AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Jeg og mannen har blitt skilt. Jeg blir alene om omsorgen for vårt felles barn. Barnet er 4,5 år. Jeg lurer på hva som er lurt å gjøre nå rent økonomisk. Vår felles bolig ble solgt med tap, og jeg satt igjen med ca. 2500000 kr i egenkapital, banken sier jeg kan få Max 2000 000 kr i lån. I tillegg til dette vil mine foreldre gå inn med 500 000kr, hvis jeg vil. Med dette i egenkapital hadde jeg råd til en 4-roms leilighet til 4-4,3 millioner. Hvis jeg makser boliglånet og får 500 000kr av foreldrene mine kan jeg ha råd til ett rekkehus eller en liten tomannsbolig. Hva hadde du gjort? Jeg har 600 000kr i brutto årsinntekt ekskludert barnetrygd og barnebidrag. Har fast jobb og ett barn. Jeg vet ikke hva barnefar vil betale i barnebidrag, men han er i fast heltidsjobb og bidragsdykrif Anonymkode: 45d9f...664 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Rekkehus betyr hage som ditt barn har glede av. Det betyr også gressklipping og snømåking. I mitt borettslag må vi male yttervegger selv. I en leilighet slipper du alt dette og kan heller bruke tid på å ta barnet ditt ut. Anonymkode: fbcd5...696 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Rekkehus uten tvil. Helst enebolig. Selv bor Jeg i leilighet😏 Anonymkode: 34622...d3e 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Jeg hadde satt opp et budsjett for begge scenario. Husk å regne med fellesutgifter, strøm, kommunale avgifter, forsikring. Etterpå veier du fordeler og ulemper ved de to alternativene. Etterpå har du svaret ditt. For min del hadde plassering og naboer vært viktig, og om det var en leilighet hadde jeg ønsket nærhet til uteområde. Anonymkode: 985f6...577
Eva-Lena Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 Jeg ville valgt leilighet. Jeg har bodd i hus med mine barn, bor der alene nå. Det er faktisk mye utvendig vedlikehold som er gørrkjedelig. Så kommer gressklipping og snømåking som heller ikke er noe artig. Jeg stortrives så godt her jeg bor og har vanskelig for å få ut fingeren og solgt. Jeg drømmer om leilighet med god utsikt, det kommer en dag i fremtiden. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 Jeg beholdt rekkehuset da det ble slutt med mannen, hadde en 2-åring. Men herregud det var så mye maling, plenklipping, beising, snømåking osv. Og faren for behov for drenering, nytt tak, osv. Jeg solgte og kjøpte meg leilighet i stedet. Bor i seksmannsbolig med hage nå, er litt å gjøre her og men er fordelt på seks 😊 Og det er billigere 😄 Anonymkode: c2bf2...626 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Rekkehus uten tvil. Helst enebolig. Selv bor Jeg i leilighet😏 Anonymkode: 34622...d3e Vi solgte nettopp eneboligen vår, det er helt uaktuelt å kjøpe ny enebolig nå, både pga pris og alt jobben forbundet med en stor enebolig med hage. Da vi bodde i eneboligen var det mannen som tok seg av hagearbeid og vedlikehold ute, jeg orker ikke det alene. En enebolig her i området koster mellom 7,5-12 millioner kr. Det har jeg ikke råd til alene Anonymkode: 45d9f...664
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 Det er billigere å bo i leilighet, det er helt sikkert. Så mye vedlikehold, arbeid og dyrere forsikringer det er med eneboliger og rekkehus, hadde jeg aldri klart alene. Bare byggforsikringen for en enebolig er mange tusen i året. I en leilighet betaler du fellesutgifter, og det er det. Fast hver måned. Da dekker det snømåking og plenklipping av arealene rundt, søppelhenting, vann og avløp og alt, ting som du må betale separat når du har enebolig (kommunale avgifter). Tror kanskje jeg hadde startet med livet som enslig alenemor i leilighet. Bo deg inn litt, se hva du har av penger å rutte med i det daglige, og om det er penger til overs til sparing? Over tid vil du se om du som alenemor likevel kan ha råd til å kjøpe deg et rekkehus for eksempel. Jeg ville ikke som alenemor lagt lista høyest fra starten av. Ville bodd litt rimeligere første årene og sett hvordan det gikk. Anonymkode: 8b991...e7e 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 Det er mer avgjørende hvordan bomiljøet er. Når du er alene med barn, er det ekstra viktig å bo et sted med mange barn rundt dere. Leiligheter og rekkehus kan være fulle av folk uten småbarn eller ikke. Det er forskjellig. Anonymkode: ebfa1...66e 1
Fighter83 Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 Jeg er som deg med ca samme lønn og fikk ca samme i lån. Jeg ville ha rekkehus men i området der jeg bor var det ikke et rekkehus innen den prisklassen jeg kunne tenke meg. Jeg har valgt leilighet i samme område for en periode så jeg kan investere pengene mine i noe og ha et trygt og fint sted å bo mens jeg venter på rett tid å selge og kjøpe nytt her. Jeg klarer meg godt med et lån på 2,1 mil. Jeg hadde lett valgt rekkehus i samme område om jeg hadde hatt mulighet💜 Jeg elsker hage 🤩
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 Leilighet. Ingen ytre vedlikehold. Barna har lekeplass rett utenfor og vaskeri, fyring og varmtvann er inkl i husleie. Anonymkode: 2bf4a...e37 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 Jeg kjøpte tomannsbolig. Angrer. Mye vedlikehold ute og inne. Følger med på leilighetsmarkedet. Anonymkode: df7e1...86f 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 Uten tvil leilighet. Anonymkode: 1396c...808 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #14 Skrevet 23. juni 2023 Jeg gikk for leilighet. Tenkte det var greit å slippe vedlikehold og ha lite å tenke på utenfor boligen. Nå betaler jeg fellesutgifter, der er jo alt dekket. Nå har jeg bodd her i et år og savner virkelig en hage. Ungen er tre år, så er jo kanskje den tiden en hage hadde blitt brukt mest. Jeg ser at her i området er det en del rekkehus i borettslag, slik at vedlikehold som tak og kledning ikke er mitt ansvar, må male da. For det kjenner jeg at jeg ikke orker å ha ansvar for. Jeg begynner å angre på at jeg ikke flyttet i rekkehus med en gang. Anonymkode: 845c7...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #15 Skrevet 23. juni 2023 Jeg ville gått for det du har råd til... Hvordan vil ditt daglige budsjett se ut om du makser lånet? Hvordan ser økonomien din ut om rentene går ytterligere opp på makset lån? Og noen tusenlapper til strøm i tillegg? Har du råd til fritidsaktiviteter til barnet da? Mange barn krever jo enda litt mer med tanke på fritidsaktiviteter når de når skolealder. Hvis du må makse lånet, og få pengegave, hvordan gjør du det da med nødvendig vedlikehold på ett rekkehus? Hvor mye rom har du for sparing til vedlikehold, pensjon og konfirmasjon hvis rentene stiger 1-2 % ekstra på det lånet? Hvis det er noe det siste året virkelig har lært meg, så er det å unngå maksing av lån, spesielt når man ikke har særlig høy inntekt. Anonymkode: 4b2dc...abd 2
Gjest Albbas Skrevet 23. juni 2023 #16 Skrevet 23. juni 2023 Jeg er enig i at bomiljø er viktigst. Jeg stortrives i rekkehus og ville foretrukket det, men det finnes rekkehus med mindre trivelig bomiljø, og leiligheter med fantastisk bomiljø. Det vi setter mest pris på her vi bor nå er at barna våre lett kan springe over til nabovenner, det er bilfritt, mange barn, og vi trenger ikke fotfølge de ut. Jeg liker også den lille hageflekken vi har. Mange leiligheter har veldig trasige uteområder som jeg aldri ville akseptert, mens andre leiligheter/blokker har helt fantastiske uteområder med masse, masse liv på fellesområdene. Sånne ting er viktig. Hverdagen er enklere når man ikke må pakke med seg masse og dra på utflukt for å finne en lekeplass. Kort gangavstand til skole er også gull verdt. Rekkehusene vi bor i er ikke dyrere enn leiligheter. Området er flott, nydelig beliggenhet, men selve standarden på boligen er så som så. Jeg ville vært åpen for begge deler og dratt på visninger for begge deler.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #17 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg ville gått for det du har råd til... Hvordan vil ditt daglige budsjett se ut om du makser lånet? Hvordan ser økonomien din ut om rentene går ytterligere opp på makset lån? Og noen tusenlapper til strøm i tillegg? Har du råd til fritidsaktiviteter til barnet da? Mange barn krever jo enda litt mer med tanke på fritidsaktiviteter når de når skolealder. Hvis du må makse lånet, og få pengegave, hvordan gjør du det da med nødvendig vedlikehold på ett rekkehus? Hvor mye rom har du for sparing til vedlikehold, pensjon og konfirmasjon hvis rentene stiger 1-2 % ekstra på det lånet? Hvis det er noe det siste året virkelig har lært meg, så er det å unngå maksing av lån, spesielt når man ikke har særlig høy inntekt. Anonymkode: 4b2dc...abd Jeg tror ikke det utgjør så stor forskjell for min økonomi. Mine inntekter hver måned er: 37000kr i nettolønn 5500kr i barnebidrag fra barnefar 3200kr i dobbel barnetrygd fra NAV. Dette settes alltid av til sparing for barnet hver måned. Jeg er usikker på om jeg vil spare så mye til barnet hver måned i årene som kommer. Tenker at noe av dette kan gå til fritidsaktiviteter og lignede når barnet blir eldre. Barnet har nå 90 000kr på sin sparekonto. Det er tenkt at sparekontoen skal dekke konfirmasjon, førerkort, eventuell tannregulering. Og det som er igjen etter det kan gå til barnets boligsparing. Så jeg har 42500kr å rutte med hver måned. Utgifter er: mat/hygiene/vaskemidler og andre husholdningsprodukter: 6000kr TV+internett: 1000kr mobil: 300kr Bil (forsikring, bensin og bompenger): 2000kr Strøm: 2000kr (i gjennomsnitt i løpet av året) annet: 700kr Barnehage: 1700kr (redusert fordi jeg er alenemor) Dette er ca.14000kr i måneden, her har jeg bevisst rundet alt opp og lagt til litt ekstra både på mat og strøm. Så jeg har 28500kr til å betjene boliglån, sparing og fellesutgifter. Hvis jeg går for leilighet vil det koste mellom 4,1-4,4 millioner kr. Da må jeg låne 1,6 -1,7 millioner. Hvis jeg går for rekkehus til ca 5 millioner må jeg låne 2 millioner. Forskjellen er 300 000-400 000kr i boliglån, med en nedbetalingstid på 25 år utgjør det ikke mye penger i boliglån per måned. Selv med 2 millioner i lån og rente på 8 % så vil lånet koste meg 15000kr per måned. Fellesutgifter er 3500-5000kr her i området. Selv da har jeg nesten 10000 kr til sparing eller fritidsaktiviteter til barnet. Anonymkode: 45d9f...664
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #18 Skrevet 23. juni 2023 Albbas skrev (14 timer siden): Jeg er enig i at bomiljø er viktigst. Jeg stortrives i rekkehus og ville foretrukket det, men det finnes rekkehus med mindre trivelig bomiljø, og leiligheter med fantastisk bomiljø. Det vi setter mest pris på her vi bor nå er at barna våre lett kan springe over til nabovenner, det er bilfritt, mange barn, og vi trenger ikke fotfølge de ut. Jeg liker også den lille hageflekken vi har. Mange leiligheter har veldig trasige uteområder som jeg aldri ville akseptert, mens andre leiligheter/blokker har helt fantastiske uteområder med masse, masse liv på fellesområdene. Sånne ting er viktig. Hverdagen er enklere når man ikke må pakke med seg masse og dra på utflukt for å finne en lekeplass. Kort gangavstand til skole er også gull verdt. Rekkehusene vi bor i er ikke dyrere enn leiligheter. Området er flott, nydelig beliggenhet, men selve standarden på boligen er så som så. Jeg ville vært åpen for begge deler og dratt på visninger for begge deler. Bomiljø har mye å si for meg også. Dette er hovedgrunnen til at jeg blir i område her og ikke flytter ut av kommunen. Anonymkode: 45d9f...664
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #19 Skrevet 23. juni 2023 Rekkehus eller tomannsbolig. Har bodd i leilighet før, kommer aldri til å gjøre det igjen. Anonymkode: b8d6f...1a9
rampeguri Skrevet 23. juni 2023 #20 Skrevet 23. juni 2023 Rekkehus i borettslag eller leilighet. En leilighet med grei veranda hadde nok jeg gått for så lenge det virker som det er et godt bomiljø. Da har du større økonomisk frihet til andre ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå