AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Jeg er 165 cm og 71 kilo, og jeg slanker meg konstant. Likevel rører ikke vekta seg med mindre jeg sulter meg over flere uker. Kan jeg be om ozempic hos fastlegen min med min vekt? Syns det er litt pinlig. Anonymkode: 3b9cf...c6d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Hva legger du i at du "sulter deg"? Er det å gå sulten flere ganger til dagen mellom måltider "sult" for deg? Vel, dette er eller bør være en normaltilstand. Det er bare i de siste få tiårene at vi har blitt fortalt at vi skal gå rundt og være kronisk mette. Derav fedmeepidemi. Anonymkode: ea6b2...574 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Du vil ikke få noen av disse pga at du ikke fyller kravene for å få de. Anonymkode: 86b80...143 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 Fatter ikke at det skal så mye til for å få resept på og lov til å kjøpe de jækla dyre tablettene som kan hjelpe deg ned i vekt? Noen som vet hvorfor det skal være så vanskelig? Anonymkode: a7b75...aff
Grüner Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er 165 cm og 71 kilo, og jeg slanker meg konstant. Likevel rører ikke vekta seg med mindre jeg sulter meg over flere uker. Kan jeg be om ozempic hos fastlegen min med min vekt? Syns det er litt pinlig. Anonymkode: 3b9cf...c6d Nei, du har ikke høy nok BMI til å få resept på det. 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 Ozempic er medisin for diabetes, og ikke beregnet på å gi ut som slankemedisin. Og du har ikke høy nok BMI til å få Wegovy. Hvis vekten din står stille og at du ønsker å gå ned i vekt, så er det mindre kalorier som gjelder. Anonymkode: 32883...164 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Fatter ikke at det skal så mye til for å få resept på og lov til å kjøpe de jækla dyre tablettene som kan hjelpe deg ned i vekt? Noen som vet hvorfor det skal være så vanskelig? Anonymkode: a7b75...aff Mindre kalorier hjelper deg ned i vekt. Helt reseptfritt. Anonymkode: 32883...164 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 Du kan sikkert spørre, men legen vil mest sannsynlig si nei. Det er alltid en risiko med medisiner. Å ta de når du strengt tatt ikke trenger de er veldig dumt, og de fleste leger vil ikke gå med på det. Om noe skulle skje med deg er det legen din som må leve med det. Du kan heller snakke med legen om det. Du er ikke så overvektig at du kommer til å dø av fedmerelaterte ting i morgen, liksom. Så dette er noe du kan snakke med legen om og heller komme frem til en plan sammen. Anonymkode: ef0c6...364
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 Med en bmi på 26 er du såvidt overvektig. Alderen din har også betydning. Er du eldre kan du faktisk gjerne legge på deg litt til og ha en bmi på 27. Anonymkode: 63a75...939
Grüner Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 165 cm og 71 kilo, og jeg slanker meg konstant. Likevel rører ikke vekta seg med mindre jeg sulter meg over flere uker. Kan jeg be om ozempic hos fastlegen min med min vekt? Syns det er litt pinlig. Anonymkode: 3b9cf...c6d Har du snakket med ernæringsfysiolog? Hvis ikke, ville jeg anbefale det.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #12 Skrevet 23. juni 2023 Grüner skrev (10 timer siden): Har du snakket med ernæringsfysiolog? Hvis ikke, ville jeg anbefale det. Ja, for flere år siden. Hun ba meg spise grønt, ingen sukker, det vanlige du vet. Det har jeg gjort i åresvis. TS Anonymkode: 3b9cf...c6d
Jaane doe Skrevet 23. juni 2023 #13 Skrevet 23. juni 2023 Tror legen mest sannsynlig vil si nei til å gi deg medisin for dette. De vil som regel alltid begynne med det som er minst inngripende, og det er livsstilsendringer. Ikke medikamentell behandling. Det får man om andre tiltak ikke fungerer og om man ser at det er behov for behandling. Du kan alltids spørre, men fastlegen din vil mest sannsynlig heller spørre deg om livsstilen din. Sånn typ. om du drikker mye sukkerholdig drikke som du kan kutte ned på, hva slags mat du spiser, hvor ofte du spiser, om du er nok i aktivitet i løpet av dagen og om du får nok søvn om natten. Siden alt det kan påvirke om man går opp eller ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #14 Skrevet 23. juni 2023 Du er jo ikke overvektig i det hele tatt. Tror ikke man gir slike piller til naturlig slanke mennesker Anonymkode: c83bc...b92 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå