AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Svaret er: 1. Fordi ekteskapet skrantet og jeg tenkte bedre å være alenemor til ett barn enn 2. 2. Fordi jeg ble gravid med nummer 2, men mannen presset igjennom abort. 3. Fordi tidsklemma, hverdagen og alt presset tok oss etter første barnet, vi ville ikke gjøre vondt verre med 2 barn. 4. Fordi jeg ikke greide å bli gravid etter at ekteskapet var stabilt og vi hadde jobbet oss igjennom punkt 2 og 3. Alle punktene over sier jeg ikke høyt til noen. Standard svaret mitt er alltid: Det ble bare slik eller vi er veldig fornøyde med det ene barnet vi har. Skjønner egentlig ikke hvorfor folk stiller deg spørsmålet. Det er da ikke deres sak hvor mange unger vi velger å få… Anonymkode: 0c0c5...b7b 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Like frekt som å spørre hvorfor vil du ikke ha barn, eller hvorfor har du så mange barn. Folk må passe sine egne saker. Anonymkode: 1bb6e...cd8 9
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Jeg følte meg for gammel for flere og det ble slutt mellom meg og barnefar. Anonymkode: afdb5...048
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Man kan velge hvordan man vil se verden. Da jeg var singel fikk jeg spørsmålet hvorfor jeg var singel, nå får jeg ofte spørsmål hvorfor jeg ikke har valgt å få barn. Noen spør hvorfor jeg bor i Oslo når jeg kommer et annet sted fra i landet. Andre spør hvorfor jeg valgte yrket mitt. Ingen av disse spørsmålene tar jeg negativt. Det er jo ikke negativt. De negative følelser sitter hos en selv, og det er der man må ta tak Anonymkode: 006a5...482 7 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Like frekt som å spørre hvorfor vil du ikke ha barn, eller hvorfor har du så mange barn. Folk må passe sine egne saker. Anonymkode: 1bb6e...cd8 Svake mennesker er desperate etter å vite hvorfor mennesker kan ta andre livsvalg enn de selv. Anonymkode: 19797...f75 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Svaret er: 1. Fordi ekteskapet skrantet og jeg tenkte bedre å være alenemor til ett barn enn 2. 2. Fordi jeg ble gravid med nummer 2, men mannen presset igjennom abort. 3. Fordi tidsklemma, hverdagen og alt presset tok oss etter første barnet, vi ville ikke gjøre vondt verre med 2 barn. 4. Fordi jeg ikke greide å bli gravid etter at ekteskapet var stabilt og vi hadde jobbet oss igjennom punkt 2 og 3. Alle punktene over sier jeg ikke høyt til noen. Standard svaret mitt er alltid: Det ble bare slik eller vi er veldig fornøyde med det ene barnet vi har. Skjønner egentlig ikke hvorfor folk stiller deg spørsmålet. Det er da ikke deres sak hvor mange unger vi velger å få… Anonymkode: 0c0c5...b7b Frekt spørsmål. Folk bare antar at man SKAL ha flere barn, her var ungen ikke mer enn et par mnd før maset om neste begynte. Og det skjer fortsatt gjevlig.. «stakkars må jo få søsken» er typisk. Sanheten er at jeg ikke gidder, jeg orker ikke enda et barn. Jeg er fornøyd med det ene; mannen også. Anonymkode: 03794...d3c 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan velge hvordan man vil se verden. Da jeg var singel fikk jeg spørsmålet hvorfor jeg var singel, nå får jeg ofte spørsmål hvorfor jeg ikke har valgt å få barn. Noen spør hvorfor jeg bor i Oslo når jeg kommer et annet sted fra i landet. Andre spør hvorfor jeg valgte yrket mitt. Ingen av disse spørsmålene tar jeg negativt. Det er jo ikke negativt. De negative følelser sitter hos en selv, og det er der man må ta tak Anonymkode: 006a5...482 Spørsmål om hvorfor man ikke vil ha barn er i hvert fall svært ofte negative og belærende. Anonymkode: 1bb6e...cd8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 Jeg er gravid med første, vi prøvde en stund også, som jeg var ganske åpen om. De rundt meg vet også hvor livredd jeg har vært for å i det hele tatt prøve på 1 da jeg selv hadde en fæl oppvekst. Og siste familiemedlemme(ene) vi hadde som var gode og trygge døde nettopp. Jeg venter som sagt første, og er så lykkelig men også spent og nervøs. Men heeele svangerskapet har folk spurt og mast om når vi skal ha nr 2, og når jeg da sier at vi ikke har «lyst» på 2, da får vi virkelig høre det! Anonymkode: 826f2...81c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Spørsmål om hvorfor man ikke vil ha barn er i hvert fall svært ofte negative og belærende. Anonymkode: 1bb6e...cd8 Det synes jeg ikke. Opplever at mange synes jeg er heldig som er fri for barn - særlig de med barn selv. Anonymkode: 006a5...482
Tanuki Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 Det er A4 å ha to barn, mange folk har en syk trang til å spørre og grave når dem oppdager at ikke alle gjør ting på samme måte. Vi hadde/har ett barn, og var lenge innstilt på at det skulle bli ett, men så blir det 2 likevell. Folk spør hvorfor uansett, spesielt siden det blir stor aldersforskjell. Om noen spør meg hvorfor vi har valgt som vi gjør så spør jeg tilbake , "hvorfor er det viktig for deg å vite det?" De aller fleste blir litt småflaue og gir seg da. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 Tanuki skrev (4 minutter siden): Det er A4 å ha to barn, mange folk har en syk trang til å spørre og grave når dem oppdager at ikke alle gjør ting på samme måte. Vi hadde/har ett barn, og var lenge innstilt på at det skulle bli ett, men så blir det 2 likevell. Folk spør hvorfor uansett, spesielt siden det blir stor aldersforskjell. Om noen spør meg hvorfor vi har valgt som vi gjør så spør jeg tilbake , "hvorfor er det viktig for deg å vite det?" De aller fleste blir litt småflaue og gir seg da. De spør om det er liten aldersforskjell også. Selv de som maste på to rett etter fødsel. Føler folk må ha noe å mase om 😛 Ingenting er riktig. Anonymkode: d6a58...874 3
Tanuki Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: De spør om det er liten aldersforskjell også. Selv de som maste på to rett etter fødsel. Føler folk må ha noe å mase om 😛 Ingenting er riktig. Anonymkode: d6a58...874 enkelte spør om de mest private ting, helt utrolig. Tenker at de mangler litt sosiale antenner. 1
Helene Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 Jeg ønsket meg flere barn, ikke bare 1. Men mannen dengang var mere opptatt av å drikke, istedenfor å ha sex med meg. Man må faktisk ha sex for å bli gravid. Senere , jeg ønsket ikke barn med fremmede menn. Jeg beskyttet meg. Egentlig ønsket jeg meg mange barn. Men jeg ønsket ikke å være alene . Jeg ønsket meg stor familie. Men, var fornuftig, brukte beskyttelse. Kunne aldri bli gravid for å lure en mann. Et barn er en gave.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #14 Skrevet 22. juni 2023 Jeg er gravid med første, og skal bare ha ett barn. Både pga økonomi og egen kapasitet, jeg tror rett og slett jeg har passe til én, men ikke flere. Mange rundt meg, både venner og familie, har akkurat fått barn så det sosiale blir ikke noe problem. Anonymkode: c9b1f...188
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #15 Skrevet 22. juni 2023 Ville ha bare 1 å skjemme bort:-) Anonymkode: 13935...faa 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #16 Skrevet 23. juni 2023 Vel, vi ble faktisk ikke gravide igjen etter førstemann. Selv om vi prøvde, ble utredet her og der, og tok tida til hjelp. Etter noen år sluttet folk å spørre, heldigvis. Anonymkode: f2fee...567
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #17 Skrevet 23. juni 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Det synes jeg ikke. Opplever at mange synes jeg er heldig som er fri for barn - særlig de med barn selv. Anonymkode: 006a5...482 Det hender det også, men gjerne i litt frekk tone. "Ja, heldig du som bare har deg selv å tenke på". Og "når skal du ha barn, forresten?" Uansett hvor mange ganger du har forklart at det blir aldri. Anonymkode: 1bb6e...cd8
MarianneE Skrevet 23. juni 2023 #18 Skrevet 23. juni 2023 Jeg har alltid ønsket meg 3 barn. Vi har ett på 16. Vi brukte 6 år på å bli gravide, prematur barn hvor både barn og jeg var nær døden. Mye behov for oppfølging i bhg, skole +++ Dette skremte HusetsHerre så mye at han har nektet å få flere. Jeg har akseptert dette da vi har pratet mye om temaet. Litt stikker det da, når 16 åringen sier at hun alltid har ønsket seg søsken. Overraskende mange mener vi er egoistiske. 1
Nikea Skrevet 23. juni 2023 #19 Skrevet 23. juni 2023 Det er så dumt å legge seg borti om folk skal ha barn, og om hvor mange de eventuelt skal ha. Bare slutt, det er et personlig valg og man vet aldri hva som står bak. Jeg vet broren min og samboeren har ønsket seg barn før, men nå er broren min 35 (samboer litt yngre) og foreløpig ingen barn ennå. Jeg hadde ikke i min villeste fantasi begynt å spørre dem om det, for alt jeg vet har de prøvd i årevis uten at det går. Og det trenger ikke jeg å vite noe om.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #20 Skrevet 23. juni 2023 Jeg er så drittlei det spørsmålet! Samme med spørsmålet "Har dere bare 1 barn", sagt som om det er synd på oss. Av og til får jeg lyst til å si rett ut: "Fordi vi mistet to ganger i svangerskapet og fødselen gikk rimelig til helvete (bra til slutt) med sykehusopphold og blodoverføring på meg og nyfødtintensiv på baby". Folk må lære folkeskikk. Anonymkode: f4d9e...87e 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå