Gå til innhold

Stoff fra bruktbutikk o.l.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er nybegynner i sy-verden. Stoff fra stoff-butikk er ofte veldig dyr, mtp at det meste jeg nå lager er for å lære meg å sy, og dermed ikke kommer ut med akkurat topp-kvalitet ;)

Jeg ser folk sier de kjøper stoff på bruktbutikker o.l. Men hva slags stoff..? Ser noen nevner gamle gardiner og sengetøy, men så langt har jeg ikke kommet over noe sånt i bruktbutikker. 

Kjøper folk klær og klipper til? Klærene på bruktbutikker ofte også forferdelig dyre for tiden.. 

Er det noen som bor i Bergensområdet, kanskje, som vet om bra steder for å få billig stoff man kan prøve og feile (og feile og feile) med? 

Anonymkode: c98e8...029

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig i at klær på bruktbutikker har steget slik i pris at det ikke er verd å handle der for meg lenger.

Prøv å søke på Finn. Søk på gardiner eller sengetøy, og så velger du "gis bort" og ditt område av landet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ops2 skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig i at klær på bruktbutikker har steget slik i pris at det ikke er verd å handle der for meg lenger.

Prøv å søke på Finn. Søk på gardiner eller sengetøy, og så velger du "gis bort" og ditt område av landet. 

Tusen takk, det var en god idé :) 

Ser det ikke er noe som "gis vekk" her jeg bor, og noen som prøver å selge brukt sengetøy for 650 kr 😛 Men dukket opp flere som solgte sengetøy for 80-100 kr, og det er jo helt overkommelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at noen vil sende i posten og du betaler portoen. Hvis du finner noen som skal gi bort flere sett så kan det lønne seg.

Selvsagt er det ikke sikkert at folk vil ta bryet med å sende i posten, men du vet aldri hvis du ikke spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan også følge litt med på f.eks. sengesett på tilbud hos jysk, ikea mm. Da får du ofte 4m gode bomullstoffer (eller lin) mye billigere enn om du kjøper metervis. Jeg har også sydd en jakke av tykke bomullsgardinger fra europris med linloo, men det er noen år siden. 

Avhengig av kreativitet og klesstil kan du finne fine store duker på bruktbutikker.

Søker du på redesign på f.eks pinterest eller youtube - så kan du finne mange flotte ideer til omsøm. 

Anonymkode: 49dd6...700

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jysk har metervare i pakker ja, det hadde jeg helt glemt. 👍

Jeg ser at Finn har en egen kategori Fritid, hobby og Underholdning > Håndarbeid > Stoff. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For å gjøre det billigere å sy, så søk også opp gratismønstre.

Her er det f.eks. relativt enkle nedlastbare mønstre  for kvinner- og du kan godt bruke sengetøy av bomull til flere av de. https://fabrics-store.com/sewing-patterns?pattern=Free+PDF&page=1&per-page=24

Her er det også flere gratismønstre https://so-sew-easy.com/free-sewing-patterns/

Søker du opp fæbrik på instagram så finner du også mye inspirasjon til gjenbruk av diverse tekstiler. 

Anonymkode: 49dd6...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjerne kjøpt stoff på tilbud hos panduro til en veldig billig penge. Utgåtte mønster og slik, gjerne nede i 35-40kr meteren.

Anonymkode: ab0a5...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er nybegynner i sy-verden. Stoff fra stoff-butikk er ofte veldig dyr, mtp at det meste jeg nå lager er for å lære meg å sy, og dermed ikke kommer ut med akkurat topp-kvalitet ;)

Jeg ser folk sier de kjøper stoff på bruktbutikker o.l. Men hva slags stoff..? Ser noen nevner gamle gardiner og sengetøy, men så langt har jeg ikke kommet over noe sånt i bruktbutikker. 

Kjøper folk klær og klipper til? Klærene på bruktbutikker ofte også forferdelig dyre for tiden.. 

Er det noen som bor i Bergensområdet, kanskje, som vet om bra steder for å få billig stoff man kan prøve og feile (og feile og feile) med? 

Ja i bergen ligger en NMS gjenbruk drevet av frivillige, de har mye stoff og sånn, eg elsker å handle der :)

Anonymkode: 9ca04...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja i bergen ligger en NMS gjenbruk drevet av frivillige, de har mye stoff og sånn, eg elsker å handle der :)

Anonymkode: 9ca04...582

Hvor i Bergen ?  Hva er NMS  ?

Anonymkode: 6ca44...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har vært heldig og funnet rimelig sengetøy på loppemarked.

Da sjekker jeg at det ikke er flekker eller hull, og vasker på 90 grader. Du bør alltid vaske alt stoff før du skal sy, uansett om de er nytt eller brukt. 

Nå kjøper jeg også litt nytt stoff, og da er det utenlandske nettbutikker. Det er ikke toll på stoff, men du bør dobbeltsjekke hvorvidt MVA er inkludert, hvis ikke blir det 25 % dyrere.

Anonymkode: 21115...ba8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget veske av litt tykk bomullgardin fra Kid. Lengde kjøpt på tilbud. Normalt kjøper jeg stoff på Stoff og stil, evt Sparkjøp, men mest Stoff og stil. 

Kjøper du si en stor herreskjorte fra bruktbutikk så er jo ryggen et godt stykke stoff, samme med et stort skjørt. Sånn om du ikke finner ting som sengetøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...