Gå til innhold

Kroniske smerter i rygg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt noe jeg trodde var prolaps i mange år. Så viste det seg at smertene kom av at det autonome nervesystemet er overaktivert. Dvs at musklene i ryggen står i spenn konstant, de slapper aldri av. Jeg kan ikke gjøre noe som helst med det, ikke trene eller forandre på vaner. Det er sinnsykt frustrerende. Jeg har mer eller mindre brukt nobligan fast i 5-6 år. Laveste dose og noen opphold her og der. Nå ville jeg prøve noe annet, paralgin forte. Det gjorde meg veldig hangover og dårlig dagen derpå. Og da spurte jeg om å bytte tilbake til nobligan igjen men fikk til svar at det ikke anbefales. Legen har plutselig "nektet" meg noen ganger. Jeg kan ikke bruke antidepressiva eller antiepileptika som ofte brukes. Og ibux/paracet er som drops for smertene. Også får jeg veldig fort medikamenthodepine av det. Nobligan hjelper, og jeg kan ikke bruke noe annet. Hva kan jeg gjøre for å få legen til å forstå det. Jeg har det svart på hvitt fra ryggforskeren indahl at nobligan er greit å bruke, og ibux/paracet hjelper dårlig ved slike plager. Jeg kan jo ikke gå rundt å ha konstant vondt heller 😢 hva kan jeg si/gjøre?

Anonymkode: d246f...57e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan forsøke bailine s(eller lignende) om sender strøm i musklene slik at de trekker seg sammen OG deretter SLAPPER AV... 

Anonymkode: 1a76c...140

AnonymBruker
Skrevet

Sakset fra felleskatalogen:  Sentraltvirkende opioidanalgetikum, Skal ikke under noen omstendigheter administreres over lengre tid enn absolutt nødvendig.

Jeg tror nok ikke noen lege kommer til å skrive ut den medisinen til deg igjen. Har du diskutert medisiner mot muskelspasmer med legen din?

Anonymkode: 1474b...cc7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan forsøke bailine s(eller lignende) om sender strøm i musklene slik at de trekker seg sammen OG deretter SLAPPER AV... 

Anonymkode: 1a76c...140

Skal høre om henvisning til smerteklinikk. De har kanskje det der 😊 takk! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sakset fra felleskatalogen:  Sentraltvirkende opioidanalgetikum, Skal ikke under noen omstendigheter administreres over lengre tid enn absolutt nødvendig.

Jeg tror nok ikke noen lege kommer til å skrive ut den medisinen til deg igjen. Har du diskutert medisiner mot muskelspasmer med legen din?

Nei har ikke det. Det er jo ikke muskelspasmer jeg har så det blir jo litt fjernt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei har ikke det. Det er jo ikke muskelspasmer jeg har så det blir jo litt fjernt. 

Dumme meg. Jeg trodde jo spasmer var det medisinske navnet for ufrivillige muskelspenninger/sammentrekninger. Kanskje dette er noe du kan snakke om med legen likevel? Med lite bivirkninger og lite avhengighet skader det kanskje ikke å prøve?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dumme meg. Jeg trodde jo spasmer var det medisinske navnet for ufrivillige muskelspenninger/sammentrekninger. Kanskje dette er noe du kan snakke om med legen likevel? Med lite bivirkninger og lite avhengighet skader det kanskje ikke å prøve?

Ja det er det. Men det jeg har er vel mer som at ryggen ikke slapper av når den skal. Feks når man reiser seg opp må jo musklene aktiveres, og så slapper de av igjen når man har kommet i stående, sittende eller liggende stilling. Ryggen min klarer ikke slippe taket på en måte. Musklene er "på jobb" selvom jeg sover, slapper av eller sitter. Var på kurs ledet av ryggforskeren og fysioterapeuten jeg var hos. Tipper de ville nevnt noe om dette når det var snakk om behandling. Har prøvd å snakke med legen, men han tar meg nok ikke seriøst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja det er det. Men det jeg har er vel mer som at ryggen ikke slapper av når den skal. Feks når man reiser seg opp må jo musklene aktiveres, og så slapper de av igjen når man har kommet i stående, sittende eller liggende stilling. Ryggen min klarer ikke slippe taket på en måte. Musklene er "på jobb" selvom jeg sover, slapper av eller sitter. Var på kurs ledet av ryggforskeren og fysioterapeuten jeg var hos. Tipper de ville nevnt noe om dette når det var snakk om behandling. Har prøvd å snakke med legen, men han tar meg nok ikke seriøst. 

Jeg skjønner godt at du føler legen ikke tar deg seriøst. Samtidig er det nok lettere for legen å gå med på utprøving av et nokså ufarlig legemiddel sammenlignet med opiumet du i utgangspunktet ønsker deg.

Akupunktur er kanskje en annen mulighet, men det blir alternativ medisin, sikkert dyrt og kanskje ikke så lett å finne fram til en bra behandler…

Skrevet

Litt off topic, men kan jeg spørre hvilken utredning du var på da du fikk den diagnosen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner godt at du føler legen ikke tar deg seriøst. Samtidig er det nok lettere for legen å gå med på utprøving av et nokså ufarlig legemiddel sammenlignet med opiumet du i utgangspunktet ønsker deg.

Akupunktur er kanskje en annen mulighet, men det blir alternativ medisin, sikkert dyrt og kanskje ikke så lett å finne fram til en bra behandler…

Hei frå sidelinja! Ville berre støtte tanken om akupunktur. Eg har hatt utrulig god nytte av det, og vart nærmast smertefri etter nokre behandlingar. 

Eg gjekk til ein naturterapeut som mellom anna brukar akupunktur i behandlinga, men det beste er kanskje å gå til ein kinesisk akupunktør?

Anonymkode: 06de2...4aa

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd annen NSAIDS enn Ibux? Har selv erfaring med ryggsmerter, og dessverre får en ikke så god hjelp med mindre en står på selv.

Anonymkode: ee49d...7b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du prøvd annen NSAIDS enn Ibux? Har selv erfaring med ryggsmerter, og dessverre får en ikke så god hjelp med mindre en står på selv.

Anonymkode: ee49d...7b1

Har fått vimovo tidligere. Ikke noe hjelp i det heller. Arcoxia har jeg vel også brukt. 

AnonymBruker
Skrevet
Rumle skrev (9 timer siden):

Litt off topic, men kan jeg spørre hvilken utredning du var på da du fikk den diagnosen?

Jeg ble bare henvist til ortopedisk avdeling tror jeg det var. Spesialfysioterapeut. Det er vel ingen diagnose tror jeg. Ikke på papiret med diagnosekode osv. Det som står i papiret er dette: 

IMG_1725.jpeg

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det skal undersøkest! Prøvde det for hodepine i fjor, men fungerte ikke. Har også prøvd triggerpunktbehandling og kiropraktor men drt fungerte heller ikke. Skal sjekke ut akupunktur for rygg😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dvs at musklene i ryggen står i spenn konstant, de slapper aldri av.

Hvis musklene som støtter ryggraden ikke står i spenn konstant, vil ryggvirvlene gli fra hverandre. Disse musklene er ikke laget for å slappe av. Hvis de blir slappe (som de kan bli hvis muskelcellene f.eks. mangler kalsium), ender det ofte med skiveutglidning.

Har legen satt en diagnose på ryggen din? 

Anonymkode: f12a8...03d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis musklene som støtter ryggraden ikke står i spenn konstant, vil ryggvirvlene gli fra hverandre. Disse musklene er ikke laget for å slappe av. Hvis de blir slappe (som de kan bli hvis muskelcellene f.eks. mangler kalsium), ender det ofte med skiveutglidning.

Har legen satt en diagnose på ryggen din? 

Anonymkode: f12a8...03d

Er forskjell på å stå i høyspenn og vanlig hvilemodus. Musklene hviler jo når de ikke aktivt brukes. Hvis du leser bildet jeg la ved over her ser du. Har ikke skiveutglidning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble bare henvist til ortopedisk avdeling tror jeg det var. Spesialfysioterapeut. Det er vel ingen diagnose tror jeg. Ikke på papiret med diagnosekode osv. Det som står i papiret er dette: 

IMG_1725.jpeg

Forstår, takk for svar uansett :blomst2:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...