AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Vet det neppe er mange psykologer her inne men prøver allikevel. Har en søster som hele livet har hatt ekstreme humørsvingninger, altså smørblid et sekund og 1 minutt etter roping og kjefting og utskjelninger. Hun er eldre enn meg men jeg husker da hun kom hjem da jeg var liten, da kunne hun dra i sinne og man visste aldri om hun kom hjem eller når hun skulle dra igjen. Hun kunne aldri si noe. Som barn følte jeg at vi hadde et bedre forhold, selv om hun også var litt sjalu for at jeg hadde en bedre barndom (ikke samme far), og foreldrene mine hadde bedre økonomi da jeg vokste opp. Har stadig hørt at jeg fikk alt lagt opp i hendene mine osv. Så fikk hun barn selv som kom som en overraskelse. Hun var mer enn nok gammel for å kunne ta seg av et barn, jeg var enda tenåring. Vi ble boende på forskjellige plasser, over 500 km unna hverandre. I begynnelsen dro jeg på besøk til henne , og det gikk greit. Men så fikk jeg kjæreste, jobb, og begynte å reise mye. Jobbet mye for å tjene penger til å kjøpe leilighet og til å finansiere reiser. Når hun kom på besøk med barnet sitt så var det veldig koselig å ha tantebarnet der, men hun selv var helt ufyselig. Hun kunne klage på alt, hvordan vi gjorde ting, typ hvorfor slår du av lyset på badet og så slenge på nå sarkastisk om vi som vasset i penger ikke hadde råd til å ha lyset på, hvor kjedelige vi var, og ikke minst innbilte hun seg at jeg og kjæresten satt å meldte hverandre og baksnakket henne. Vi prøvde alt for å ikke la kommentarene gå inn på oss, spesielt jeg. Vi betalte for all maten og lagde middagen, og gode middager som tok tid å lage som regel. Tantebarnet mitt var enda liten da og jeg ønsket jo at det ikke skulle bli noe mer dårlig stemning for jeg vet om jeg hadde sagt noe tilbake så hadde hun gått rett i angrepsmodus og kanskje stukket avgårde. For hun tåler ingenting tilbake. I tillegg begynte hun ofte å si at hun hatet alle i familien og ville ikke se noen innenfor dørene hennes, så da turte jeg aldri dra på besøk til henne mer. Jeg følte at uansett hva jeg fortalte om livet mitt, så fikk jeg noe sarkastisk svar tilbake om "gullhår i rumpa" eller liknende. Hun snakker hele tiden om de som har menn i livet sitt hvor enkelt alt er for dem, og hvor bra økonomi osv. Så er det slik at jeg sliter litt med ting og har gått til psykolog, men fremdeles mener hun jeg har det så mye bedre enn hun kun pga økonomi og at jeg har en mann. Det vil si hun unner meg ikke noe som helst, og det sier hun nesten rett ut, eller prøver å få alt som skjer i livet mitt til å være noe negativt. Sånn nylig, sa jeg skulle i bryllup. Ja da ble jeg vel outsider, hun håpet virkelig noen pratet med meg og blabla. Og hvorfor jeg skulle reise til syden når det er så fint vær i Norge , og jeg måtte forklare hvorfor jeg må reise til utlandet . Til slutt orket jeg ikke høre mer negativitet og for første gang i livet så sa jeg fra, at jeg forsto hun ikke liker meg. Da sa hun at jeg kunne stilt opp for tantebarnet mitt (altså det var grunnen til at hun har slengt dritt til meg siden jeg fikk kjæreste mener hun). Spurte hvordan jeg kunne stille opp mer når hun ikke vil ha meg på besøk, og heller ikke kan besøke oss uten å lage et helvete, det fikk jeg aldri svar på. Men hun fikk inn flere sarkastiske stikk som at jeg måtte bare fortsette å fokusere på meg selv og mitt, for det var jeg så flink til.. Det eneste hun får meg til å føle er som verdens verste menneske. Jeg kunne sagt mer men ønsker ikke gjøre ting noe gjenkjennelig. Anonymkode: 370f5...b0a
Grüner Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Kanskje borderline? Hvordan er hun overfor andre enn deg?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Grüner skrev (3 minutter siden): Kanskje borderline? Hvordan er hun overfor andre enn deg? Mye på samme måte, for de som er nær henne. Vet hun har venninner og sånn som kutter henne ut i perioder, og hun kutter dem ut i perioder. Men sånn totalt ukjente folk kan hun være kjempe morsom og hyggelig. Med tantebarnet mitt krangler hun hele tiden og de har store konflikter. Anonymkode: 370f5...b0a
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Jeg synes du skal sette grenser, og så bare stå i det når hun freser over grensene, før hun kanskje aksepterer dem. Hun høres mannevond ut, så skjønner det ikke er så lett. Men du behøver ikke være redd for hennes dårlige humør. Hun trenger folk som behandler henne normalt rundt seg. Si til henne typ Det synes jeg ikke var noe hyggelig sagt. Jeg forventer en hyggeligere tone når du er på besøk til meg. Selv om du kanskje har mye gruff inne i deg, så er det ikke greit å oppføre seg slik til andre. Alle har sine utfordringer i livet. Det er ikke bare deg. Du har selv valgt ditt liv, så prøv å fokusere på det positive, og litt mindre klaging og synes synd på deg selv. Anonymkode: 115da...43b
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes du skal sette grenser, og så bare stå i det når hun freser over grensene, før hun kanskje aksepterer dem. Hun høres mannevond ut, så skjønner det ikke er så lett. Men du behøver ikke være redd for hennes dårlige humør. Hun trenger folk som behandler henne normalt rundt seg. Si til henne typ Det synes jeg ikke var noe hyggelig sagt. Jeg forventer en hyggeligere tone når du er på besøk til meg. Selv om du kanskje har mye gruff inne i deg, så er det ikke greit å oppføre seg slik til andre. Alle har sine utfordringer i livet. Det er ikke bare deg. Du har selv valgt ditt liv, så prøv å fokusere på det positive, og litt mindre klaging og synes synd på deg selv. Anonymkode: 115da...43b Jeg trodde det var snakk om et barn når jeg leste kommentaren din først for den sendte meg til nyeste innlegg. Også tenkte jeg at det var litt krasst å si den siste setningen til et barn Litt vel i grenseland kanskje. Før jeg innså det er en voksen det er snakk om! Men helt enig med deg! Ts - øv på ting du kan si for å sette grenser. Anonymkode: b6f9c...684
Grüner Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Mye på samme måte, for de som er nær henne. Vet hun har venninner og sånn som kutter henne ut i perioder, og hun kutter dem ut i perioder. Men sånn totalt ukjente folk kan hun være kjempe morsom og hyggelig. Med tantebarnet mitt krangler hun hele tiden og de har store konflikter. Anonymkode: 370f5...b0a https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse/ Det var denne diagnosen som slo meg, siden hun har store humørsvingninger, vansker med relasjoner til de som står henne nær (ikke bare deg), negative følelser, vansker med å kontrollere sinnet osv. Endret 22. juni 2023 av Grüner
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #7 Skrevet 23. juni 2023 Emosjonell ustabil pf høres dette ut som ja. Tror du burde fokusere på grensesetting og minimere kontakt. Hun høres forøvrig også sykelig sjalu ut. Du har ikke plikt til å være huggstabben hennes. Anonymkode: 81408...8d0
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #8 Skrevet 23. juni 2023 Dette høres veldig ut som min eks-svigerinne med borderline. Anonymkode: 700b8...f63
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #9 Skrevet 23. juni 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Så er det slik at jeg sliter litt med ting og har gått til psykolog, men fremdeles mener hun jeg har det så mye bedre enn hun kun pga økonomi og at jeg har en mann. Det vil si hun unner meg ikke noe som helst, og det sier hun nesten rett ut, eller prøver å få alt som skjer i livet mitt til å være noe negativt. Anonymkode: 370f5...b0a Lukk snakkespalten. Slutt å utlevere privatlivet ditt til en slik person. Anonymkode: 511e0...c60
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #10 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg synes du skal sette grenser, og så bare stå i det når hun freser over grensene, før hun kanskje aksepterer dem. Hun høres mannevond ut, så skjønner det ikke er så lett. Men du behøver ikke være redd for hennes dårlige humør. Hun trenger folk som behandler henne normalt rundt seg. Si til henne typ Det synes jeg ikke var noe hyggelig sagt. Jeg forventer en hyggeligere tone når du er på besøk til meg. Selv om du kanskje har mye gruff inne i deg, så er det ikke greit å oppføre seg slik til andre. Alle har sine utfordringer i livet. Det er ikke bare deg. Du har selv valgt ditt liv, så prøv å fokusere på det positive, og litt mindre klaging og synes synd på deg selv. Anonymkode: 115da...43b Jeg prøvde å få frem at ting hun sier til meg ikke er hyggelig, men da er det full forsvarsmodus og unnskyldning at jeg ikke er god nok tante for tantebarnet mitt. Hun har valgt en offerrolle og den nekter hun å gå ut av. Hun eier egen leilighet, har en fin jobb, tjener greit og har et fantastisk barn som er skoleflink og alt (nå voksent) . AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg trodde det var snakk om et barn når jeg leste kommentaren din først for den sendte meg til nyeste innlegg. Også tenkte jeg at det var litt krasst å si den siste setningen til et barn Litt vel i grenseland kanskje. Før jeg innså det er en voksen det er snakk om! Men helt enig med deg! Ts - øv på ting du kan si for å sette grenser. Anonymkode: b6f9c...684 Det er som et trassende barn bare at hun er i 50-årene.. Grüner skrev (11 timer siden): https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse/ Det var denne diagnosen som slo meg, siden hun har store humørsvingninger, vansker med relasjoner til de som står henne nær (ikke bare deg), negative følelser, vansker med å kontrollere sinnet osv. Er liksom der jeg tenker også når jeg har lest litt rundt. Føler det må være noe, men rart psykologen hun går til ikke fanger opp noe. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Emosjonell ustabil pf høres dette ut som ja. Tror du burde fokusere på grensesetting og minimere kontakt. Hun høres forøvrig også sykelig sjalu ut. Du har ikke plikt til å være huggstabben hennes. Anonymkode: 81408...8d0 Har allerede begrenset kontakt. Hun pleier kutte meg ut et halvår for noe jeg tilsynelatende har gjort feil. Så er det gladmeldinger noen dager før jeg kan nevne et eller annet tema som vekker sjalusien i henne og så kommer det haglende kritikk og negativitet. Blir like satt ut hver gang. Men nå sa jeg fra så regner med det blir stille. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette høres veldig ut som min eks-svigerinne med borderline. Anonymkode: 700b8...f63 Det finnes sikkert flere sånne personligheter ja.. AnonymBruker skrev (1 time siden): Lukk snakkespalten. Slutt å utlevere privatlivet ditt til en slik person. Anonymkode: 511e0...c60 Uansett om jeg ikke sier noe eller ikke så lager hun sine egne historier i hodet sitt, om at alt er så enkelt for meg, jeg er egoistisk, osv. Anonymkode: c95bf...964
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå