AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Hei. Jeg føler meg så alene. Ingen vet dette...Jeg har levd med en mann som jeg sterkt mistenker er psykisk syk - ihvertfall i perioder. Han blir da ufin mot meg, veldig irritabel, kort i svarene, veldig stresset, drikker mye alkohol for å selvmedisinere seg... han leter da etter alle feil med meg og påpeker dem. Henger seg opp i detaljer. Påpeker at jeg ikke er god nok.. og kjører liksom på når han da ført er i gang. "Det er jo heeeelt sykt at du gjør sånn, du er ikke god".. osv. Vi har to barn. Dette blir tydeligvis ikke bedre. Men jeg har hatt håpet... frem til nå. Nå har han drukket hele uken selv om han skal på jobb. Blir full og ufin hver kveld. Vi skal på sommerferie imorgen... jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Barna gleder seg... Han er aldri slem med dem.... det hadde jeg aldri godtatt. Men de har jo helt sikkert merka både stemningen mellom oss (ikke høylytt meg jeg er mye lei meg og han kommenterer) og at han er annerledes på kvelden... I kveld nå nettopp når jeg står og pakker kommer han å påpeker at jeg ikke er flink å rydde, effektiv, at jeg går å loffen, at alle andre damer både rydder i bed og vasker biler, at det alltid står noe etter meg etter at jeg har hatt morgenen med ungene (jeg har alltid vært den som har fått de avgårde til skole). Han sier han vil avlyse ferien. Så ber han meg finne bilnøklene en stund etterpå fordi han skal pakke i bilen. Jeg begynner å gråte og tør ikke si så mye. Jeg kan ikke avlyse for barna dagen før vi skal reise... huff jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når jeg i dag sa jeg synes han er slem som sier det på den måten dagen før ferie, svarer han" ja du kan jo gå å si det til alle du, så skal jeg fortelle dem noe om deg. Jeg redder jo mitt eget skinn". Huff jeg er bare trist nå... har noen opplevd lignende? Anonymkode: 46c0b...fdc 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 En mann som drikker og oppfører seg helt totalt uakseptabelt mot deg-her er det bare å komme seg lengst mulig vekk. Gjennomfør ferien for barna sin del (med mindre han drikker gjennom hele turen), og deretter begynn å planlegg ditt nye liv for deg og barna-UTEN ham❤️ Anonymkode: 21578...9c6 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Du må slutte å vise følelser for han. Han elsker at du reagerer og gråter. Han blir tilfredstilt. Slutt og se på han, slutt å snakk. Dra på ferie å vær steinansikt, og kom deg fortere enn svinten ut fra han der! Begyn å planlegg fremtiden uten han. Husk å ikke smil, snakk eller se på han!!!!! Men skjul det for barna. Anonymkode: 2f0cb...ce6 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Jeg er redd han skal gå inn for å ødelegge for meg når jeg evt går ifra han... slik som han trua med i kveld. Slik han er nå oppfatter jeg han som veldig usympatisk. Jeg er ikke komfortabel med at barna er alene med han når han drikker så mye.. han tror jeg vil ønske å ha 50/50... det er så mye å "tape". Vet ikke hvordan jeg skal gå frem på en god måte. Ts Anonymkode: 46c0b...fdc
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg er redd han skal gå inn for å ødelegge for meg når jeg evt går ifra han... slik som han trua med i kveld. Slik han er nå oppfatter jeg han som veldig usympatisk. Jeg er ikke komfortabel med at barna er alene med han når han drikker så mye.. han tror jeg vil ønske å ha 50/50... det er så mye å "tape". Vet ikke hvordan jeg skal gå frem på en god måte. Ts Anonymkode: 46c0b...fdc Ikke vær redd for det. Som regel tomme trussler. Ikke vis at det går inn på deg iallefall! Igjen vær steinansikt! Uansett hva han trusler med, kommer han ingen vei. Mange partnere er redde for det, og tør ikke skille seg, eller kreve/si i fra osv. han kan ikke gjøre en dritt!! Anonymkode: 2f0cb...ce6 4
Gjest Elooon Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 Vil ikke kalle det psykisk vold, men høres ut som han har det vondt og er deprimert. Man kan dessverre si og gjøre mye dumt når man har det vondt og er langt nede. Uten å mene noe vondt med det. Det er ikke så lett å forstå for folk som aldri har opplevd det og det er forståelig. Da kan det føles som personen bare vil være slem og respektløs.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 Elooon skrev (1 minutt siden): Vil ikke kalle det psykisk vold, men høres ut som han har det vondt og er deprimert. Man kan dessverre si og gjøre mye dumt når man har det vondt og er langt nede. Uten å mene noe vondt med det. Det er ikke så lett å forstå for folk som aldri har opplevd det og det er forståelig. Da kan det føles som personen bare vil være slem og respektløs. Akkurat som man kan utsette noen for fysisk vold uten å mene det, så kan man utsette noen for psykisk vold uten å mene det. Skadene kan være like alvorlige. Anonymkode: bdfb6...bf0 1 2
Gjest Elooon Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Akkurat som man kan utsette noen for fysisk vold uten å mene det, så kan man utsette noen for psykisk vold uten å mene det. Skadene kan være like alvorlige. Anonymkode: bdfb6...bf0 Joda sikkert det, men bør i alle fall prøve å snakke med han først. Hva som plager han. Prøve å få han til å få hjelp. Prøve alt før en avslutter forholdet. Ellers kan en begynne å angre etter en stund og vil tilbake i forholdet. Da er det ikke sikkert den du slår opp med vil ha deg tilbake. Bør i alle fall være sikker at han ikke vil endre seg først.
Helene Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 Jeg var gift en veldig kort periode. Mannen drev med psykisk vold. Noen ganger kunne jeg ønske at dette ble fysisk. Da kunne jeg hatt blåmerker å vise til. Men, psykisk vold er mye vanskeligere. Dette spiser deg opp innvendig. Han gikk løs på barnet mitt. Alt jeg og hun gjorde var galt. Fra å være en hyggelig og inkluderende mann, gikk han over til at alt jeg gjorde ble feil. Han prøvde å banke meg. Jeg var sterk nok til å ta igjen. 4
Eryn Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 Jo, dette er psykisk terror, mobbing og psykisk mishandling. Har opplevd det selv i mange år. Har brutt ut av det. Ja det stammer sikkert fra underliggende psykiske problemer hos han, men det er ikke ditt ansvar å ta deg av. Han må selv ta tak i sine problemer. Ditt ansvar nå er å ta tak i livet til deg og dine barn. Å vokse opp med en far som hakker på moren deres slik han gjør er skadelig for dem. De får det jo med seg og får vondt av deg. Og de lærer at det er greit å leve med det, fordi du gjør det. Ja det blir tøft å dra på ferie når du inni deg vet at dette kan du ikke leve mere med. Men nå har du ferien på deg til å planlegge hvordan du skal bryte ut. HAN BLIR IKKE BEDRE! Med mindre han går til langvarig behandling for sine psykiske plager. Dersom han mot alle odds vil det, hadde jeg flyttet ut i mellomtiden for å se en varig forandring. Sist, men ikke minst, psykisk terror dreper sakte, men sikkert kjærligheten mellom dere, og du sitter mest sannsynlig igjen med bitterhet, hat og raseri (mot han og deg selv, hvorfor du ikke brøt ut før). KOM DEG UT SÅ SNART DU KAN! ❤️💪🏻 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #11 Skrevet 23. juni 2023 Nei, dette er et dårlig forhold med en mann som ikke greier å oppføre seg pent. Jeg kan ikke skjønne at dette skulle være psykisk vold, da kan man jo nesten ikke krangle en gang lenger uten at mannen skulle få beskyldninger om vold. Jeg har vært utsatt for psykisk og materiell vold, samt seksuelt misbrukt over 15 år. Har PTSD og må gå i traumeterapi. Det betyr ikke at du skal være sammen med denne mannen! Anonymkode: 94306...615 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #12 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, dette er et dårlig forhold med en mann som ikke greier å oppføre seg pent. Jeg kan ikke skjønne at dette skulle være psykisk vold, da kan man jo nesten ikke krangle en gang lenger uten at mannen skulle få beskyldninger om vold. Jeg har vært utsatt for psykisk og materiell vold, samt seksuelt misbrukt over 15 år. Har PTSD og må gå i traumeterapi. Det betyr ikke at du skal være sammen med denne mannen! Anonymkode: 94306...615 Psykisk vold er jo ord som sakte dreper selvfølelsen din. Det trenger ikke følge med trusler om fysisk vold. Anonymkode: 0af4f...b62
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #13 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, dette er et dårlig forhold med en mann som ikke greier å oppføre seg pent. Jeg kan ikke skjønne at dette skulle være psykisk vold, da kan man jo nesten ikke krangle en gang lenger uten at mannen skulle få beskyldninger om vold. Jeg har vært utsatt for psykisk og materiell vold, samt seksuelt misbrukt over 15 år. Har PTSD og må gå i traumeterapi. Det betyr ikke at du skal være sammen med denne mannen! Anonymkode: 94306...615 Det er ikke krangling når han går etter henne for å klage på henne, han leter etter ting å ta henne på, og han kritiserer henne som person - ikke bare det hun gjør. Jeg leser det at "han kjører liksom på når han da først er i gang" som at det kommer lange tirader/oppramsinger av alt han kan henge på henne. I tillegg skal han avlyse ferien, så ikke, så truer han med å fortelle alle dårlige ting om henne. Han vet at om hun sier noe til andre om hvordan ting er, så vil han ikke ta seg godt ut. Da blir angrep beste forsvar og han truer henne for at hun ikke skal fortelle andre om hva som skjer. Alt dette er typisk emosjonell/psykisk vold. Det er leit å lese det du hr vært utsatt for, jeg har noe av samme erfaring - i kortere tid og med fysisk vold. Har gått i terapi og har det bedre, selv om jeg ikke tåler diverse belastning godt. Håper du også får det bedre. Anonymkode: bdfb6...bf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå