FruR Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Jeg ønsker å vite hvem som har rett og feil her og hva jeg skal tro : Min kjæreste har vært veldig tydelig på at han mener jeg må bli flinkere til å lese rommet / bruke litt takt og tone / tenke meg om to ganger før jeg åpner kjeften . Og ja dette har ført til irritasjon og krangel oss mellom. Han har klaget på at jeg typisk velger å gi beskjeder , spørre om ting ect i det han skal dra på jobb , står midt oppi noe ect. Altså jeg velger å ta det på tidspunkt der passer dårlig i følge han . Derfor blir han irritert når jeg MÅ komme med noe som han måtte finne ut av men som ærlig talt kunne vente når jeg burde forstå at nå var ikke tiden . Dette har ført til at jeg ble usikker på , og utsatte å ta opp med han at han måtte ordne noe greier, utsatte å gi beskjed om at mine foreldre ba oss med på tur . Dette fordi han hadd migrene og lå og hvilte og jeg tenkte at ok dette er ikke så viktig at det ikke kunne vente til han var bedre eller fordi han han var på vei til jobb og da kunne det vente til han kom hjem. Dette er utfordrende for jeg er redd for at jeg på denne måten glemmer å si det til han . Og føler det blir mer ting for meg å gå å huske på. Foreldrene mine mener det er noe galt hvis jeg er redd for å si fra om ting til typen min . Og når jeg ikke engang kan dele en glad nyhet som at de har invitert oss med på ferie så er det jo noe galt . Hvem har rett ? Jeg blir så usikker i denne situasjonen 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Det er ikke noe rett/galt svar i denne situasjonen. Dere er veldig forskjellige , kanskje vurdere forholdet før det blir et større problem? Anonymkode: 8c83e...e51 9
FruR Skrevet 22. juni 2023 Forfatter #3 Skrevet 22. juni 2023 Faen hadde vært så mye lettere hvis han hadde et stort rødt flagg eller det var helt sikkert en rett og en galt her 2
Jullen Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Om han ligger og hviler i fred med migrene, venter du selvfølgelig med å komme med beskjeder og/eller ting han skal gjøre/fikse. Du skal lytte til ham når han utrykker for deg at han foretrekker at du venter med å plumpe ut med masse info og/eller spørsmål når det åpenbart ikke er et godt tidspunkt for ham. Da venter du og skriver det heller ned i kalender med feks alarm for å ikke glemme beskjedene. Det blir selvfølgelig noe annet om det er noe svært viktig som ikke kan vente. Men i denne situasjonen var å vente det rette. 12 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 Skjønner godt at han synes det er unødvendig å si ting når man er stressa ut døra for å nå jobb, er ikke da jeg liker å få beskjeder, heller ikke om jeg sitter å skriver et dokument til jobb eller lignende, og definitivt ikke under et migreneanfall. Dagen består jo av mye mer enn det og det burde da være nok av muligheter å ta opp slike ting uten at det må gjøres akkurat når andre parten er opptatt med noe. Jeg har ei mor som brukte gjøre det under oppveksten, enten når jeg var dypt konsentrert med lekser eller når hun vekket meg. Det gjorde at jeg mistet konsentrasjonen, eller ikke forsto hva hun sa i forvirret halvtrøtt tilstand der jeg fikk kjeft for å ikke huske beskjeder. Anonymkode: c3a32...0d3 10 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 Vel, foreldrene dine har iallefall ikke rett. Det trenger ikke være noe galt med forholdet deres selv om det ikke nødvendigvis passer å fortelle alt alltid med en gang. Jeg synes det høres ut som dere er ganske normale, og at du med fordel kan sende mer tekstmeldinger om ting som ikke haster når kjæresten din er opptatt. Jeg antar selvfølgelig at dere snakker sammen innimellom og har det hyggelig også. Men å bli avbrutt med noe som ikke haster når man er litt seint ute er utrolig irriterende og stressende. Anonymkode: 0ed93...c46 12 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 Umiddelbart mens jeg begynte å lese, tenkte jeg at han har rett for du bruker enormt stor skrift og skriker ut problemet ditt. Jeg tenker det finnes en tid og mange timer mellom man er på vei ut døra og en tilfeldig migrene. Hvorfor tar du det ikke opp under en middag? På en melding som han kan svare på? Jeg forstår han godt når han føler du tar opp ting i utide hele tiden. Anonymkode: c239b...699 13 1 2
FruR Skrevet 22. juni 2023 Forfatter #9 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Umiddelbart mens jeg begynte å lese, tenkte jeg at han har rett for du bruker enormt stor skrift og skriker ut problemet ditt. Anonymkode: c239b...699 Jeg skrev dette i notater på mobilen også copy pasta , var ikke men ingen å få så stor skrift . 1
Trolltunge Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 Han må da tåle å få normale beskjeder når dere er sammen, og dine foreldre har rett. Man skal ikke være nervøs for å snakke på feil tidspunkt. Jeg tror jeg hadde reagert med å ta ham på ordet. Ikke gi beskjeder muntlig, men legge en blokk på bordet der jeg skrev ned beskjeder til ham. Om han ikke innser hvor tåpelig det er ville jeg vurdere forholdet. Nei man skal ikke være redd for å åpne munnen i et normalt forhold. 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 FruR skrev (4 minutter siden): Jeg skrev dette i notater på mobilen også copy pasta , var ikke men ingen å få så stor skrift . Men, hvorfor tar du ikke opp ting i rolige omgivelser i de andre timene av døgnet? Eller føler du at du gjør det? Anonymkode: c239b...699 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 Det passer ikke bra å ta opp ting når man har migrene eller er på vei ut døren for å gå på jobb. Enig med han om at du burde se når ting passer eller ikke. F.eks når dere spiser middag og det er tid til å prate. Noe kan også sendes på meldinger. Og ha forståelse om han ikke kan svare før han er ledig. Men dette kommer dere igjennom. Prøv å tenke før du tar opp ting. Tenk over hvilke situasjoner hvor en er lite mottakelig for beskjeder, eller spørsmål som må besvares. Dere har et problem, og du er så heldig at han ga deg løsningen 😊 Anonymkode: 33919...7ff 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 Trolltunge skrev (Akkurat nå): Han må da tåle å få normale beskjeder når dere er sammen, og dine foreldre har rett. Man skal ikke være nervøs for å snakke på feil tidspunkt. Jeg tror jeg hadde reagert med å ta ham på ordet. Ikke gi beskjeder muntlig, men legge en blokk på bordet der jeg skrev ned beskjeder til ham. Om han ikke innser hvor tåpelig det er ville jeg vurdere forholdet. Nei man skal ikke være redd for å åpne munnen i et normalt forhold. Altså hvis man blir redd for å ta opp ting fordi noen spør deg om du vær så snill kan ta opp ting på andre tidspunkt enn når man skal ut av døra til jobb eller rett før man skal legge seg, da må man jobbe med seg selv. Anonymkode: c239b...699 7 1
Trolltunge Skrevet 22. juni 2023 #14 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså hvis man blir redd for å ta opp ting fordi noen spør deg om du vær så snill kan ta opp ting på andre tidspunkt enn når man skal ut av døra til jobb eller rett før man skal legge seg, da må man jobbe med seg selv. Anonymkode: c239b...699 Når man begynner å bli nervøs rundt sin partner, og være redd for å si ting, da er noe galt. Man kan da virkelig snakke selv om man holder på med noe, eller er på vei ut døra. Det er da ofte når noen er på vei ut døra man gjerne minner på om noe, eller gjør avtaler før det er for sent å snakke sammen, fordi den andre har gått. I et normalt forhold vil jeg si at man kan nevne ting uansett situasjon nesten, med unntak av når den andre er veldig syk, eller i en annen samtale. Klarer man ikke å ta imot en beskjed når man er på vei til jobb vil jeg si at man må jobbe med seg selv. Hvor mange regler skal det være i et forhold? 5
FruR Skrevet 22. juni 2023 Forfatter #15 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men, hvorfor tar du ikke opp ting i rolige omgivelser i de andre timene av døgnet? Eller føler du at du gjør det? Anonymkode: c239b...699 Føles som jeg ikke har plass i hue til å huske på det til neste anledning der passer å ta det opp. Men kan sette påmindelse på telefonen , skrive lapp og henge på kjøleskapet eller no… 🤔 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #16 Skrevet 22. juni 2023 Trolltunge skrev (7 minutter siden): Når man begynner å bli nervøs rundt sin partner, og være redd for å si ting, da er noe galt. Man kan da virkelig snakke selv om man holder på med noe, eller er på vei ut døra. Det er da ofte når noen er på vei ut døra man gjerne minner på om noe, eller gjør avtaler før det er for sent å snakke sammen, fordi den andre har gått. I et normalt forhold vil jeg si at man kan nevne ting uansett situasjon nesten, med unntak av når den andre er veldig syk, eller i en annen samtale. Klarer man ikke å ta imot en beskjed når man er på vei til jobb vil jeg si at man må jobbe med seg selv. Hvor mange regler skal det være i et forhold? Da passer de ikke sammen. Han prøver uttrykke at hun tar opp altfor mye, mens hun «husker ikke på ting» annet enn når de dukker opp, særlig i utide. Da må hun jobbe med å skrive ned ting, eller sende en melding da; jeg hadde blitt ganske irritert om det kom en beskjed, spørsmål eller noe jeg må forholde meg til, i det jeg skal ut døra på jobb. Det er ganske ofte ikke sånn at det er bare «Husk melka idag!» men noe som krever en samtale eller avgjørelse man burde ta. FruR skrev (3 minutter siden): Føles som jeg ikke har plass i hue til å huske på det til neste anledning der passer å ta det opp. Men kan sette påmindelse på telefonen , skrive lapp og henge på kjøleskapet eller no… 🤔 Jeg tenker det er fint om du prøver tilnærme deg det han har gitt deg tilbakemelding på. Så er jeg sikker på at han får større toleranse for at du tar opp viktige ting - også når han skal ut døra. Han er nok bare frustrert over at det alltid skjer når han skal noe annet. Og det positive er at han faktisk sier ifra. Så får du finne ut om det fungerer for deg, men det må være rom i et forhold for å si ting vi syns er litt irriterende som den andre kan enkelt gjøre noe med. Det handler ikke om at du skal endre deg, men du kan ta hensyn til hans tid også. Anonymkode: c239b...699 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #17 Skrevet 22. juni 2023 FruR skrev (7 minutter siden): Føles som jeg ikke har plass i hue til å huske på det til neste anledning der passer å ta det opp. Men kan sette påmindelse på telefonen , skrive lapp og henge på kjøleskapet eller no… 🤔 Du kan også sette av tid til å snakke sammen. Fx en kaffekopp etter jobb, med temaene du har notert i løpet av dagen? Anonymkode: c239b...699 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #18 Skrevet 22. juni 2023 Anbefaler å bruke en app som feks FamilyWall. Der har vi handleliste vi begge legger inn ting i og vi husker av etter hvert som vi handler noe som står på lista. Vi har også To Do liste der pluss det er kalender hvor vi legger inn ting vi skal huske. Appen gir beskjed hver gang det er en endring i enten en liste eller i kalenderen. Slik slipper vi å gi masse beskjeder frem og tilbake som lett blir glemt. Anonymkode: ccc1a...dee 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #19 Skrevet 23. juni 2023 FruR skrev (2 timer siden): Føles som jeg ikke har plass i hue til å huske på det til neste anledning der passer å ta det opp. Men kan sette påmindelse på telefonen , skrive lapp og henge på kjøleskapet eller no… 🤔 Har dere barn sammen? Jeg synes dette høres veldig ut som min ex som har adhd. Han hadde ofte slike krav til meg. Jeg måtte hele tiden jobbe med hvordan jeg snakket til han, hvordan jeg tok opp ting og hvordan jeg la det frem. Beskjeder var så vanskelige for han å motta. Men uansett hvor mye jeg jobbet med megselv så var det ikke bra nok. Han ble så sliten. Jeg sier ikke at din har adhd. Men dere høres veldig ulike ut. Jeg kjenner igjen det du sier at du er redd for å glemme ting. Jeg holdt på å gå på veggen tilslutt av å huske på alt mulige ting av beskjeder og passe på at de kom på rett tidspunkt. Så du må passe på deg selv. Dere høre ulike ut og dere må lære dere å sammarbeide. Ok, han har et problem med måten du tar opp ting og han forteller det til deg. Men da må du fortelle han at du er redd for å glemme ting og tørr ikke snakke med han. Dere må sette dere ned å snakke ordentlig om dette. Hvordan skal dere sammen løse dette problemet? Hvis hans løsninger på deres problem fortsetter å bare handle om at du må si/fortelle ting annerledes, er han ikke villig til å finne felles løsninger. Og da har dere er store forholdsutfordringer som bare vil vokse og bokse med årene der det blir mye frustrasjon på hverandre Anonymkode: b739e...99b 1
Fremmed fugl Skrevet 23. juni 2023 #20 Skrevet 23. juni 2023 Han har selvfølgelig rett om hvordan han opplever din adferd. Du skal være fornøyd at han nå har fortelt deg. Du har selvfølgelig rett vedrører dine ønsker og opplevelser. Nå kan du velge om du ønsker å endre din adferd til noe han vil oppleve som men positivt, eller ikke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå