Gå til innhold

Halvparten av Norges befolking er overvektige

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Stemmer utsaknet i overskrifta? At halvparten av Norges befolking er overvektige.

Føler eg har høyrt det mange gonger no, utan å heilt hugse kor eg har høyrt det. 

Anonymkode: 4e0f5...1d2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Over halvparten faktisk. Det er bare å google…

Anonymkode: 14837...514

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var da som...

TAKK for lenke, men jeg hadde nesten håpet at det ikke skulle være riktig. 😕 

Hva i alle dager kan dette skyldes? Vi rennes jo ned av kostholdsråd osv

Anonymkode: 4e0f5...1d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man hadde tatt fettprosent i stedet for BMI hadde nok resultatet vært noe annerledes (færre overvektige) fordi veldig mange som trener styrke fort havner på BMI 25-27 med normal fettprosent. 

Anonymkode: 3a6b3...beb

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

"I alderen 40 til 49 er det kun 23 prosent av norske menn som er normalvektige. Resten har overvekt eller fedme."

Hva med de undervektige, om få, så finnes de også...

Anonymkode: 01812...e1a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne og hundre andre tråder viser problemet. Jeg forstår ikke at dere andre i tråden har lest samme artikkel som meg? Basers på en upublisert artikkel fra selvrapportering i Trøndelag og Nord-Norge stemmer dette. Som er en del av problemet. Det blir ikke forsket på på en seriøs måte. Overvekt og fedme blandes i en og samme grøt der statens helseråd er kostholdsråd og operasjon. Lettere overvekt og lettere undervekt er ikke farlig så lenge man har et normalt godt kosthold og er aktiv. Alle typer spiseforstyrrelser er et helseproblem som bør behandles som en sykdom og ikke av folk på Internett som ikke synes det er pent eller tar på seg legefrakk og sier: spis mer/mindre. Og som kun leser overskrifter. 

• Liker 1
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har blitt ganske ille. Samboeren min som er 42, og er i den lille prosenten normalvektige menn i sin aldersgruppe, får hele tiden høre det fra kompisgjengen om at han er så tynn, "legge på deg litt da", "ekte menn har vom", "hvor ble det av pappakroppen". Tror han har en BMI på 23, som er over middels i normalsjiktet. Og han trener og spiser godt. 

Meanwhile så ser jeg bilder fra da faren min var på samme alder og han og alle mennene på bildene var slanke. Som kvinne og normalvektig så skiller jeg meg ikke ut på samme måte som mannen min gjør. 

Anonymkode: f6f83...a23

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange, mange år siden kun halvparten var overvektige. Tallet nå er på 70%. Mange av dem med 30+ i bmi.

Anonymkode: 1df7a...883

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mange, mange år siden kun halvparten var overvektige. Tallet nå er på 70%. Mange av dem med 30+ i bmi.

Anonymkode: 1df7a...883

Føler du dette, eller har du tall? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du behøver ikke google for å finne ut om det stemmer. Bare se deg rundt! 

Anonymkode: 5ee0f...f06

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du behøver ikke google for å finne ut om det stemmer. Bare se deg rundt! 

Dette er et mye større problem enn overvekt. Man kan ikke se på seg selv og sine 2 naboer for å bekrefte annet enn at du og dine 2 naboer burde starte en turgruppe og en lesegruppe. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Helene1982 skrev (56 minutter siden):

Denne og hundre andre tråder viser problemet. Jeg forstår ikke at dere andre i tråden har lest samme artikkel som meg? Basers på en upublisert artikkel fra selvrapportering i Trøndelag og Nord-Norge stemmer dette. Som er en del av problemet. Det blir ikke forsket på på en seriøs måte. Overvekt og fedme blandes i en og samme grøt der statens helseråd er kostholdsråd og operasjon. Lettere overvekt og lettere undervekt er ikke farlig så lenge man har et normalt godt kosthold og er aktiv. Alle typer spiseforstyrrelser er et helseproblem som bør behandles som en sykdom og ikke av folk på Internett som ikke synes det er pent eller tar på seg legefrakk og sier: spis mer/mindre. Og som kun leser overskrifter. 

Problemet med selvrapportering er vel stort sett at folk flest underrapporterer?

Jeg er enig i at lettere over- og undervekt ikke er farlig så lenge man spiser sunt og beveger seg, men folk flest gjør jo ikke det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Dette er et mye større problem enn overvekt. Man kan ikke se på seg selv og sine 2 naboer for å bekrefte annet enn at du og dine 2 naboer burde starte en turgruppe og en lesegruppe. 

Hva er et mye større problem enn overvekt?

Ta en tur på stranden, da ser du hvor ille det er 😱

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet med selvrapportering er vel stort sett at folk flest underrapporterer?

Jeg er enig i at lettere over- og undervekt ikke er farlig så lenge man spiser sunt og beveger seg, men folk flest gjør jo ikke det.

Problemet er at vi vet ikke. Undersøkelsen er i beste fall unyansert. Og jeg mener at overvekt og fedme er to ulike ting. Men si at påstanden er riktig. Hva gjør vi nå? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette handler i hovedsak om livsstil og kosthold, og da gjerne kvaliteten på det vi spiser. Vil påstå at veldig mye av det som inntas av mat i dag er av betydelig dårligere kvalitet enn hva man spiste tidligere. Produktene likeså.

Anonymkode: 4930b...0ae

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er et mye større problem enn overvekt?

Ta en tur på stranden, da ser du hvor ille det er 😱

At for å ta tak i et problem, må man først samle fakta. Hva er problemet? Hvor stort er problemet? Hva er årsaken til problemet? Og hva er løsningen. 10/10 ganger er det ikke én løsning men det kreves både kompetanse, midler, prioritering og en plan. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette handler i hovedsak om livsstil og kosthold, og da gjerne kvaliteten på det vi spiser. Vil påstå at veldig mye av det som inntas av mat i dag er av betydelig dårligere kvalitet enn hva man spiste tidligere. Produktene likeså.

Anonymkode: 4930b...0ae

Jeg tenker at dette er både ja og nei. Tilgangen på grønnsaker og frukt samt kunnskap om å tilberede mer variert mat har blitt mye bedre de siste tiårene. Det ble spist utrolig mye innmat, hermetikk og halvfabrikata på 70- og 80-tallet, men vi har også tilgang på mer fast food og vi sitter mer stille. Og brus, godteri og «god mat» er ikke kun på lørdager. Det er både på grunn av at mange av de som opplevde krigen var opptatt av at man ikke kaster mat, men spiser bærekraftig. 
Et annet problem er «sunn mat» alt er enten sunt eller livsfarlig, og det er dietter i stedet for kunnskap om råvarer og deres egenskaper. Man kan av og til høre noen si: vegansk er sunt eller økologisk er sunt, når sannheten er at det kan være det, men det kan også ikke være det. Det kommer an på mengde og hvilke råvarer man spiser. Også har vi alle slankekurene. Slankeindustrien er full av tomme løfter og raske løsninger. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både tall fra barnevekststudiene der 129 skoler deltar og barna måles etter foreldrenes samtykke og selvrapportering i forbindelse med sesjon viser at det har stabilisert seg og ligger ett sted mellom 15-22 %. Det er jo noen feilkilder her. 

Flere generasjoner med gymrats trekker opp vekten også. Mange har mer muskler enn på 70-tallet. Dette selv om det nå synes mer moderne å ha en maratonkropp? 

Det har blitt en stor greie å være slank. De som ikke er det mangler viljestyrke eller noe? Det er jo bare å springe 50 km i uka? De er jo inne på noe? Det er et valg og ikke alle velger likt. Men man har ingen forståelse for og rett ut fordømmer de som koser seg mer enn de løper. 

De med noen kilo ekstra belaster ikke samfunnet så mye. De virkelig overvektige er noe annet. Den gylden middelvei er nok det beste?

Det finnes sikkert en diagnose for de som er syklig opptatt av andres kropper også? 

Anonymkode: 42617...ec8

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...