Snok1 Skrevet 24. juni 2023 #101 Del Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kostholdsråd som sier at man legger på seg av å drikke lettbrus med 0.3kcal per 100ml.... De rådene er ubrukelige Anonymkode: 978d6...25d Det er det jo ingen som sier, heldigvis. Kostholdsrådene vi får er basert på kunnskap og analyse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elooon Skrevet 24. juni 2023 #102 Del Skrevet 24. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du tar feil. Anonymkode: 68c78...458 Hvorfor er det mye lathet og folk sitter mye i ro rundt omkring hvis jeg tar feil? Ikke minst hvorfor øker overvekt så mye? Endret 24. juni 2023 av Elooon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #103 Del Skrevet 24. juni 2023 Elooon skrev (20 minutter siden): Hvorfor er det mye lathet og folk sitter mye i ro rundt omkring hvis jeg tar feil? Ikke minst hvorfor øker overvekt så mye? jeg gjentar mitt forslag om å lese alle artiklene jeg har lenket til. Hvorfor leser du dem ikke, før du diskuterer? Hvorfor er folk med enkle svar så uvillige til å tilegne seg kunnskap om det de har så sterke meninger om? Du er vel for lat til å lese og lære, men les nå ihvertfall denne ene, som har en utfyllende kildeliste: https://www.nrk.no/viten/xl/_eit-feitt-liv_-fedmemysteriet_-forskning-pa-hvorfor-vi-far-fedme-og-overvekt-1.15454614 Anonymkode: 68c78...458 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 24. juni 2023 #104 Del Skrevet 24. juni 2023 Elooon skrev (34 minutter siden): Hvorfor er det mye lathet og folk sitter mye i ro rundt omkring hvis jeg tar feil? Ikke minst hvorfor øker overvekt så mye? Samfunnet har endret seg på flere områder. det å bruke avanserte jordbruksmaskiner er ikke å være lat, det er mer effektivt for produksjonen, men det er ikke like fysisk aktivt som for eksempel gårdsdrift før for noen tiår tilbake. Nå mosjonerer vi som en aktivitet. Mens får gikk man fordi det ikke fantes kollektive alternativer. Overvekt er ikke noe nytt. Folk døde i hopetall av hjertelidelser før også og drakk fløte som melk. Men økonomien, tilgangen på all type mat og det at enkelte fokuserer på: Må da være lov å si at folk er tykke i stedet for: dagens helsetilbud til overvektige er operasjon og pille. Når retningslinjer for kosthold publiseres: Nå kan man ikke drikke vin. Hvorfor er ikke flere av de som klager over at alle andre er late, er bekymret for norges helse helt uten forslag om tiltak og idéer bortsett fra. Jeg spiser dette og veier dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #105 Del Skrevet 24. juni 2023 Elooon skrev (49 minutter siden): Hvorfor er det mye lathet og folk sitter mye i ro rundt omkring hvis jeg tar feil? Ikke minst hvorfor øker overvekt så mye? dokumenter at det er så mye lathet, da. Det som er et faktum er at vi beveger oss ikke mindre enn på 70-tallet. Vi gjør det på andre måter idag, med mer trening og mindre hverdagsaktivitet, men det finnes ikke belegg for påstanden om at vi beveger oss mindre. Så jeg foreslår at du slutter å hevde det, siden det altså ikke stemmer. Hvorfor overvekten øker er et komplekst problem som sannsynligvis ikke har ett enkelt svar, men mange faktorer som virker sammen. Og det kan du lese masse om i de artiklene jeg har lenket til. Hvis ikke du er for lat, da.... Anonymkode: 68c78...458 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #106 Del Skrevet 24. juni 2023 Snok1 skrev (1 time siden): Det er det jo ingen som sier, heldigvis. Kostholdsrådene vi får er basert på kunnskap og analyse. Verdens helseorganisasjon (WHO) advarer mot kunstige søtningsmiddel. I nye retningslinjer sier de at det ikke hjelper i kampen mot kiloene, men kanskje heller er skadelig. I samme rapport kommer det også frem at folk som bruker kunstige søtningsmidler har økt risiko for diabetes 2, hjerte/kar-sykdom og økt dødelighet hos voksne. https://www.nrk.no/trondelag/kunstige_-sukkerfrie-sotningsmiddel-som-aspartam_-sakkarin-hjelper-ikke-mot-overvekt-og-fedme-1.16411692 Anonymkode: 4e0f5...1d2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #107 Del Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): dokumenter at det er så mye lathet, da. Det som er et faktum er at vi beveger oss ikke mindre enn på 70-tallet. Vi gjør det på andre måter idag, med mer trening og mindre hverdagsaktivitet, men det finnes ikke belegg for påstanden om at vi beveger oss mindre. Så jeg foreslår at du slutter å hevde det, siden det altså ikke stemmer. Hvorfor overvekten øker er et komplekst problem som sannsynligvis ikke har ett enkelt svar, men mange faktorer som virker sammen. Og det kan du lese masse om i de artiklene jeg har lenket til. Hvis ikke du er for lat, da.... Anonymkode: 68c78...458 Å ikke bevege seg nok er jo blitt kalt "den nye røykinga", så det er merkelig at du så bastant avviser det. Sakset fra FHI: 80 prosent av oss sitt stille åtte timar eller meir kvar dag, og av dei er det berre tre av ti som oppfyller dei nye anbefalingane for fysisk aktivitet. Det viser nye tal frå Noregs idrettshøgskole og Folkehelseinstituttet. Les forskningen her: https://www.fhi.no/nyheter/2023/vaksne-sitt-for-mykje-stille-og-er-for-lite-fysisk-aktive/ Anonymkode: 4e0f5...1d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #108 Del Skrevet 24. juni 2023 Jeg er en mann med ca. 24 i BMI. Veldig mange, om ikke de fleste kvinner i Norge synes jeg er for tynn. Det sier vel sitt... Anonymkode: 8344d...13e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 24. juni 2023 #109 Del Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Å ikke bevege seg nok er jo blitt kalt "den nye røykinga", så det er merkelig at du så bastant avviser det. Sakset fra FHI: 80 prosent av oss sitt stille åtte timar eller meir kvar dag, og av dei er det berre tre av ti som oppfyller dei nye anbefalingane for fysisk aktivitet. Det viser nye tal frå Noregs idrettshøgskole og Folkehelseinstituttet. Les forskningen her: https://www.fhi.no/nyheter/2023/vaksne-sitt-for-mykje-stille-og-er-for-lite-fysisk-aktive/ Anonymkode: 4e0f5...1d2 Det er jo dette som er en del av problemet. Vi beveger oss så raskt at vi ikke greier å ta imot mer enn 1–3 budskap av gangen. Hvis man leser, ser man at mange sitter for mye, men generelt øker aktivitetsnivået. Det er viktig å være i aktivitet, men det alene er ikke avgjørende for at folk er overvektige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 24. juni 2023 #110 Del Skrevet 24. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er en mann med ca. 24 i BMI. Veldig mange, om ikke de fleste kvinner i Norge synes jeg er for tynn. Det sier vel sitt... Anonymkode: 8344d...13e Ja, hva sier det? Hvorfor tror du de fleste kvinner i Norge har tanker om din BMI? Hvor har du dette fra? Endret 24. juni 2023 av Helene1982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #111 Del Skrevet 24. juni 2023 2 minutter siden, Helene1982 said: Ja, hva sier det? Hvorfor tror dude fleste kvinner i Norge har tanker om din BMI? Hvor har du dette fra? De har ingen tanker om min BMI, men den er altså 24. Når jeg da er "for tynn", med en BMI som nærmer seg overvektig, er det et tegn på at hva som blir sett på som normalt har endret seg i forhold til for 50 år siden Anonymkode: 8344d...13e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #112 Del Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De har ingen tanker om min BMI, men den er altså 24. Når jeg da er "for tynn", med en BMI som nærmer seg overvektig, er det et tegn på at hva som blir sett på som normalt har endret seg i forhold til for 50 år siden Anonymkode: 8344d...13e Og hva er din høyde? Anonymkode: 47568...5d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 24. juni 2023 #113 Del Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De har ingen tanker om min BMI, men den er altså 24. Når jeg da er "for tynn", med en BMI som nærmer seg overvektig, er det et tegn på at hva som blir sett på som normalt har endret seg i forhold til for 50 år siden Anonymkode: 8344d...13e BMI er ikke en fasit. det er forskjell på en BMI på 25 og 35 åprnbart. Men to mennesker kan ha samme BMI og en er trent, sunn og normalvektig med kiloene gjevnt fordelt, mens noen har kjempetynne armer og ben, men legger på seg på magen og fjeset. Man må se på hele bildet. Hvordan man er bygd, hvordan man lever og definere en sunnhetsvekt som passer enkeltmennesket. Hva alle andre synes er pent eller BMI bør ikke si annet enn at det er en pekepinn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elooon Skrevet 24. juni 2023 #114 Del Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): dokumenter at det er så mye lathet, da. Det som er et faktum er at vi beveger oss ikke mindre enn på 70-tallet. Vi gjør det på andre måter idag, med mer trening og mindre hverdagsaktivitet, men det finnes ikke belegg for påstanden om at vi beveger oss mindre. Så jeg foreslår at du slutter å hevde det, siden det altså ikke stemmer. Hvorfor overvekten øker er et komplekst problem som sannsynligvis ikke har ett enkelt svar, men mange faktorer som virker sammen. Og det kan du lese masse om i de artiklene jeg har lenket til. Hvis ikke du er for lat, da.... Anonymkode: 68c78...458 At flere er mindre aktiv nå enn før har det vært snakk om så lenge jeg kan huske, bare å søke på nett. Har lest artiklene og det beviser ingenting at det er feil at for lite fysisk aktivitet og usunn mat er mye skyld i overvekt. Det sier seg jo selv at folk legger mer på seg og forbrenner mindre av å sitte mye i ro og spise usunt. At folk trener mer (hvis det er sant) beviser ingenting. Hvis noen for eksempel trener en gang i uka, så hjelper ikke det så mye hvis personen spiser for mye og usunt resten av uka. Da får jo personen likevel mer fett enn muskler. Folk sitter med mobilene sine overalt for tiden. Eller nettbrett. Det gjorde ikke folk før sånn som nå. Folk er mindre sosiale, og mindre ute. Det er jo ikke rart overvekt øker. Unge mennesker spiser mye junkfood og usunn mat. Gjorde de så mye av det før? Enklere for mange å kjøpe en hamburger eller pizza med seg hjem etter jobb og skole enn å lage maten selv. Ja medisiner, sykdommer og gener har også noe å si. At flere er overvektig enn normalvektig kommer jeg alltid til å tenke at usunn mat og for lite fysisk aktivitet er mye skyld i til det motsatte er bevist 100%. At stillesitting og usunn mat ikke er skyld i overvekt. Artiklene beviste ingenting for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 24. juni 2023 #115 Del Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Verdens helseorganisasjon (WHO) advarer mot kunstige søtningsmiddel. I nye retningslinjer sier de at det ikke hjelper i kampen mot kiloene, men kanskje heller er skadelig. Nettopp! De sier ikke at du legger på deg av de kunstige søtningsmidlene, det ville vært feil. Alle som kan lese en kaloritabell forstår det. likevel bidrar søtningsmidlene til å trigge søthunger som gjør at vi craver alt som er søtt. Kunstige søtningsmidler gjør oss ikke feite, men de trigger alle andre ting som gjør oss feite. Best å droppe all brus med én gang. 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #116 Del Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 0.09): Stemmer utsaknet i overskrifta? At halvparten av Norges befolking er overvektige. Føler eg har høyrt det mange gonger no, utan å heilt hugse kor eg har høyrt det. Anonymkode: 4e0f5...1d2 Det er bare å se deg rundt når du er i byen. Trenger ikke å lure på om dette stemmer. Anonymkode: cc9d7...b0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 24. juni 2023 #117 Del Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er bare å se deg rundt når du er i byen. Trenger ikke å lure på om dette stemmer. Anonymkode: cc9d7...b0f Jeg ser at mitt forhold til fakta og meninger ikke er like dine. Dette holder i beste fall til: En anonym KG-bruker så flere overvektige sist han/han var i byen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #118 Del Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Å ikke bevege seg nok er jo blitt kalt "den nye røykinga", så det er merkelig at du så bastant avviser det. Sakset fra FHI: 80 prosent av oss sitt stille åtte timar eller meir kvar dag, og av dei er det berre tre av ti som oppfyller dei nye anbefalingane for fysisk aktivitet. Det viser nye tal frå Noregs idrettshøgskole og Folkehelseinstituttet. Les forskningen her: https://www.fhi.no/nyheter/2023/vaksne-sitt-for-mykje-stille-og-er-for-lite-fysisk-aktive/ Anonymkode: 4e0f5...1d2 jeg lenket til flere saker lenger oppe som viser at det ikke er mindre bevegelse som er årsaken til fedmeepidemien. Anonymkode: 68c78...458 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #119 Del Skrevet 24. juni 2023 Elooon skrev (2 timer siden): At flere er mindre aktiv nå enn før har det vært snakk om så lenge jeg kan huske, bare å søke på nett. Har lest artiklene og det beviser ingenting at det er feil at for lite fysisk aktivitet og usunn mat er mye skyld i overvekt. Det sier seg jo selv at folk legger mer på seg og forbrenner mindre av å sitte mye i ro og spise usunt. At folk trener mer (hvis det er sant) beviser ingenting. Hvis noen for eksempel trener en gang i uka, så hjelper ikke det så mye hvis personen spiser for mye og usunt resten av uka. Da får jo personen likevel mer fett enn muskler. Folk sitter med mobilene sine overalt for tiden. Eller nettbrett. Det gjorde ikke folk før sånn som nå. Folk er mindre sosiale, og mindre ute. Det er jo ikke rart overvekt øker. Unge mennesker spiser mye junkfood og usunn mat. Gjorde de så mye av det før? Enklere for mange å kjøpe en hamburger eller pizza med seg hjem etter jobb og skole enn å lage maten selv. Ja medisiner, sykdommer og gener har også noe å si. At flere er overvektig enn normalvektig kommer jeg alltid til å tenke at usunn mat og for lite fysisk aktivitet er mye skyld i til det motsatte er bevist 100%. At stillesitting og usunn mat ikke er skyld i overvekt. Artiklene beviste ingenting for meg. du bare bestemmer deg for å fortsette å tenke at noe som er feil er rett. Jaja, lykke til gjennom livet med den strategien. Anonymkode: 68c78...458 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 24. juni 2023 #120 Del Skrevet 24. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): jeg lenket til flere saker lenger oppe som viser at det ikke er mindre bevegelse som er årsaken til fedmeepidemien. Anonymkode: 68c78...458 Årsaken er at folk spiser og drikker mer energi enn de forbrenner over tid. Alltid. Dette er en enkel matematisk formel for enegibalanse. For å bekjempe dette, bør en lære en masse om ernæring og følge kostråd slik at en samtidig opprettholder en god helse, men i bunnen ligger en enkel energibalanse. Endret 24. juni 2023 av Snok1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå