AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #1 Skrevet 23. juni 2023 Jeg har fått innvilget startlån. Fikk det først i fjor og måtte fornye fina Anonymkode: f683c...c1d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #2 Skrevet 23. juni 2023 Finansieringsbeviset på nytt i år. Det går ut i september. Pga høye boligpriser og "alle" jeg har bydd på har gått over takst, har jeg ikke kjøpt meg bolig enda. Jeg bor i student-leilighet og var ferdig utdannet i fjor. Iom at jeg ikke er student lengre må jeg flytte ut. Jeg trenger nytt finansieringsbevis igjen i september. Pga økt lønn (men likevel i målgruppen) ville saksbehandler fatte nytt vedtak så jeg kan få høyere lån. For å slippe og leie leilighet til 16 000 kr har min mor tilbudt seg at vi (jeg og ungene) kan bo hos henne inntil vi får kjøpt bolig. Virker dette negativt hos saksbehandler? Betaler ingenting for å bo der.. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har fått innvilget startlån. Fikk det først i fjor og måtte fornye fina Anonymkode: f683c...c1d Anonymkode: f683c...c1d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #3 Skrevet 23. juni 2023 Tror neppe det har noe å si, men hør med de. Er det ikke mulighet å kjøpe med det du fikk? Hva skal du med det da? Anonymkode: bc446...dc2
senior Skrevet 23. juni 2023 #4 Skrevet 23. juni 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Virker dette negativt hos saksbehandler? Betaler ingenting for å bo der.. Jeg synes det burde virke positivt som midlertidig løsning . . . Men jeg synes du i tilfelle burde dele noen utgifter med moren din . . . 1
Million Skrevet 23. juni 2023 #5 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror neppe det har noe å si, men hør med de. Er det ikke mulighet å kjøpe med det du fikk? Hva skal du med det da? Anonymkode: bc446...dc2 Hun har vel sett etter en bestemt type bolig, som mange andre også er interessert i, da? Populære familieboliger med flere soverom er ettertraktede blant familier, og de som er i målgruppen for sånne boliger er ofte et par (to voksne) hvor begge har inntekt, og derfor kan by over ts, som er enslig med barna. TS, er det stor aldersforskjell på barna dine? Er de samme kjønn? Jeg tenker at om du f.eks har to jenter eller to gutter på omtrent samme alder, så KAN de dele rom i noen år. Da kanskje øker sjansene dine for å få tilslag på bolig når du byr, hvis du kan by på en med bare to soverom (ett til deg og ett til barna), i stedenfor de typiske familieboligene med tre soverom? Bare et forslag fordi det kan øke dine sjanser til å faktisk få et sted å bo.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #6 Skrevet 23. juni 2023 Million skrev (9 minutter siden): Hun har vel sett etter en bestemt type bolig, som mange andre også er interessert i, da? Populære familieboliger med flere soverom er ettertraktede blant familier, og de som er i målgruppen for sånne boliger er ofte et par (to voksne) hvor begge har inntekt, og derfor kan by over ts, som er enslig med barna. TS, er det stor aldersforskjell på barna dine? Er de samme kjønn? Jeg tenker at om du f.eks har to jenter eller to gutter på omtrent samme alder, så KAN de dele rom i noen år. Da kanskje øker sjansene dine for å få tilslag på bolig når du byr, hvis du kan by på en med bare to soverom (ett til deg og ett til barna), i stedenfor de typiske familieboligene med tre soverom? Bare et forslag fordi det kan øke dine sjanser til å faktisk få et sted å bo. Er klar over dette har samme lånet. Når det gjelder startlån skal boligen en vil kjøpe også godkjennes av kommunen. Anonymkode: bc446...dc2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #7 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er klar over dette har samme lånet. Når det gjelder startlån skal boligen en vil kjøpe også godkjennes av kommunen. Anonymkode: bc446...dc2 Det varierer litt. Jeg har fått startlån og boligen må ikke godkjennes av kommunen Anonymkode: a7f72...ed9
Million Skrevet 23. juni 2023 #8 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er klar over dette har samme lånet. Når det gjelder startlån skal boligen en vil kjøpe også godkjennes av kommunen. Anonymkode: bc446...dc2 Ja, det er vel boliger av "moderat" standard eller beskjeden standard de gir lån til. Ikke noe fancy schmancy eller luksusliv.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #9 Skrevet 23. juni 2023 Jeg vet ikke, men jeg håper det teller positivt. For det beviser virkelig at du faktisk tenker økonomisk i hverdagen, og at du er villig til å ta grep for å spare litt der du kan. Anonymkode: 9e5b8...529
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #10 Skrevet 23. juni 2023 Million skrev (15 minutter siden): Ja, det er vel boliger av "moderat" standard eller beskjeden standard de gir lån til. Ikke noe fancy schmancy eller luksusliv. Er vel heller det at det er plass til alle. Anonymkode: bc446...dc2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #11 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det varierer litt. Jeg har fått startlån og boligen må ikke godkjennes av kommunen Anonymkode: a7f72...ed9 Min måtte, de var opptatt av at den ikke var for liten. Anonymkode: bc446...dc2
Million Skrevet 23. juni 2023 #12 Skrevet 23. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er vel heller det at det er plass til alle. Anonymkode: bc446...dc2 Den skjønte jeg ikke. Hva mener du? Om man velger å la to unger dele rom i oppveksten, er vel ikke det noe Husbanken bestemmer eller legger seg borti. Det står på husbankens nettsider at de gir boliglån til boliger av moderat standard. Eller "nøktern" standard er ordet de bruker. Endret 23. juni 2023 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #13 Skrevet 23. juni 2023 Million skrev (1 minutt siden): Den skjønte jeg ikke. Hva mener du? Om man velger å la to unger dele rom i oppveksten, er vel ikke det noe Husbanken bestemmer eller legger seg borti. Det står på husbankens nettsider at de gir boliglån til boliger av moderat standard. Eller "nøktern" standard er ordet de bruker. De hadde ikke godkjent en toroms om en er 4 personer feks Anonymkode: bc446...dc2
Million Skrevet 23. juni 2023 #14 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De hadde ikke godkjent en toroms om en er 4 personer feks Anonymkode: bc446...dc2 Ok, men det er vel et tenkt og teoretisk problem, ikke noe de fleste nordmenn ville prøvd å kjøpe med tre unger og en voksen? Men kanskje en del innvandrere er mer tilbøyelige til å stappe mange barn inn på ett og samme rom. De har ikke samme tradisjon for at hvert barn skal ha eget rom, som vi er vant til her i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #15 Skrevet 23. juni 2023 Ts her: deler selvsagt utgifter med min mor. Hun er ufør, men med nedbetalt bolig så kun kommunale avgifter, fasade, strøm o.l hun har utgifter til. Hjelper henne allerede med en del fra før av. Og nei, hun vil ikke gi meg forskudd på arv 😅 (om noen tenkte på dette). Hun mener vi må klare oss selv, og det er helt greit. Jeg har tatt en lengre utdannelse, fikk fast jobb rett etter endt utdannelse i fjor og tjener nå greit, men kvalifiserer likevel for startlån. Får lån i vanlig bank, men "kun" 1 million. Bor i en av Norges største byer, så her får man muligens en garasjeplass for det. Barna er av samme kjønn (12 år og 8 år) og har delt soverom siden de var små. 12-åringen kjenner på det med å ønske og ha eget rom selv om de to er bestevenner. Begge to har mange venner og har ofte overnattingsbesøk, så det ender med at jeg sover på sofaen for det meste. Ikke at det er noe gale i det, men det hadde nok vært hyggelig for minste å ha et eget rom å ha vennene sine på, og ikke på mammas soverom. Har bydd på boliger med 2 soverom også, kun for å få kjøpt meg noe, men de går over den prisen jeg får "lov" å gi. Har til og med bydd på 1 soverom m/kontor, men den gikk også en del over takst 😅 Den ene leiligheten med 3 soverom gikk 800 000 kr over takst. Vilt.. Det er ofte 10-20 stk på hver visning, så det er virkelig rift om boligene her. Ønsker selvsagt noe i barnas skolekrets siden hele vårt nettverk er der, men har også bydd på flere boliger som er utenfor kretsen. Der barna går på skole er faktisk boligene noen av de billigste stedene i kommunen. Likevel går boligene som varmt hvetebrød, selv med skyhøy rente. Anonymkode: f683c...c1d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #16 Skrevet 23. juni 2023 Nei - ikke om du sparer det du vanligvis ville brukt på husleie. Anonymkode: 6acbd...4dd
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #17 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ts her: deler selvsagt utgifter med min mor. Hun er ufør, men med nedbetalt bolig så kun kommunale avgifter, fasade, strøm o.l hun har utgifter til. Hjelper henne allerede med en del fra før av. Og nei, hun vil ikke gi meg forskudd på arv 😅 (om noen tenkte på dette). Hun mener vi må klare oss selv, og det er helt greit. Jeg har tatt en lengre utdannelse, fikk fast jobb rett etter endt utdannelse i fjor og tjener nå greit, men kvalifiserer likevel for startlån. Får lån i vanlig bank, men "kun" 1 million. Bor i en av Norges største byer, så her får man muligens en garasjeplass for det. Barna er av samme kjønn (12 år og 8 år) og har delt soverom siden de var små. 12-åringen kjenner på det med å ønske og ha eget rom selv om de to er bestevenner. Begge to har mange venner og har ofte overnattingsbesøk, så det ender med at jeg sover på sofaen for det meste. Ikke at det er noe gale i det, men det hadde nok vært hyggelig for minste å ha et eget rom å ha vennene sine på, og ikke på mammas soverom. Har bydd på boliger med 2 soverom også, kun for å få kjøpt meg noe, men de går over den prisen jeg får "lov" å gi. Har til og med bydd på 1 soverom m/kontor, men den gikk også en del over takst 😅 Den ene leiligheten med 3 soverom gikk 800 000 kr over takst. Vilt.. Det er ofte 10-20 stk på hver visning, så det er virkelig rift om boligene her. Ønsker selvsagt noe i barnas skolekrets siden hele vårt nettverk er der, men har også bydd på flere boliger som er utenfor kretsen. Der barna går på skole er faktisk boligene noen av de billigste stedene i kommunen. Likevel går boligene som varmt hvetebrød, selv med skyhøy rente. Anonymkode: f683c...c1d Hvorfor tar ikke du stua? Anonymkode: bc446...dc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå