AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Hva er din beste oppskrift på grove rundstykker? Anonymkode: c5c60...97f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Gjærbakst lager jeg alltid på slump, men blander tørrgjær i 4 dl lunket vann og en halv ss sukker. Lar dette stå til gjæren bobler. Så sper jeg på med 2/3 siktet grovt hvetemel og 1/3 fint hvetemel og ca 1 ts salt, til deigen har riktig konsistens (ikke for fast og ikke for klissete, den skal løsne fra kanten). La dette elte i 10-15 min. Det er viktig å elte lenge nok for å aktivere gluten i deigen. Så dekker jeg til bollen og setter den i ovnen på heveprogram (40 grader) i ca. en time, før jeg ruller de ut og steker på 200 g i 8-10 min. du kan variere oppskriften i det uendelige, tilsett frø, nøtter, gulrot, bytt med et annet mel eller havregryn. Anonymkode: 5fc29...c07 1 1
Arkana Skrevet 23. juni 2023 #3 Skrevet 23. juni 2023 100 g smør + 0,5 dl lettmelk smeltes og varmes til fingervarm (du kan bytte melken med vann, men det gir ikke like mye rundstykker). Ha i 1 kg mel etter eget ønske (Jeg synes resultatet blir best med halvparten hvetemel og resten grovt, jeg bruker oftest sammalt hvete og lettkokte havregryn, men her kan du velge helt selv. Bare husk at de blir mer kompakte og mindre luftige jo mer grovt mel du har i.), 1 pakke gjær, 1-2 ts salt, 1 egg og 1 boks kesam. Elt godt, hev en time. Form til ca 24 rundstykker som settes på brett og etterheves. Pensle med egg og dryss på valmuefrø, gresskarfrø eller noe annet godt. Stekes ved 225 grader i ca 15 minutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå