Gå til innhold

Hvorfor slår lillebror storebror?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lillebror er snart 2,5 år, storebror blir 5 år til høsten. Lillebror slår ikke jevnaldrende i barnehagen, og ikke oss foreldre, men storebror får gjennomgå. 

Noen ganger er det ganske åpenbart hvorfor, for eksempel når det er uenighet om leker osv. Lillebror prater litt, men klarer jo ikke formulere seg når han er frustert. Vi tar ham til side og sier at storebror får vondt når han slår, at det ikke er snilt og at vi må prøve å bruke ordene våre istedenfor å slå. Han virker å forstå at det er vondt å bli slått og at storebror blir lei seg.

Det som kan frustrere meg, er at Lillebror også slår helt uten videre uten noen synlig grunn! Det kan være mens de er på vei ned trappa, mens de sitter i sofaen og ser en film, eller mens storebror sitter ved bordet og spiser ei brødskive. Lillebror kan smekke han med handa eller en leke, og prøver å fortsette å slå selv om jeg tar handa hans og stopper ham. Ofte ler han, men noen ganger er han alvorlig og bestemt også. Jeg har aldri opplevd at storebror har fysisk tatt igjen eller slått, jeg får litt vondt av ham der han sitter og bare finner seg i det. 

Noen som har en idé om hvorfor små barn slår uprovosert og hva man kan gjøre eller si for å få dem til å slutte? Hvorfor er det bare storebror som blir slått? Vi er veldig bevisste på å prøve å behandle dem likt, men det er jo en viss aldersforskjell med tanke på hva vi forventer og hva konsekvensene blir. Hva skal jeg si til storebror, som så klart blir frustrert og lei seg når han blir slått eller forsøkt slått flere ganger om dagen?

Anonymkode: 3c2c9...6a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2.5åringar er veldig impuls-styrt. Han tenkjer ikkje "no skal eg slå broren så han får vondt". Han berre slår. Kan vere sjalusi, han tenkjer det er leik, han føler seg misforstått av broren, eller at han berre vil slå/tulle/sjå kva som skjer. Tenkjer at du må vise storebroren at han ikkje skal finne seg i det, med orda sjølvsagt. Då lære både lillebror og storebror at dette ikkje er kult.

Vi hadde ein liten periode med biting. Det kom plutseleg, gjerne som form av kos. Vi hadde då ein nyfødt, så vi måtte ha haukeblikk og ei hand i mellom kvar kos 😂 det gjekk over.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...