Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en litt kjedelig situasjon på jobb. Jeg jobber i en resepsjon, og frem til nå har jeg måtte fakturere alle timene mine inn til arbeidsgiver gjennom eget enkeltmannsforetak. Dette er mest sannsynligvis for at arbeidsgiver sparer penger på dette. Ved passerte 50 000 har jeg måtte betale moms for disse timene. Jeg mener det er rett og rimelig at jeg da legger til moms når jeg fakturerer. Arbeidsgiver er ikke enig i dette, og vil nå heller ha meg som fast ansatt. Problemet er at hen da setter meg ned nesten 50 kroner i timen og argumenterer for at lønnen uansett blir det samme når hen regner med avgifter osv.  Vi følger ikke tariff og lønnen ender opp med 150 ,- timen, noe jeg syntes er svært lavt for en voksen kvinne. Kan dette virkelig stemme eller blir jeg lurt? 

Anonymkode: 91a27...e27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For en utnyttende, kapitalistisk arbeidsgiver. Det har vært flere rettsaker der arbeidsgiver har tapt vedrørende dette. Tror det var Aleris som var involvert sist.

Anonymkode: 578c7...7f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke godta dette. Finn heller noe nytt. 

Anonymkode: 7a6c9...adb

• Liker 7
Skrevet

Som fast ansatt får du fordeler som sykelønn, sykedager, sykt barn, feriepenger, pensjonsavsetning osv, så det er ikke bare negativt å være ansatt. Men lønna de tilbyr er ganske lav. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

finn en ny jobb. Absolutt alt du kan finne betaler bedre. Organiser deg. De fleste med tariffavtale ligger på 200,- i timen i startlønn ca

Anonymkode: ddaca...de5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For det første er ikke det å legge til mva på faktura noe du kan velge, det er du nødt til å gjøre.

Ellers står arbeidsgiver fritt til å avslutte leverandørforholdet med deg. I stedet tilbyr de deg ansettelse. Du står fritt til å avslå tilbudet, det er jo ganske dårlig.

Anonymkode: 45606...2ae

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Som fast ansatt får du fordeler som sykelønn, sykedager, sykt barn, feriepenger, pensjonsavsetning osv, så det er ikke bare negativt å være ansatt. Men lønna de tilbyr er ganske lav. 

Støtter meg til denne.

Gikk fra å være konsulent med god lønn, til å bli fast ansatt. Månedslønnen er betrakelig mindre, men jeg har god pensjon, forsikringer, sykepenger, betalt 5 ukers ferie + jeg slipper at det praktiske med å sende inn timelister, fakturere osv.

Kunne alltids ønsket meg mer lønn, men fast ansettelse er gull.

Anonymkode: 3e7a8...c9e

AnonymBruker
Skrevet

Hadde funnet en ny jobb.

Men arbeidsgiver har ikke feil i det hen sier

Anonymkode: 0c97e...322

Skrevet (endret)

Høres amatørmessig ut, jeg har selv jobbet gjennom ENK og når det gikk over 50 000 bare fakturerte jeg for timepris + moms framover og selvfølgelig fakturerte dem for for moms på de første 50 000 i lønn.

Selskaper kan skrive av denne momsen på moms de betaler for andre ting som utstyr etc, så det burde ikke koste dem noe som helst da det strengt tatt skal være sluttbrukeren (deg i dette tilfellet) som skal betale moms på tjenestene du selger. 

Bare start å fakturere 150 NOK + moms per time (ja det er skikkelig lav lønn) samt å sende ekstra faktura på 12500 NOK på de første 50 000 NOK som var "momsfrie"

Siden du betaler moms kan du selv trekke fra både moms du betaler som har med ENK ditt å gjøre samt trekke fra alle utgifter du har i forbindelse med arbeidet på skatten (ie sette ned netto inntekt)

Du kan ikke forvente samme timelønn som fast ansatt da de må betale arbeidsgiveravgift samt dekke sykefravær/pensjon etc. Dog hvis de tilbyr 150 NOK i timelønn er det på tide å finne seg noe annet da det virker ulovlig lavt. 

Sjekke her for minstelønn i ulike bransjer

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Skrevet

Men det er jo kriminelt dårlig avtale du har inngått som selvstendig næringsdrivende da. 200kr/timen eks.mva som skal dekke ALT, inkludert pensjon, feriepenger, forsikringer, evnt. trygdeavgift, bortfall av inntekt om du ikke kan levere tjenester pga. sykdom osv. 

Har du regnet på den avtalen?  

• Liker 4
Skrevet

Høres spontant ut som du er innleiet og skal håndteres som ansatt. I en tidligere post er Stendi saken linket til.

• Liker 1
Skrevet

Her var det mye, men prøver å svare kort.

1. Hvis arbeidsgiver er momspliktig så har ikke moms på faktura fra deg noe å si for han, bortsett fra at han må legge ut for momsen frem til neste avgiftstermin.

2. Generelt vil jeg si at det er mye bedre å være fast ansatt så lenge arbeidsforholdet er som TS beskriver her (sykepenger, feriepenger, pensjon osv)

3. 150kr timen er en lav lønn for en voksen person.

Hvis mulig finn en annen fast jobb som betaler bedre, i mellomtiden ville jeg gått for ansettelse der du er. Kanskje kan du forhandle opp noe også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, newman01 said:

Men det er jo kriminelt dårlig avtale du har inngått som selvstendig næringsdrivende da. 200kr/timen eks.mva som skal dekke ALT, inkludert pensjon, feriepenger, forsikringer, evnt. trygdeavgift, bortfall av inntekt om du ikke kan levere tjenester pga. sykdom osv. 

Har du regnet på den avtalen?  

Jeg har helt ærlig ikke gjort det 😵‍💫 Dette er en sidejobb jeg har hatt fordi jeg trives godt her. Jeg har derfor tenkt at 190,- har vært ok.  

Anonymkode: 91a27...e27

AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare å skaffe seg ny jobb, både avtalen du har i dag og avtalen du tilbys er helt ræva. 

Anonymkode: 26600...508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...