AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Familien var påmeldt til å delta på sportsarr i regi av mannens jobb. Så fikk vi invitasjon fra den utenlandske familien til podens bestevenn til communion (katolsk tradisjon, en slags konfirmasjon i 8-10-årsalderen). Vi er ikke religiøse selv men har mye med denne familien å gjøre, de er veldig hyggelige folk. Jeg mener vi bør prioritere sistnevnte og derfor kun delta på første del av sportsarr (vi har ingen verv, kun med som deltakere med billetter sponset av mannens jobb). Dette både fordi vårt barn har snakket om det og gledet seg fra hen hørte om vennens communion (vi har visst om det lenge men dato ukjent, det måtte utsettes fra i fjor), og fordi det er en høytidelig anledning og ære å bli invitert, og fordi vi lærer om andre kulturer og tradisjoner enn våre egne. Noen ting trumfer andre. Min mann mener motsatt, at vi bør stå ved den planen vi hadde, fordi den kom først. Han argumenterer med at han ikke er religiøs, og at dette bare er en unnskyldning fordi jeg ikke vil delta på sportsarr (noe som er veldig urimelig da jeg deltar på slikt regelmessig og også hadde sett frem til denne dagen). Han er sur og klager over at det blir kjedelig, og mener jeg tvinger gjennom min vilje, mens jeg føler det ikke handler om min vilje, men hva poden vil og at noen ting prioriteres foran andre og da typisk slike store begivenheter i livet som dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. Jeg synes han er umoden og egoistisk, at han som 40+ åring bør vite at livet innebærer kjedelige ting og at dette i hovedsak er for barnet og pga folkeskikk. Er jeg gammeldags eller urimelig, eller er det han som er på jordet? Hva ville dere valgt? Anonymkode: ecccc...b85 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Ville prioritert det som skaper og bygger relasjoner. Altså communion (med mindre det er 500 gjester der og de billettene er vip-plasser til Formel1 i Monaco eller tilsvarende). Anonymkode: 40f2c...cc3 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Du og barnet drar på konfirmasjonen, og så drar mannen din på "sportsarr" Anonymkode: dbd59...443 12
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Er barnet intetkjønn? Anonymkode: 5d0c9...fc6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #5 Skrevet 23. juni 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Du og barnet drar på konfirmasjonen, og så drar mannen din på "sportsarr" Anonymkode: dbd59...443 Dette. Anonymkode: 07f9d...63e 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #6 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ville prioritert det som skaper og bygger relasjoner. Altså communion (med mindre det er 500 gjester der og de billettene er vip-plasser til Formel1 i Monaco eller tilsvarende). Anonymkode: 40f2c...cc3 Godt poeng, men begge oss vil hevde begge arr skaper og bygger relasjoner AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du og barnet drar på konfirmasjonen, og så drar mannen din på "sportsarr" Anonymkode: dbd59...443 Foreslo dette, men det er uaktuelt for ham - det er et sportsarr for familier. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er barnet intetkjønn? Anonymkode: 5d0c9...fc6 Er det relevant for valget tenker du? Anonymkode: ecccc...b85
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #7 Skrevet 23. juni 2023 Jeg er katolsk og har hatt kommunion og holdt, er dere bedt så er det en stor ting, det blir dere og nærmeste familie. Med mindre dette sportsgreiene er svært enestående og spesielt, så ville jeg dratt i kommunionen, det er ærefyllt å bli bedt til det. Bortsett fra dåpen er det den største første milepælen i katolske barn liv. Anonymkode: cf74c...7d3 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #8 Skrevet 23. juni 2023 Hva er et sportsarr? Aldri hørt begrepet før. Anonymkode: d4576...200
Daria Skrevet 23. juni 2023 #9 Skrevet 23. juni 2023 Barnet vil gjerne delta i en av de store livshendelsene til en nær venn, det bør glatt trumfe mannens lyst til å delta på et sosialt jobbarrangement. 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #10 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er katolsk og har hatt kommunion og holdt, er dere bedt så er det en stor ting, det blir dere og nærmeste familie. Med mindre dette sportsgreiene er svært enestående og spesielt, så ville jeg dratt i kommunionen, det er ærefyllt å bli bedt til det. Bortsett fra dåpen er det den største første milepælen i katolske barn liv. Anonymkode: cf74c...7d3 Det er akkurat det jeg mener. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva er et sportsarr? Aldri hørt begrepet før. Anonymkode: d4576...200 Hvis du skal gjette, hva tror du? Andre har klart det 😊 Daria skrev (29 minutter siden): Barnet vil gjerne delta i en av de store livshendelsene til en nær venn, det bør glatt trumfe mannens lyst til å delta på et sosialt jobbarrangement. Det er det jeg føler og jeg fatter ikke at min mann mener det kan sidestilles. Lurte på om det bare var jeg. Anonymkode: ecccc...b85 3
Norja Skrevet 23. juni 2023 #11 Skrevet 23. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er katolsk og har hatt kommunion og holdt, er dere bedt så er det en stor ting, det blir dere og nærmeste familie. Med mindre dette sportsgreiene er svært enestående og spesielt, så ville jeg dratt i kommunionen, det er ærefyllt å bli bedt til det. Bortsett fra dåpen er det den største første milepælen i katolske barn liv. Anonymkode: cf74c...7d3 1 hour ago, Daria said: Barnet vil gjerne delta i en av de store livshendelsene til en nær venn, det bør glatt trumfe mannens lyst til å delta på et sosialt jobbarrangement. Kombinasjonen av disse to mener jeg et uslåelig. Sportsarrangementer skjer hele tiden i sesong: ukentlig, månedlig, årlig. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #12 Skrevet 23. juni 2023 Reis i konfirmasjonen som er en engangsforeteelse og en høytidelig feiring. Mannen din mangler litt folkeskikk, og at dette handler om religiøsitet er feil. Konfirmasjonene vi feirer her i landet er tuftet på tradisjoner, samme som den katolske familien. Stå på ditt , og spesielt siden barnet deres gleder seg til å være med å feire kompisen sin. Dette er en prinsippsak ! Anonymkode: c7cf4...cad 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #13 Skrevet 23. juni 2023 Det heter konfirmasjon. Anonymkode: 46bd4...a22
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #14 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det heter konfirmasjon. Anonymkode: 46bd4...a22 Nei Anonymkode: cf74c...7d3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #15 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det heter konfirmasjon. Anonymkode: 46bd4...a22 Nei, konfirmasjon er noe annet. Communion/1. communion el med K, er første nattverd. Hvorfor korrigerer du andre, når du ikke har greie på tema - sjekk ordboken neste gang før du uttaler deg om noe (du kan begynne med «mansplaining») Anonymkode: ecccc...b85 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #16 Skrevet 24. juni 2023 Vanligvis så har vi regelen at man holder på det man først meldte seg på. Det er ikke greit å bytte om fordi det kommer noe nytt og mer spennende. Dette lærer vi barna også. Så har alle regler unntak. Dette tenker jeg er et slikt sjeldent unntak. Hvis dere ønsker å bygge opp rundt relasjonen til den familien, så prioriterer dere dem. Litt klønete av dem å komme med dato seint da. Eller er det langt frem i tid? Anonymkode: 1c9ec...3e5 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #17 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vanligvis så har vi regelen at man holder på det man først meldte seg på. Det er ikke greit å bytte om fordi det kommer noe nytt og mer spennende. Dette lærer vi barna også. Så har alle regler unntak. Dette tenker jeg er et slikt sjeldent unntak. Hvis dere ønsker å bygge opp rundt relasjonen til den familien, så prioriterer dere dem. Litt klønete av dem å komme med dato seint da. Eller er det langt frem i tid? Anonymkode: 1c9ec...3e5 Ja, helt enig i at man ikke bør droppe noe man har forpliktet seg til om ble annet kommer opp. Men her er det ingen person i andre enden som blir sviktet om vi går på communion. Dato kom tre måneder før, men dato for sportsarrangementet var satt et år i forveien (og arrangeres årlig). Vi er litt uenig mht hvor nær relasjonen er med familien, de bor midlertidig i Norge, men de er viktig for barnet vårt og når de inviterer synes jeg det er veldig hyggelig og et tegn på at de ser oss som gode venner. Og jeg mener også barnet må lære om og respektere andre kulturer. I tillegg til å dele den store dagen til vennen sin. Nå blir det «som jeg vil» i følge min mann, men vi skal delta på første del av sportsarr m jobben, og så til communion. Han er pissesur, og vil ikke innse at det ikke er det «jeg vil» men det jeg synes er best for alle (skulle jeg tenkt på hva jeg vil, hadde jeg tatt en dag for meg selv med venninner på stranden..) Anonymkode: ecccc...b85 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #18 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå blir det «som jeg vil» i følge min mann, men vi skal delta på første del av sportsarr m jobben, og så til communion. Han er pissesur, og vil ikke innse at det ikke er det «jeg vil» men det jeg synes er best for alle (skulle jeg tenkt på hva jeg vil, hadde jeg tatt en dag for meg selv med venninner på stranden..) Anonymkode: ecccc...b85 Barnet ditt er langt mer moden og respektfull enn denne voksne mannen her.. 😱 Anonymkode: cf74c...7d3 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #19 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): vi skal delta på første del av sportsarr m jobben, og så til communion. Anonymkode: ecccc...b85 Høres ut som ei bra løsning. Anonymkode: 0a8a0...85b
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #20 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 23.38): Familien var påmeldt til å delta på sportsarr i regi av mannens jobb. Så fikk vi invitasjon fra den utenlandske familien til podens bestevenn til communion (katolsk tradisjon, en slags konfirmasjon i 8-10-årsalderen). Vi er ikke religiøse selv men har mye med denne familien å gjøre, de er veldig hyggelige folk. Jeg mener vi bør prioritere sistnevnte og derfor kun delta på første del av sportsarr (vi har ingen verv, kun med som deltakere med billetter sponset av mannens jobb). Dette både fordi vårt barn har snakket om det og gledet seg fra hen hørte om vennens communion (vi har visst om det lenge men dato ukjent, det måtte utsettes fra i fjor), og fordi det er en høytidelig anledning og ære å bli invitert, og fordi vi lærer om andre kulturer og tradisjoner enn våre egne. Noen ting trumfer andre. Min mann mener motsatt, at vi bør stå ved den planen vi hadde, fordi den kom først. Han argumenterer med at han ikke er religiøs, og at dette bare er en unnskyldning fordi jeg ikke vil delta på sportsarr (noe som er veldig urimelig da jeg deltar på slikt regelmessig og også hadde sett frem til denne dagen). Han er sur og klager over at det blir kjedelig, og mener jeg tvinger gjennom min vilje, mens jeg føler det ikke handler om min vilje, men hva poden vil og at noen ting prioriteres foran andre og da typisk slike store begivenheter i livet som dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. Jeg synes han er umoden og egoistisk, at han som 40+ åring bør vite at livet innebærer kjedelige ting og at dette i hovedsak er for barnet og pga folkeskikk. Er jeg gammeldags eller urimelig, eller er det han som er på jordet? Hva ville dere valgt? Anonymkode: ecccc...b85 Jeg hadde valg communion antar det er barnets første siden det lages fest Anonymkode: 7ca32...596 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå