sverige må dere evt. helt til Gøteborg før det blir noe spennende. 

Sørlandet er fint, men Kristiansand er en kjedelig by til sammenligning med Oslo. Færre butikker, mindre ting å gjøre og mye barnefamilier som skal til dyreparken. 

Anonymkode: c740d...6ea

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok heller valgt f.eks Fjällbacka enn Göteborg. Det er ikke store byen, men den er utrolig koselig. 

Anonymkode: f2152...933

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kristansand, Risør, Arendal, Tvedestrand (og Lyngør, der det ikke er biler) og sørlandet generelt er jo idyllisk og fint når det er godt vær. Bading er en stor mulighet da.

Jeg vet ikke hvordan overnattingsmulighetene er på hotellene i sørlandsbyene nå, dere bør kanskje ringe og booke før dere kjører hele veien ned dit, for sikkerhets skyld.

Anonymkode: d626e...8d7

idyllisk ja, men kjedelig. Mye barnefamilier og stappa rundt på alt av uteserveringer. 

Mange velger å reise fra Oslo i fellesferien så det er så digg og lett å få bord. Mye mer å gjøre og veldig gode bademuligheter sammen med shopping og kulinariske opplevelser. Mange stemningsfulle uteserveringen et eks. er hammarhai ved oslobukta eller nyåpnede vannskrekk. 

Langt flere spennende bruktbutikker og mye bedre shoppingmuligheter. 

AnonymBruker
Skrevet

Halden!

Mange bruktbutikker, festningen, koselig atmosfære, herregårder man kan rusle gjennom, kort vei til Sverige og lite turisme i forhold til mange andre steder. Bodde der et år da jeg trengte en mental pause og jeg fikk veldig godt inntrykk av byen og folka. Og selvfølgelig: alle de gamle bilene! Er biltreff hver onsdag, mye kult å bare se på selv om man i utgangspunktet ikke er interessert i biler. 

Anonymkode: 0f6cd...a80

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva dere liker. Men om jeg ikke hadde barn, så hadde jeg holdt meg langt unna typiske områder med mange barnefamilier. Så Sørlandet ville vært no-go for meg i deres situasjon. 

Noen liker shopping, jeg liker helst å bare rusle rundt å sitte på kafeer å ta livet med ro. Så uten barn så ville vi nok reist til byer som hadde passet til det. 

Anonymkode: 5c33b...09f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da hadde jeg valgt Oslo faktisk. 

Tatt meg en tur på løkka og Markveien for bruktbutikker og andre småbutikker gått innom streetfood for en lunsj ute i sola. Badet på Sørenga, spist på Coyo og tatt noen gode drinker samtidig, evt. kjøpt noen øl i butikken og bare badet og sittet på brygga på Sørenga. Spist på Hanami på Tjuvholmen. Spist lunsj med sangria og spist tapas på Castillo på Sørenga.

Hvis dere drar til Sverige må dere evt. helt til Gøteborg før det blir noe spennende. 

Sørlandet er fint, men Kristiansand er en kjedelig by til sammenligning med Oslo. Færre butikker, mindre ting å gjøre og mye barnefamilier som skal til dyreparken. 

Jeg er overraskende enig i denne! Bor i Oslo selv og selv om jeg egentlig hater denne byen, så elsker jeg den også!

Oslo har vanvittig mye å by på, og for et to dagers besøk får dere mye valuta for tiden i Oslo. 

Må bare legge til litt til forlagene i sitert innlegg. Ta en tur på Bygdøy, folkemuseet (utrolig koselig familieaktivitet) før dere rusler ned på stranda.

Akershus festning er et must, gjerne med en pils på Aker brygge før dere tar trikken opp til Ekeberg restauranten med lunsj i solen og utsikt over byen.

Ta en shoppingtur i bogstadveien mens dere rolig beveger dere nedover mot slottet og Slottsparken hvor «mother» står utstilt hele sommeren. Rusle videre nedover Karl Johan før dere ender opp ved operaen, Munch og barcode.

Herregud, mulighetene er uendelige og jeg bør komme meg ut av bydelen litt oftere 😂

Anonymkode: c3f3c...f0b

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Her var det mange tips å sjekke ut! Oslo frister meg, men ikke mannen min dessverre. Han  er endel i Oslo i forbindelse med jobb så derfor høres det ikke spennende ut for ham. Men..han kan kanskje overtales🙂

Gøteborg frister!  Men det er jo et godt stykke å kjøre. Jeg skal sjekke litt😃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar. Her var det mange tips å sjekke ut! Oslo frister meg, men ikke mannen min dessverre. Han  er endel i Oslo i forbindelse med jobb så derfor høres det ikke spennende ut for ham. Men..han kan kanskje overtales🙂

Gøteborg frister!  Men det er jo et godt stykke å kjøre. Jeg skal sjekke litt😃

Oslo på jobb er noe helt annet enn Oslo på fritiden 😊

…med mindre han jobber på uteserveringen på Aker brygge eller som badevakt på Sørenga 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er overraskende enig i denne! Bor i Oslo selv og selv om jeg egentlig hater denne byen, så elsker jeg den også!

Oslo har vanvittig mye å by på, og for et to dagers besøk får dere mye valuta for tiden i Oslo. 

Må bare legge til litt til forlagene i sitert innlegg. Ta en tur på Bygdøy, folkemuseet (utrolig koselig familieaktivitet) før dere rusler ned på stranda.

Akershus festning er et must, gjerne med en pils på Aker brygge før dere tar trikken opp til Ekeberg restauranten med lunsj i solen og utsikt over byen.

Ta en shoppingtur i bogstadveien mens dere rolig beveger dere nedover mot slottet og Slottsparken hvor «mother» står utstilt hele sommeren. Rusle videre nedover Karl Johan før dere ender opp ved operaen, Munch og barcode.

Herregud, mulighetene er uendelige og jeg bør komme meg ut av bydelen litt oftere 😂

Dette er jo de typisk turiststedene hvor man egentlig ikke får oppleve Oslo for mer enn det alle tror Oslo handler om. 

Jeg ville nok som i innlegget jeg skrev valgt Løkka med Markveien og andre småbutikker i området der for bruktbutikker som var et ønske fra TS. Gått ned til blå og markedet der hvis det er søndag. Kl. 15.00 spiller Frank Znort Quartet på uteserveringen der så dere kan slappe av med en øl. Blå Uteservering (visitoslo.com) En del småbutikker er også åpne på løkka på søndager. 

Området rundt Bjørvika med Salt, sukkerbiten, Oslobukta og Sørenga er veldig hyggelige. På Salt og sukkerbiten er det dj og streetfood. 

Hvis dere tar turen til Aker brygge så gå lenger inn mot Thuvholmen. Bad utenfor Astrup Fernley museet eller book bord på nydelige Hanami rett ved strandkanten. 

Regner det så gå på Angst i strøget passasjen. 

Gå inn på visit oslo kanskje det er noen kule konserter når dere reiser. Eller lei bysykke. Kan sykle rundt hele byen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...