Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som minsteufør gruer jeg meg mer enn noengang til jul. Det er egentlig en høytid jeg elsker, men det er det økonomiske som setter en demper. I år skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få råd til julegaver og gruer meg til hvordan det blir mottatt hvis jeg bestemmer meg for å ikke-kjøpe ( og dermed ikke får heller selvfølgelig ) julegaver. Noen kan sikkert lese dette og si jeg kan legge av penger eller begynne tidlig på julegavene, men jeg har mer enn nok med å få det til å gå rundt, verre blir det med disse prisøkningene. 

Anonymkode: 72b79...6d4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Julen kan du feire uansett. Julemat er ikke dyrere enn vanlig mat. Og det er selvfølgelig greit å si at du rett og slett ikke har råd til julegaver i år. Men det er lenge til jul, og det kan godt dukke opp ting som kan gis som gave, feks gratis på Finn. Frukt eller bær kan bli godt syltetøy. 

Anonymkode: 15499...921

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også minsteufør, 80%, og har eb liten jobb ved siden av. Har nok derfor sikkert bittelitt mer utbetalt enn deg. Jeg ser du skriver at du ikke klarer å legge av noe, men kan det hende likevel at det kunne gått? Om det så bare er 200kr i mnd? Så kan du allerede nå kjøpe billige gaver på salg når du kommer over noe fint, men bare kjøpe gaver til de nærmeste? Til andre du vanligvis pleier å kjøpe til, venner og fjernere familie, kan dere kanskje bli enige om å droppe gaver? Julen skal jo ikke dreie seg om gaver, så jeg er sikker på de fleste ville tatt det med et smil? Og julemat kan du også kjøpe på tilbud utover høsten, og putte i frysen? Julepynt har du kanskje allerede, så du kan pynte hjemmet ditt og få julestemning sånn? Jeg syns uansett det viktigste med julen er å være sammen med gode venner og familie, møtes og har det fint sammen. Man trenger ikke dekke opp med så voldsomme greier❤️

Anonymkode: ec56e...ed5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad for at vi i min familie og vennekrets ikke er så veldig opptatt av å måtte få noe tilbake hvis vi skal gi noe... 
Vi gir gaver til de vi ønsker, og som vi har råd til, helt uavhengig av om vi får noe tilbake. Julegavene handler mer om å gi hverandre oppmerksomhet, og vise at man setter pris på hverandre. 
Og det gis gjerne heller litt ekstra til de som har det svært trangt økonomisk, i stedte for å "straffe" dem fordi de ikke har råd til å gi like mye tilbake... 

Anonymkode: 0a2d9...a3d

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke droppe julefeiringen, du må bare tenke nytt rundt det med gaver. 

Jeg ville vært ærlig om det. "I år har jeg ikke økonomi til julegaver. Kanskje vi heller kan finne på noe kjekt sammen i stedet?". Gi ut gavekort på "hjelp til stell i hagen", e.l., 

Jeg hadde hatt null problemer med at venninnen min, som er ufør, kom og sa at kan vi ikke droppe gavene. Alle vet jo at økonomien har blitt trangere, og de fleste oppegående folk burde ha full forståelse for at det kan gjøre gaver vanskelig. 

Anonymkode: 5f140...c6f

• Liker 5
Skrevet

Dropp julen med god samvittighet😉. Jeg feiret ikke jul da jeg var student, pga økonomien. Familie og venner hadde full forståelse.

Skrevet (endret)

Jeg og flere venninner har for et par år siden besluttet å slutte og kjøpe julegaver til hverandre. Det er jo uansett bare rimelige ting vi ville kjøpt selv året gjennom, om vi trengte det. Det var en lettelse å slippe og jage rundt før jul og tenke på at "den og den og den har jeg ikke kjøpt til ennå, åh nei, hva skal jeg finne på?"

Så gjorde jeg det samme med brødrene mine. Spurte om de ville kutte julegavestresset og droppe julegaver oss i mellom. De sa  " ja, gjerne det, kan tenke meg å slippe det maset". Noen færre å kjøpe til!

Jeg er uføretrygdet selv, men har grei økonomi likevel, så det er ikke det at jeg ikke hadde råd som gjorde at vi bestemte oss for å kutte julegaver. Men det er penger spart, og mindre stress og styr i desember.

Synes du skal si i fra til alle, at i år blir det ingen julegaver herfra, og jeg forventer heller ingen i retur. Skriv gjerne at dette er av økonomiske årsaker. Ingen kan virkelig klage på det når man faktisk ikke har råd! I så fall er det noen tosker som du ikke skal bry deg om!

PS!
Ser nå at du skriver "droppe julefeiring"... men det trenger du vel ikke? Man behøver ikke droppe feiringen, selv om man dropper julegavestresset. Maten, kosen, samværet med familien, alt det kan du fortsatt ha, selv om du ikke utveksler gaver som har kostet penger!

Endret av Million
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger da ikke å droppe julefeiringen, men du kan droppe julegavene. Mat må du jo ha uansett.

Anonymkode: 0cef7...6dd

• Liker 4
Skrevet (endret)

Man trenger ikke avlyse julefeiringen, bare tilpasse den.

Vi har brukt samme vakre plasttre i flere år nå med samme julepynt. Vi kjøpte Rema sin pinnekjøtt 2 år på rad (den scoret høyt i best i test og var mye rimeligere enn alternativene pluss at den smakte ganske godt). Posten du kan spare mest på er julegaver. Da kjøper du dem nå lenge før jul på rabatt hvis du absolutt må kjøpe noe. 

Det kommer til å bli en skikkelig tøff høst og en enda verre vinter for veldig mange. Viktig å forberede seg allerede nå - de som får feriepenger må sette av en del i bufferkonto til høsten og vinteren, skaffe billigere ved allerede nå og kutte i forbruket der man kan kutte uten at det går urimelig hardt ut over livskvaliteten.

Endret av Drizzt
AnonymBruker
Skrevet

Ikke feiret jul på over 10år.

Synes det er falskt og overfladisk....skal liksom være såå hyggelig. Da skal man også være greie mot de svakeste i samfunnet, ikke måte på. Gratis hårklipp-julemiddager etc....patetisk. Resten av året gir man faen i de svakeste.

Anonymkode: 43d4d...8d2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ideen med å følge med på ting som gis bort på Finn var veldig god, her kan du finne fine julegaver! Hvis delen av landet du bor i og helsen tillater det, så er det noen som legger ut at man kan komme og plukke epler gratis i hagen deres, da kan man lage hjemmelaget eplemost. Håper du bestemmer deg for å IKKE avlyse julen. Husk at man trenger å ta vare på disse hyggelige stundene❤️❤️

Anonymkode: 4751b...4c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg bare er veldig privilegert, men jeg skjønner ikke at det skal være vanskelig å si til venner og familie at man dessverre ikke har råd til julegaver i år? Alle vet jo at det er trangt for mange nå. Ubehagelig å si det selvfølgelig, men hadde jeg meddelt dette til familien så hadde de hatt forståelse og medfølelse, og jeg hadde fått noen små gaver og kunne hatt det hyggelig likevel. Hos oss handler det ikke om et gaveregnskap som må gå i balanse, men at man skal være sammen og ha det hyggelig. Om jeg ikke hadde hatt midler til å bidra med mat eller drikke i juleselskap hadde det gått fint det også.

Jeg har også feiret jul alene, og brukte sånn ca 50 ekstra kr på det. Hang opp noen kuler og tente lys, skypet med familien, spiste en rimelig men god middag (mat måtte jeg jo uansett ha), hadde bakt noen enkle julekaker, og så på filmer.

Jeg skjønner at det kan være sårt, men ikke at det skal være SÅ veldig vanskelig (men igjen, jeg er jo ikke i en vanskelig situasjon selv, og vet ikke hvordan det oppleves for andre).

Anonymkode: ab557...090

• Liker 2
Skrevet

Julen hadde blitt mye koseligere om man droppet julegaver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
blui89 skrev (1 time siden):

Julen hadde blitt mye koseligere om man droppet julegaver.

Det kan du fint bestemme selv, slutt å kjøp gaver :) Ingen over 18år trenger gaver.

Anonymkode: 43d4d...8d2

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Julen handler jo egentlig ikke om gaver uansett. Kan du ikek ta den praten med se gjelder allerede nå da? Si at pga din situasjon så ønsker du at man dropper gaver. Så kan du heller slappe av mot jul uten å tenke på dette, og sku du få noen kr til overs så unn deg noe godt du liker best, da kan det bli din tradisjon. Man må lage sine egne tradisjoner. Jeg er så glad i jul, føler virkelig med deg, men om du kan se bort i fra dette gave hysteriet tror jeg din jul også kan bli bra 🎄

Skrevet

Du treng ikkje droppe jula. Rekna med du har julepynt allereie, så det er kun mat/gåver. Mat kan du gjere billigare, treng ikkje festmat kvar dag, og du kan ete med andre/familie. Prioriter kven du gjer gåve til og begynn å kjøpe ei-to gåve i mnd no. Til dei som ikkje krev gåver kan du lage ei "merksemd"-gåve: heimelaga fudge/karamell/karamelliserte mandlar, evt heimestrikk... Sei ifrå tidleg til vaksne familiemedlem at i år ynskjer du ikkje gåve då du ikkje har mulighet å gje tilbake. Det forstår alle!

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (7 timer siden):

Man trenger ikke avlyse julefeiringen, bare tilpasse den.

Vi har brukt samme vakre plasttre i flere år nå med samme julepynt. Vi kjøpte Rema sin pinnekjøtt 2 år på rad (den scoret høyt i best i test og var mye rimeligere enn alternativene pluss at den smakte ganske godt). Posten du kan spare mest på er julegaver. Da kjøper du dem nå lenge før jul på rabatt hvis du absolutt må kjøpe noe. 

Det kommer til å bli en skikkelig tøff høst og en enda verre vinter for veldig mange. Viktig å forberede seg allerede nå - de som får feriepenger må sette av en del i bufferkonto til høsten og vinteren, skaffe billigere ved allerede nå og kutte i forbruket der man kan kutte uten at det går urimelig hardt ut over livskvaliteten.

Hvorfor vil det bli en skikkelig tøff høst og vinter? Da mener jeg mye tøffere enn det har vært. Tenker du på renteøkning og prisøkning på mat?

Anonymkode: 64d14...cc7

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange må du kjøpe julegaver til da? Jeg begynner tidlig med julegaver, om jeg kommer over gode tilbud på ting jeg vet folk ønsker seg. Og er det noen du lage noe til? Gode bær-geleer til oster  feks? 

Anonymkode: 703ea...1db

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode forslag her, men det dere glemmer er at vi som er minsteufør gjerne går i minus hver måned. Alle regningene blir faktisk ikke betalt. Det er ikke mulig å avse en 200 lapp nå og da. Ikke mulig å betale frakt på gratisting på finn. 

Sånn er det med meg. Jeg handler ofte på kreditt til jul og så må jeg slite med det helt til sommeren kommer og jeg får skattefri måned. 

🙄 

Og hvert år sier jeg at nå må jeg faen meg slutte med dette. Tenker alltid i oktober at jeg ikke orker julen og har lyst til å stikke av. 

Men så smelter man ila pynten og lysene og musikken kommer over oss. Vi kommer faktisk ikke unna 😛 

Anonymkode: 51d1c...d26

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...