AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Jeg jobber i eldrebolig der vi er mellom 2-4 ansatte per leiglighet + brukere (vi har 6 leigligheter) hver leilighet har et matbutikk handlekort ladet med 50.000 kr som vi kan bruke fritt for å handle kost når vi er på jobb. jeg har jobbet der i 18 mnd nå, og synes det går extremt mye penger på mye unødvendige ting som blir kjøpt av de som jobber der og enten så blir ting tatt med hjem, kjøpt til eget bruk (ikke til ansatte) eller mat som kastes i store mengder. jeg er kokk med god erfaring, og jeg lager mat på jobb daglig til oss som jobber sammen, og kom til å tenke på at jeg kunne strte egen virksomhet der jeg lager mat for bedrifter og kunne kanske fått til et første kontrakt med jobben min nå der jeg tenkte høre med de om de vil erstate de kortene mot at jeg begynner å forsinne de med ferdig og fersk lagd mat hver dag til alle ansatte og brukere (cirka 20-24 pers totalt). Da blir det win win, jeg få startet min virksomhet og tjener bedre penge og samtidig drive med noe jeg liker, og de sparer extremt store beløp hver mnd. nå er spørsmålet mitt, hvordan kan jeg lage en affærsplan for denne idén? - hvor mye kan jeg ta for å lage feks frokost+lunsj+kveldsmat for 20 personer hver dag? - hva må jeg tenke på infør dette? - jeg vet nesten ikke hva jeg skall still for spørsmål her, så hvis noen har erfaring med dette og har drevet med kantine, så setter jeg stor pris hvis du kunne hjelp til her 🙏🏾🙏🏾 jeg har jobbet og drevet restaurang i 4-5 år, men aldrig kantine. tusen takk for all hjelp jeg kan få 🙏🏾 Anonymkode: 7895d...cba
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #2 Skrevet 23. juni 2023 Hvor mye du kan ta kommer an på hvem du selger til, og hva du selger. Sett opp kalkyler på noen retter/måltider, hvor du beregner inn råvarer og produksjon pr porsjon, og hvor mye du må ha pr porsjon for å dekke inn leie av lokaler, innkjøp, lønn, og andre kostnader. Prisene på lunsj-catering ligger ofte på 60-80 kr for bedrifter på rundt 20 pers. Private bedrifter kan oftere betale i øverste sjiktet. I forretningsplanen må du også ha en god plan for hva du gjør dersom det er avtalt 5 dager lunsj pr uke og du blir syk. Hvem leverer da? Og i ferien din? Du sier du kanskje kan få første kontrakt der du jobber nå, skal du lage maten der også? og oppbevare den der? Hva med når du får neste kontrakt? Skal du kjøre dit å lage mat der da? Eller skal du ha eget lokale? Hvordan tenker du angående renhold? innkjøp av utstyr? internkontrollsystemer? markedsføring? Du har drevet restaurant, vil det si at du kjenner til lovverket som gjelder, både med tanke på skatt, avgifter, mattrygghet, dokumentasjon etc? Anonymkode: 84321...fd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå