Gå til innhold

Barn som krangler (og foreldre som blir irriterte)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn i alderen 8-13 år, og jeg opplever at det i perioder er så mye krangling at jeg blir helt sprø. Vi er en familie som finner på en del sammen, og det går som regel fint mens vi er aktive (f.eks på slalom), men så snart vi kommer oss i bilen etterpå, braker det løs. Vi foreldre blir irriterte og slitne, og så blir det enda dårligere stemning. Ungene fyrer opp under det på hver sin måte. Den ene kommer med stadige belærende kommentarer til de andre, den andre erter og den tredje blir veldig fort sint. Vi har snakket om at de på hver sin måte kan bidra til å gjøre det hyggelig (og vi foreldre har selvfølgelig også en viktig rolle), men selv om vi blir enige, går alle raskt tilbake til gamle vaner. Nå skal vi snart reise på ferie, og jeg har veldig lite lyst til å bruke to uker i Spania til å være fredsmekler. Er det noen som har noen gode tips? 

Anonymkode: 873e0...4d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff, ingen råd, dessverre, er i samme båt.. endte opp med å google DIY skillevegg-mellom-setene-i-baksetet i ren desperasjon forrige sommer.. 

Anonymkode: 81a56...f38

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme båt her også med yngre barn på 5 og 8. Her hjelper det også som du sier å komme oss ut i aktivitet, men man gjør jo ikke det hele døgnet og da er det i gang. Jeg prøver å lære dem konflikthåndtering og mekling, og hvis jeg ser helt tydelig hvem som har startet bråket eller vært urettferdig, så anerkjenner jeg følelsene til den andre også, selv om denne har "tatt igjen." Å føle seg urettferdig behandlet er ofte kjerne til enda mer krangling. 

Men særlig dette med krangling i bil synes jeg er noe dritt. Får ikke slutt på det. Godt forslag over her med skillevegg 😆

Anonymkode: 0ddce...2bb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

aner ikke... klikke på dem? 😂 vi sliter med det samme

Anonymkode: da506...116

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Uff, ingen råd, dessverre, er i samme båt.. endte opp med å google DIY skillevegg-mellom-setene-i-baksetet i ren desperasjon forrige sommer.. 

Anonymkode: 81a56...f38

What?? Ok .. trenger link...har en på 11 og 4 som lager krig innimellom ... bare ved å se feil på hverandre 😂

AnonymBruker
Skrevet

Vi har så og si aldri noe krangling og har heller aldri hatt det. 3 barn på 7, 11 og 15.

Vet ikke helt hva vi gjør riktig, men vi er ganske avslappa foreldre. Blir det antydning til krangling tar jeg det med en gang og er litt streng der, «da drar vi hjem» eller «jeg kjøper ikke lørdagsgodt til barn som krangler».

Er ellers ikke så prinsippfast hvis jeg ikke ser poenget med det, som jeg kan se venninner er.

Feks en kjempevarm dag for ett par år siden, og jeg og en venninne var alene med de minste ved et lite vann, men vi hadde ikke med badetøy eller håndklær, for det var ikke planlagt. Barna ville bade i trusa. Det var så grunt vann at det ble mest å avkjøle bena og plaske litt. Mine barn fikk lov, de var kjempefornøyde. Men for min venninne var det helt uaktuelt, hun nektet barna å bade fordi de ikke hadde med badetøy og hun dro med seg barna som da hylte og kranglet til bilen. Istedet for å nyte livet med barn og ta det på sparket … Hun klager også veldig over at barna krangler mye, men sånn som denne episoden tenkte jeg at at her kunne moren lett unngått sure og kranglete barn ved å ikke være så prinsippfast. Sier ikke at det gjelder alle, og sier heller ikke at mine ikke krangler pga oppdragelsen alene. De er nok også født med veldig fornøyd, lite kravstor personlighet.

Anonymkode: 0fcfe...785

AnonymBruker
Skrevet

Har nulltoleranse for krangling i bil da det går på trafikksikkerheten løs. Så om de krangler i bil kjører jeg inn til siden og nekter å kjøre videre før de alle lover å la være å krangle. Så det har virket, de krangler aldri i bilen. 

Ellers ikke så mange råd. Prøver å bygge videre på de gode stundene, gjøre kjekke ting sammen, lære de bedre strategier for å bli enige, men likevel høres det i blant ut som de skal drepe hverandre 😆 

Anonymkode: 19b9d...b1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...