AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Dette burde jeg selvsagt egentlig spurt psykologen min om, men hun tok nettopp sommerferie og får ikke sett henne på over en måned. Jeg går til DPS og er i arbeidspraksis gjennom NAV hos en bedrift som spesialiserer seg på oss med asperger. Denne praksisplassen og håpet om fast ansettelse har hjulpet meg veldig med depresjonen og jeg vil ikke si jeg er deprimert per dags dato. Men jeg får først vite om 4 måneder om jeg får fast jobb. Får jeg fast jobb så tror jeg ikke at jeg trenger DPS lenger. Men får jeg ikke fast jobb så er det av erfaring høy sannsynlighet for at jeg får det svært mørkt. Sist time så sa jeg til psykologen at jeg ikke var deprimert lenger og at jeg tror det kommer av praksisplassen og håpet om jobb. Men jeg har veldig lite lyst på at psykologen neste time sier at vi avslutter behandlingen siden jeg er frisk. For selv om jeg er enig i at jeg er frisk tro jeg at jeg kun vil holde meg frisk om jeg får jobb. Er det mulig for DPS å la meg fortsette behandlingen frem til jeg får vite om jeg får jobb? Selv om jeg egentlig er frisk nå? Jeg trenger ikke ukentlige timer de neste 4 månedene(i realiteten 3 pga sommerferien). Jeg trenger kun å kunne snakke med psykologen OM jeg får vite at jeg ikke får jobben. Får jeg vite om 4 måneder at jeg er ansatt så trenger jeg ikke flere timer. Anonymkode: 45517...df9
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette burde jeg selvsagt egentlig spurt psykologen min om, men hun tok nettopp sommerferie og får ikke sett henne på over en måned. Jeg går til DPS og er i arbeidspraksis gjennom NAV hos en bedrift som spesialiserer seg på oss med asperger. Denne praksisplassen og håpet om fast ansettelse har hjulpet meg veldig med depresjonen og jeg vil ikke si jeg er deprimert per dags dato. Men jeg får først vite om 4 måneder om jeg får fast jobb. Får jeg fast jobb så tror jeg ikke at jeg trenger DPS lenger. Men får jeg ikke fast jobb så er det av erfaring høy sannsynlighet for at jeg får det svært mørkt. Sist time så sa jeg til psykologen at jeg ikke var deprimert lenger og at jeg tror det kommer av praksisplassen og håpet om jobb. Men jeg har veldig lite lyst på at psykologen neste time sier at vi avslutter behandlingen siden jeg er frisk. For selv om jeg er enig i at jeg er frisk tro jeg at jeg kun vil holde meg frisk om jeg får jobb. Er det mulig for DPS å la meg fortsette behandlingen frem til jeg får vite om jeg får jobb? Selv om jeg egentlig er frisk nå? Jeg trenger ikke ukentlige timer de neste 4 månedene(i realiteten 3 pga sommerferien). Jeg trenger kun å kunne snakke med psykologen OM jeg får vite at jeg ikke får jobben. Får jeg vite om 4 måneder at jeg er ansatt så trenger jeg ikke flere timer. Anonymkode: 45517...df9 Man får ikke gå i behandling basert på hvisom atte dersom atte. Men med det sagt så kan man bli rammet av depresjon selvom livet tilsynelatende smiler,så om du mener at ikke jobb er depresjon mens jobb betyr ikke depresjon tror jeg du har misforstått hva en depresjon er. Anonymkode: 8be66...743 5 7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Nei... send chat eller ring mental helse så lenge istenfor. Anonymkode: 89ded...b88 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #4 Skrevet 23. juni 2023 En kan ikke holde opp en plass på dps, nei. Det er så mange som står i kø for hjelp Anonymkode: c13e5...691 7 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #5 Skrevet 23. juni 2023 Takk! Vi får håpe på det beste at jeg får jobben. TS Anonymkode: 45517...df9 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #6 Skrevet 23. juni 2023 Jeg anbefaler deg å bruke sommerferien til å jobbe med å finne en plan B, og gode verktøy å bruke i tilfelle du ikke får jobben. Man blir ikke deprimert av avslag på en jobb, men mer skuffet og lei seg. Synes du bruker ordet deprimert helt feil. Å bli lei seg for et avslag er helt vanlig for folk lest, men du bør ikke la det påvirke fremtiden din. Ikke bruk tiden din på å bli så oppslukt om du får jobben eller ikke. Livet er ikke bare jobb. Det finnes mange andre muligheter, og jobber der ute. Hvis behandleren din mener at du er ferdig behandlet, så vil du mest sannsynligvis bli avsluttet uavhengig om du får jobben eller ikke. Og heller må i et annet tiltak. Uansett så pleier de fleste behandlere å si ifra i god før avslutning. Anonymkode: 839b5...b8e 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #7 Skrevet 23. juni 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg anbefaler deg å bruke sommerferien til å jobbe med å finne en plan B, og gode verktøy å bruke i tilfelle du ikke får jobben. Man blir ikke deprimert av avslag på en jobb, men mer skuffet og lei seg. Synes du bruker ordet deprimert helt feil. Å bli lei seg for et avslag er helt vanlig for folk lest, men du bør ikke la det påvirke fremtiden din. Ikke bruk tiden din på å bli så oppslukt om du får jobben eller ikke. Livet er ikke bare jobb. Det finnes mange andre muligheter, og jobber der ute. Hvis behandleren din mener at du er ferdig behandlet, så vil du mest sannsynligvis bli avsluttet uavhengig om du får jobben eller ikke. Og heller må i et annet tiltak. Uansett så pleier de fleste behandlere å si ifra i god før avslutning. Anonymkode: 839b5...b8e Jeg skjønner. Så fint om behandlere sier ifra i forveien før avslutning. Men jeg står for at jeg blir deprimert ved avslag på jobb. Det er ingen fasit på hva folk blir deprimert av. Jeg kjenner meg selv best. Jeg er ikke "folk flest". Jeg har praksisplass i en aspergerbedrift fordi jeg ikke passer inn andre steder i arbeidslivet. Er lei av folk som sier "det er andre jobber der ute", men aldri vil tilby med jobb. TS Anonymkode: 45517...df9 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #8 Skrevet 23. juni 2023 Tviler, min hjelp i psykisk tjeneste ble nettopp avviklet selv om jeg for to mnd siden hadde et mislykket selvmordsforsøk, og har gitt uttrykk for at jeg vil kontakte dignitas, men de har ikke kapasitet til å hjelpe alle. Noe jeg på en måte forstår, men for oss som faller mellom stoler blir det veldig vanskelig. Hvis du er frisk og ferdig så er du frisk og ferdig. Eller er du generelt ferdig med den tiden du fikk utdelt så er du ferdig. Anonymkode: 3b5da...933 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #9 Skrevet 23. juni 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tviler, min hjelp i psykisk tjeneste ble nettopp avviklet selv om jeg for to mnd siden hadde et mislykket selvmordsforsøk, og har gitt uttrykk for at jeg vil kontakte dignitas, men de har ikke kapasitet til å hjelpe alle. Noe jeg på en måte forstår, men for oss som faller mellom stoler blir det veldig vanskelig. Hvis du er frisk og ferdig så er du frisk og ferdig. Eller er du generelt ferdig med den tiden du fikk utdelt så er du ferdig. Anonymkode: 3b5da...933 Uendelig trist å høre at du har hatt selvmordsforsøk. TS Anonymkode: 45517...df9 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #10 Skrevet 23. juni 2023 Om du først har vært på Dps vil du nok bli prioritert, men det spørs hvor ille du har det. Jeg har vært inn og ut av Dps fra jeg var 20 til jeg var 40. Koronaen kom da jeg var 39 år, men jeg ble likevel prioritert og tatt inn. Ble utredet for autisme og fikk diagnosen rett før 40 årsdagen min. Nå går jeg til avtalespesialist siden Dps ikke hadde kapasitet til å hjelpe meg mer. Anonymkode: 7e8d3...b61
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #11 Skrevet 23. juni 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Om du først har vært på Dps vil du nok bli prioritert, men det spørs hvor ille du har det. Jeg har vært inn og ut av Dps fra jeg var 20 til jeg var 40. Koronaen kom da jeg var 39 år, men jeg ble likevel prioritert og tatt inn. Ble utredet for autisme og fikk diagnosen rett før 40 årsdagen min. Nå går jeg til avtalespesialist siden Dps ikke hadde kapasitet til å hjelpe meg mer. Anonymkode: 7e8d3...b61 Takk. Jeg har det ikke så ille nå. Jeg skjønner også dette med at DPS har lange køer og sånn sett er det jo fair at jeg slutter i behandling. Men jeg står for at ting trolig kommer til å bli veldig mørkt om jeg ikke får denne jobben. Jeg tror også det er effektiv bruk av ressurser av DPS å prøve å støtte meg mens jeg prøver å komme i jobb. Jeg har som deg slitt i flere tiår. Regner ikke med at alt blir fantastisk om jeg får jobb, men tror på at det blir langt bedre. TS Anonymkode: 45517...df9
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #12 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 2.37): Jeg skjønner. Så fint om behandlere sier ifra i forveien før avslutning. Men jeg står for at jeg blir deprimert ved avslag på jobb. Det er ingen fasit på hva folk blir deprimert av. Jeg kjenner meg selv best. Jeg er ikke "folk flest". Jeg har praksisplass i en aspergerbedrift fordi jeg ikke passer inn andre steder i arbeidslivet. Er lei av folk som sier "det er andre jobber der ute", men aldri vil tilby med jobb. TS Anonymkode: 45517...df9 Det høres ikke ut som du definerer depresjon på samme måte som det jeg har lært fra min tid i psykiatrien. Depresjon handler om en selv, ikke ytre hendelser. Du kan bli lei deg, skuffet, få en vanskeligere hverdag. Men du får ikke en depresjon i det øyeblikket du får avslag. Psykologer i dps kan sjeldent holde plass i tilfellet noe skjer, men du kan henvises på nytt og du ikke får jobb og trenger behandling. Anonymkode: 9d950...d0a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #13 Skrevet 25. juni 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres ikke ut som du definerer depresjon på samme måte som det jeg har lært fra min tid i psykiatrien. Depresjon handler om en selv, ikke ytre hendelser. Du kan bli lei deg, skuffet, få en vanskeligere hverdag. Men du får ikke en depresjon i det øyeblikket du får avslag. Psykologer i dps kan sjeldent holde plass i tilfellet noe skjer, men du kan henvises på nytt og du ikke får jobb og trenger behandling. Anonymkode: 9d950...d0a Ja, har forstått at psykologen ikke kan holde av plass for meg. Det har jeg akseptert. Men jeg står for at jeg blir deprimert om jeg ikke får jobb. Sist jeg fikk avslag på jobb ble jeg innlagt på DPS-døgnsenhet. Så jeg tar disse avslagene langt tyngre enn de fleste. TS Anonymkode: 45517...df9
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #14 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, har forstått at psykologen ikke kan holde av plass for meg. Det har jeg akseptert. Men jeg står for at jeg blir deprimert om jeg ikke får jobb. Sist jeg fikk avslag på jobb ble jeg innlagt på DPS-døgnsenhet. Så jeg tar disse avslagene langt tyngre enn de fleste. TS Anonymkode: 45517...df9 Det er likevel en reaksjon på en livshendelse, ikke nødvendigvis depresjon i klinisk forstand. Anonymkode: 9d950...d0a 2
AdonisFFM Skrevet 25. juni 2023 #15 Skrevet 25. juni 2023 (endret) Jeg har jobbet på DPS tidligere i en noe begrenset legerolle. Det som en kan si (på generelt grunnlag) er at om du regnes som "ferdigbehandlet" på poliklinikk (du har det), så er du gjerne utskrevet. En PLASS på DPS (antar du mener sengeplass ?) er derimot ikke avhengig av dette. Det er noe som vurderes fra gang til gang. Problemet er ofte kapasitet om det er et behov du føler i øyeblikket og det ikke vurderes so, akutt, men jeg tror ikke det høres ut som dette er uoverkommelig å løse. Tror du overtenker. Ta godt vare på deg selv og jeg tror du viser mye selvinnsikt her, så dette skal gå bra. Ellers, det er i utgangspunktet ikke så enkelt som at en kan si at depresjon er ifra ytre eller indre forhold. Som oftest har en latenthet og det kan forverres av ytre episoder. TS virker genuin og gjennomtenkt med dette. Endret 25. juni 2023 av AdonisFFM 1 1
Purple_Pixiedust Skrevet 25. juni 2023 #16 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres ikke ut som du definerer depresjon på samme måte som det jeg har lært fra min tid i psykiatrien. Depresjon handler om en selv, ikke ytre hendelser. Du kan bli lei deg, skuffet, få en vanskeligere hverdag. Men du får ikke en depresjon i det øyeblikket du får avslag. Psykologer i dps kan sjeldent holde plass i tilfellet noe skjer, men du kan henvises på nytt og du ikke får jobb og trenger behandling. Anonymkode: 9d950...d0a Man kan utvikle depresjon av ytre hendelser jo.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #17 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 1.40): Man får ikke gå i behandling basert på hvisom atte dersom atte. Men med det sagt så kan man bli rammet av depresjon selvom livet tilsynelatende smiler,så om du mener at ikke jobb er depresjon mens jobb betyr ikke depresjon tror jeg du har misforstått hva en depresjon er. Anonymkode: 8be66...743 Jo det kan man absolutt. Forebygge tilbakefall Anonymkode: ace9a...359
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #18 Skrevet 25. juni 2023 Ts.. du må aldri skrive om dps her inne. Folk blir aggressive og er livredd andre skal slippe til, eller er bitter for at de selv ikke får gå det lengre. Dps er et ømt punkt for mange Anonymkode: ace9a...359
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #19 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 2.37): Jeg skjønner. Så fint om behandlere sier ifra i forveien før avslutning. Men jeg står for at jeg blir deprimert ved avslag på jobb. Det er ingen fasit på hva folk blir deprimert av. Jeg kjenner meg selv best. Jeg er ikke "folk flest". Jeg har praksisplass i en aspergerbedrift fordi jeg ikke passer inn andre steder i arbeidslivet. Er lei av folk som sier "det er andre jobber der ute", men aldri vil tilby med jobb. TS Anonymkode: 45517...df9 Selvdiagnostisering er en stor uting. Anonymkode: 8be66...743 1
Topsi Skrevet 25. juni 2023 #20 Skrevet 25. juni 2023 Det koster ikke DPS mye å la deg ja et par timer over en lengre periode, hvis det kan forebygge tilbakefall vil det spare ressurser totalt sett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå