Gå til innhold

Dato satt til mai - noen mener jeg har liten tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Vi har akkurat satt datoen vi, for en uke siden bestemte vi dato og bestillte tid i kirken i slutten av mai. Sted for middag etc er ordnet alt, og jeg skal ut å finne kjole til helgen.

Skjønner jo at det er mye å tenke på og det som bekymrer er at jeg skal "misse" en viktig ting eller to..

Så jeg har jo litt spørsmål da som jeg gjerne mottar innspill på;)

Kirkeprogram:

er dette noe alle har? Må vi ha det, hva skal med? Hva er vanlig prosedyre i kirken. Har alle noen som synger eller spiller for dem?? Wæææ det har ikke jeg.

Tidsbruk: Okai vi brueker ca en time i kirken, hvor mye tid må man ha til middagen kan starte?? Kan man invitere til middag 1 1/2 t etter kirken er ferdig? Eller tar velkomst / drikke / utpakking lang tid? Hvis man er ferdig kl 16 i kirken når skriver man at middagen er da?

Hvor mange timer går med under middagen i et middels stort bryllup? Slik at kaffe gjester ikke må vente så lenge, ville jeg beregne tiden godt slik at de slapp å sitte "utenfor".

Ringer: Setter dere ringer på i kirken?? Vi er forlovet og skal kun få ringene pusset opp litt og gravert inn ny dato. Hva er vanlig?

Pynte kirke: Det er noen par før oss ut i kirken den dagen, de skal begge pynte...... Hva er vanlig der? Pynter man og så tar med seg pynten etterpå? Hvor mye pynter dere kirken? Hvor mye pynter dere med blomster i lokalet?

Bordkort: Noen lure tips?? Nå lurte jeg på noen pene flate steiner som jeg selv har funnet / finner. Få navnet til gjesten pent på der på et vis og pynte med en liten sløyfe eller noe.

Jeg føler egentlig at jeg har god nok tid jeg, hadde blitt tussete hvis jeg skulle gå i over et år før bryllup. Nei da hadde nok han ombestemt seg;-)

Skal være glad når kjolen er i boks, DA er iallefall det viktigste på plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikkje stress, de får nok tid til det de har lyst til! Så lenge kyrkje og festlokale er i boks, går nok det meste av seg sjølv - nesten! Hehe..

Mat og invitasjonar bør de også tenke på snart.

Kirkeprogram:

er dette noe alle har? Må vi ha det, hva skal med? Hva er vanlig prosedyre i kirken. Har alle noen som synger eller spiller for dem?? Wæææ det har ikke jeg.

Neida, de må ikkje ha kyrkjeprogram. Grunnen til at vi skal ha kyrkjeprogram er at den eine salmen vår ikkje står i salmeboka. Dersom salmane dykkar står i salmeboka treng de ikkje stresse med program om de ikkje vil. Kva som er vanleg å ha med i eit kyrkjeprogram kan du sjå her, i programmet vårt:

Tidsbruk: Okai vi brueker ca en time i kirken, hvor mye tid må man ha til middagen kan starte?? Kan man invitere til middag 1 1/2 t etter kirken er ferdig? Eller tar velkomst / drikke / utpakking lang tid? Hvis man er ferdig kl 16 i  kirken når skriver man at middagen er da?

Middag halvannan time etter vigsla er sikkert realistisk. Skal de fotograferast etter vigsla? Slike ting er det greit å ta hensyn til når ein skal sette tidspunkt for middagen. Dersom de reknar med å vere ferdig i kyrkja kl. 16 kan det nok vere passande å ha middag 17.30, men dette MÅ de ikkje skrive i invitasjonen om de ikkje vil. Vi inviterer berre til bryllupsfest, og så skriv vi tidspunktet for vigsla. Gjestene våre får tid til å mingle og slikt på festlokalet vårt før vi skal ete.

Hvor mange timer går med under middagen i et middels stort bryllup? Slik at kaffe gjester ikke må vente så lenge, ville jeg beregne tiden godt slik at de slapp å sitte "utenfor".

Det kan vere litt "risky" å invitere folk berre til kaffi, syns eg. Dersom du skal rekne kor lenge de skal sitte til bords må du ta hensyn til kor mange serveringar de skal ha, kor mange gjester de skal ha, og kor taletrengte gjestene dykkar er. Snakk med serveringspersonale, dei har ofte peiling på slikt. Alt frå 2-5 timar er vanleg trur eg.

Ringer: Setter dere ringer på i kirken?? Vi er forlovet og skal kun få ringene pusset opp litt og gravert inn ny dato. Hva er vanlig?

Vi skal også bruke forlovelses-ringane som gifte-ringar. Droppar ringbytting i kyrkja sidan vi allereie har brukt ringane i 2 år.

Pynte kirke: Det er noen par før oss ut i kirken den dagen, de skal begge pynte...... Hva er vanlig der? Pynter man og så tar med seg pynten etterpå? Hvor mye pynter dere kirken? Hvor mye pynter dere med blomster i lokalet?

Vi skal ikkje pynte kyrkja, den er flott nok som den er. Snakk med dei som skal gifte seg før dykk, det er svært sannsynleg at dei lar pynten sin stå når vigsla er ferdig. Vi planlegg ikkje noko blomsterpynting utover det som skal stå på middagsborda, men kjem til å sette fram blomsteroppsatsar og liknande dersom vi får det til bryllupet.

Bordkort: Noen lure tips?? Nå lurte jeg på noen pene flate steiner som jeg selv har funnet / finner. Få navnet til gjesten pent på der på et vis og pynte med en liten sløyfe eller noe.

Steinar som bordkort er stilig! Vi skal ha eføyblad med sølvskrift på.

Det går nok fint dette her, syns du har tenkt over mykje eg!! Det neste de bør gjere no er å få tak i prøvings-papira frå Folkeregisteret, og sende dei inn! :)

Skrevet

Dette klarer du nok.

Vi hadde vielsen borgerlig - altså det tok litt kortere tid enn kirka. Vi tok endel bilde rpå plassen med familie, så vi dro vel fa stedet kvart på 4. Så bare det avgårde til fotografen. Ho anbefalte minst 1,5 timer, mange regner 2.

Tror du skal drøye middagen litt. Det er veldig deilig å ha god tid - ikke stresse. Kanskje dere får tid til å ta en omvei, kysse og klemme litt og bare ha tid til hevrandre... Det er iallefall min anbefaling!!!

Tidsbruk variere veldig - hvor mange serveringer, taler og sanger...

Vi hadde 1 servering av hovedrett - alt ferdig på tallerken, 9 taler, ingen sanger, 2 pauser. Vi brukte ca 2,5 timer. det var deilig... Har sittet med bordet i over 4...

Om du skal ha middag kl 6 hadde jeg invitert til kaffe 2130 tror jeg, men ha noen som tar i mot den gir dem forfriskninger og kanskje noe snacks...

Steiner høres fint ut. Ellers har de mange fine bordkort i butikkene - det skulle jeg aldri ha - men endte opp med det... Telysestaker er også en fin ting da...

Lyke til! Kos deg masse! Nyt bryllupsdagen

Skrevet

Ville bestilt frisør og fotograf så snart så mulig også...

Skrevet

Ser du har fått svar på det meste, men i våre papirer fra kirken står det at vi kan få telefonnr. til evt andre brudepar slik at vi kan gå sammen om pynt i kirken evt. Type spleise på pynten om man har noen av de samme ønskene. Kan jo være verdt å undersøke?

Uansett, vi skal rett og slett bruke borddekorasjonene våre som kirkepynt også. Tar de bare med oss etter vielsen (mamma skal løpe inn og hente de diskret) to lange blomsterdekorasjoner til å ha på brudebordet og flere runde til å ha på gjestebordene. Ganske vanlig å bruke de samme dekorasjonene i kirken som på festen ;) da blir liksom ingenting "bortkastet" ;)

Skrevet

Heisann;-)

Ville bare si takk for flotte svar og tilbakemeldinger;-) blir jo litt opphengt i de små detaljene og det er litt godt å ikke plage omgivelsene så alt for mye! Her er vi jo likesinnete;-)

Skrevet

Skal dere ha musikere, bør de bestilles raskt.

Skrevet
Heisann!

Vi har akkurat satt datoen vi, for en uke siden bestemte vi dato og bestillte tid i kirken i slutten av mai. Sted for middag etc er ordnet alt, og jeg skal ut å finne kjole til helgen.

Skjønner jo at det er mye å tenke på og det som bekymrer er at jeg skal "misse" en viktig ting eller to..

Så jeg har jo litt spørsmål da som jeg gjerne mottar innspill på;)

Du har IKKE dårlig tid! Det viktigste har du jo i boks! Husk at det finnes de som arrangerer bryllup på tre uker :)

Kirkeprogram:

ALLE har ingen av delene . Det gjør man som man vil med.

Tidsbruk: Okai vi brueker ca en time i kirken, hvor mye tid må man ha til middagen kan starte?? Kan man invitere til middag 1 1/2 t etter kirken er ferdig? Eller tar velkomst / drikke / utpakking lang tid? Hvis man er ferdig kl 16 i  kirken når skriver man at middagen er da?

Vær obs på at fotograferingen kan ta alt fra 1- 2 1/2 time. Jeg ville satt middagen til 17.30, men åpnet for at den kan bli en halvtime forsinket. Utpakkingen gjør et par tanter/venninner mens deree r og tar bilder.

Beregn 3-4 timer, avhengig av antall taler og retter.

Vi satt på våre nyoppussede ringer i kirken.

Hvis du vil ha pynt, kan du jo ringe dem og spørre om dere skal dele på utgiftene? Så får alle parene pynt til en rimeligere pris.

Jeg føler egentlig at jeg har god nok tid jeg, hadde blitt tussete hvis jeg skulle gå i over et år før bryllup. Nei da hadde nok han ombestemt seg;-)

Skrevet

Bryr meg ikke om å svare så mye jeg da jeg ser du har fått mange gode svar allerede. Vil bare si at:

Javist har du god nok tid! Enkelte vil ha det slik at servietter og sko og neglelakk og lys og blomster i kirken og på bordet har nøyaktig samme fargetone som papiret i invitasjonene, borkortene og kirkeprogrammet, da kan det nok være snaut med fem måneder for å planlegge... Men for oss "vanlige" burde det være mer enn god nok tid, det viktige er jo å få bestilt firsør, fotograf, mat, lokaler og alle slike ting, resten går av seg selv etter hvert.

Lykke til!

Skrevet

Kirkeprogram:

Jeg synes man bør ha kirkeprogram.  Personlig er jeg ikke så begeistret for salmebøker man må bla i, så et kirkeprogram gjør det hele mye enklere.  Marser og salmer velger man selv!

Her finner du info om vigselen:

http://www.kirken.no/Moteplasser/vigsel.cfm

Det tar neppe 1 time i kirken, med mindre dere skal ha ekstra mange sanger og soloinnslag.  Normal tid er 30-40 min.  Skal dere til fotograf mellom vielsen og middagen, bør dere beregne god tid.  Fotografering tar ca 1 time.  I tillegg bør dere nok ha 1 1/2 time til velkomst og gaveåpning, før middagen serveres.

Vår middag tok ca 2 1/2 time.  Det avhenger selvsagt av antall sanger og taler.

Vi brukte våre forlovelsesringer.  Vi fikk de pusset opp + gravert inn ny dato.  Disse satte vi på i kirken.

Dette avtaler dere med brudeparene.  Tror det er vanlig å spleise om pyntingen, men dette bør dere sjekke på forhånd.  Hvor mye som pyntes varierer veldig.  Noen kirker trenger ikke mye pynt, mend andre gjør det.

Bordkort-forslag kan du søke etter på nett, det ligger massevis av forslag ute.

Så lenge man er effektiv, så skal det gå bra med tiden.  Vil allikevel anbefale deg å få kjolen i boks fort.  I tillegg bør dere bestille fotograf + frisør + bryllupssuite.  Dette er ting som kan ha lang bestillingstid.  ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...