AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Min på 15 mnd har enda ikke lighet eller sittet å lekt med leker eller sett og fiklet på leken. Når er det vanlig at de begynner med det? Å eks sitte litt på gulvet med leker uten voksne som sitter ved siden? Anonymkode: 9e89f...a40
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Har du riktig type leker da? Anonymkode: bb1f6...5c7
Hedda-78 Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Mye tidligere enn 15 mnd. Rundt 4 mnd alder ble babygym interessant. Men bare noen minutter i gangen. Rund 7-8 mnd var det en grønn traktor som var det helt store, med lyder. Hva gjør hun da, når du plasserer henne blant en haug av fargerike leker?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Ikke interesse i leker som baby heller? Min er 5.5 mnd og elsker å leke. Anonymkode: bedba...7cc
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 Fra noen uker gammel? Interessen steg når hun kunne holde selv rundt 3 mnd. Nå 15 mnd prøver hun å stable ting, leker med kopp og kanne (heller og drikker og serverer), putter ting oppi andre, skrur på musikk på leker og danser, kaster ball - feks. Noen ganger alene men vil ofte ha hjelp eller selskap da. Og vi må vise først noen ganger hvordan ting skal brukes. Har barnet aldri holdt eller sett på en leke? Ikke bitt på ting eller sett i speil? Anonymkode: 6f33b...68d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 Min har hatt interessen for leker (da veldig enkle, men fargerike) fra hun kunne gripe etter de. Hun stirret på de før det, men når hun fikk kontroll på hendene økte interessen fort. Å nå elsker hun lekene sine (6 mnd). Kravler rundt på gulvet med lekene sine lenge før hun vil opp 😛 Anonymkode: 5cc97...9c0
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 Hedda-78 skrev (1 time siden): Mye tidligere enn 15 mnd. Rundt 4 mnd alder ble babygym interessant. Men bare noen minutter i gangen. Rund 7-8 mnd var det en grønn traktor som var det helt store, med lyder. Hva gjør hun da, når du plasserer henne blant en haug av fargerike leker? Da går hun til oss med tingen og gir frem og tilbake, eller ser litt på den og legger den fra seg og flyr til neste ting. Men ikke leker, alt mulig annet. Vil bare grave i do, stå i dusjen, klatre i vinduskarmen, ha alt av pynt og ting og tang i huset, involverer oss i alt, og skal "snakke" med oss konstant, sitter aldri for seg selv og bruker ikke lekene sine, var heller ikke interessert i babygymmen som baby, ville bare bli bært og vist ting rund om kring mens vi bærte og snakket. Anonymkode: 9e89f...a40
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du riktig type leker da? Anonymkode: bb1f6...5c7 Ja har sjekket alder på de og sett mange youtube videoer hvor barneleger anbefaler leker for ulike aldere. Anonymkode: 9e89f...a40
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 Hun trenger kanskje at du leker sammen med henne? Prøv litt enkle leker som feks stableringer. Man må gjerne vise dem hva som skal gjøres da. Eller prøv "upedagogiske" leker med lyd og lys, min elsker sånne. Hva med ting som ikke er typiske leker? Min leker også med tomflasker, visper, bøtter, våtserviettpakken, fjernkontrollen om hun får tak i den, kremtuber +++ Alt hun klarer å få fatt på. "Leken" da er jo for det meste bare at hun går stolt rundt med tingen, vifter litt med den, tygger litt på osv. Min liker også å hente ting og gi til oss, og få tilbake og legge tilbake. Liker også at vi sier hva ting er, hun bruker en del tid på å peke på ting og så skal vi si hva det er hun peker på, feks. Både i bøker og i verden rundt oss. Liker hun å drive med leker om hun sitter på fanget? (Min er 15 mnd) Anonymkode: 6f33b...68d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hun trenger kanskje at du leker sammen med henne? Prøv litt enkle leker som feks stableringer. Man må gjerne vise dem hva som skal gjøres da. Eller prøv "upedagogiske" leker med lyd og lys, min elsker sånne. Hva med ting som ikke er typiske leker? Min leker også med tomflasker, visper, bøtter, våtserviettpakken, fjernkontrollen om hun får tak i den, kremtuber +++ Alt hun klarer å få fatt på. "Leken" da er jo for det meste bare at hun går stolt rundt med tingen, vifter litt med den, tygger litt på osv. Min liker også å hente ting og gi til oss, og få tilbake og legge tilbake. Liker også at vi sier hva ting er, hun bruker en del tid på å peke på ting og så skal vi si hva det er hun peker på, feks. Både i bøker og i verden rundt oss. Liker hun å drive med leker om hun sitter på fanget? (Min er 15 mnd) Anonymkode: 6f33b...68d Har prøvd alt dette, og ungen sitter da ikke rolig på fanget😅 Anonymkode: 9e89f...a40
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har prøvd alt dette, og ungen sitter da ikke rolig på fanget😅 Anonymkode: 9e89f...a40 Kanskje hun har adhd... Anonymkode: 9e89f...a40
Hedda-78 Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 Prøvd å fylle et kjøkkenskap eller nederste skuff med plastbokser og lokk og tresleiver i ulike varianter og vise henne? Kjempestas å tømme alt utover gulvet og hive rundt, putte bokser oppi hverandre, sette lokk på osv.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 Hva med bøtte og spade ute i sandkasse? Eller ball? Dette er ting som fenger min som er ganske urolig/aktiv (men som leker). Liker også å leke med vann. Tror det finnes leker som snakker tilbake om man snakker til dem, kanskje det kunne vært noe? Anonymkode: 6f33b...68d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #14 Skrevet 22. juni 2023 Mine lekte med dukker, dukkevogn, lekekjøkken og lagde mat og dekket på lekebordet. Bondegård og dyr. Brio togbane. Duplo med figurer. Kjøretøy med dyr og figurer i. Anonymkode: 795f1...748
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #15 Skrevet 23. juni 2023 Hedda-78 skrev (4 timer siden): Prøvd å fylle et kjøkkenskap eller nederste skuff med plastbokser og lokk og tresleiver i ulike varianter og vise henne? Kjempestas å tømme alt utover gulvet og hive rundt, putte bokser oppi hverandre, sette lokk på osv. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva med bøtte og spade ute i sandkasse? Eller ball? Dette er ting som fenger min som er ganske urolig/aktiv (men som leker). Liker også å leke med vann. Tror det finnes leker som snakker tilbake om man snakker til dem, kanskje det kunne vært noe? Anonymkode: 6f33b...68d Har prøvd dette bortsett fra dukken som snakker til bake. Nå snakker hun ikke enda, så vet ikke om det hadde fungert. Ungen er ikke interessert i å sitte rolig å grave i sandkassa. Jeg trodde alle små barn likte det. Anonymkode: 9e89f...a40
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #16 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mine lekte med dukker, dukkevogn, lekekjøkken og lagde mat og dekket på lekebordet. Bondegård og dyr. Brio togbane. Duplo med figurer. Kjøretøy med dyr og figurer i. Anonymkode: 795f1...748 Klarte din å leke at den dekket på bordet da den var 15 mnd? Min er ikke helt der. Anonymkode: 9e89f...a40
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #17 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har prøvd dette bortsett fra dukken som snakker til bake. Nå snakker hun ikke enda, så vet ikke om det hadde fungert. Ungen er ikke interessert i å sitte rolig å grave i sandkassa. Jeg trodde alle små barn likte det. Anonymkode: 9e89f...a40 Hehe, ikke alle barn liker å sitte stille å dille. Mange som er veldig skrytete av hvor tidlig ute baby/barnet deres er Og det er helt vilt at noen foreslår adhd… Min var over 2 år før han lekte. Og da var han helt avhengig av at noen lekte med han med leker på stuegulvet. Men han elsket å løpe ute å utforske og leke fritt. Nå som 5-åring leker han i timesvis med Lego og annet, trenger ikke meg mere. Vi fikk god hjelp og veiledning av helsestasjonen for hvordan lære barnet å leke mere «organisert» og selvstendig. Barn er forskjellige, hva som er «vanlig» er et veldig stort spekter. Utviklingsstadier går i rykk og napp. Bli kjent med barnet ditt og ikke sammenlign ditt barn med andre sitt Anonymkode: 2ed0b...54d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #18 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hehe, ikke alle barn liker å sitte stille å dille. Mange som er veldig skrytete av hvor tidlig ute baby/barnet deres er Og det er helt vilt at noen foreslår adhd… Min var over 2 år før han lekte. Og da var han helt avhengig av at noen lekte med han med leker på stuegulvet. Men han elsket å løpe ute å utforske og leke fritt. Nå som 5-åring leker han i timesvis med Lego og annet, trenger ikke meg mere. Vi fikk god hjelp og veiledning av helsestasjonen for hvordan lære barnet å leke mere «organisert» og selvstendig. Barn er forskjellige, hva som er «vanlig» er et veldig stort spekter. Utviklingsstadier går i rykk og napp. Bli kjent med barnet ditt og ikke sammenlign ditt barn med andre sitt Anonymkode: 2ed0b...54d Hva slags tips fikk dere på helsestasjonen? Anonymkode: 9e89f...a40
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #19 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva slags tips fikk dere på helsestasjonen? Anonymkode: 9e89f...a40 Å ta det på barnets nivå. Sett deg på gulvet med barnet. Bli barnslig og nysgjerrig. Utforsk med barnet, hva kan denne leken gjøre? Og i starten ta korte intervaller og bygg det opp. Tror de små intervallene våre helt i begynnelsen var ca 1 minutt. Som sagt elsket barnet vårt å være ute i det fri og heller titte på ting eller bare løpe rundt. Så det gjorde vi aller mest av. Så når vi var ute jobbet vi med felles fokus, eks se på denne pinnen da? Den var lang! Og så sakte men sikkert økte vi innelekingen. Etter hvert fikk barnet noen interesser (eks likte thomastoget på barne-TV) så vi kjøpte leker relatert til interessene (mye billig å finne på Finn). Og det var spesielt hjelpsomt for å «komme igang» med lekingen. Vi foreldre hadde også COS veiledning på helsestasjonen som var veldig bra. Barnet vårt leker som sagt veldig fint her hjemme og i bhg. Anonymkode: 2ed0b...54d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #20 Skrevet 23. juni 2023 Om barnet tar leken og gir til dere, flyr fra leke til leke, så er det innenfor det som kalles å "leke" som småbarn. Det er helt vanlig at så små ikke leker alene med leker, og gjerne er mer opptatt av å leke med ting vi voksne ikke tenker på som leker. Min eldste lekte vel aldri med leker selvstendig før han fikk masse "storegutt-biler" da han var litt over to. Han var kjempeinteressert i alt av bokser, poseklemmer, sleiver, alt mulig skikkelig kjøkkenutstyr (IKKE leke-kjøkkenting, det var han null interessert i, selv om det var identisk til det som var i kjøkkenskapene bare mindre....). Han skulle bare dra ting ut av de skikkelige kjøkkenskapene å leke med. Og vi måtte leke MED ham, det var ikke snakk om å putle med noe på egenhånd. Minstemann lå og lekte masse med rangler og slikt fra han var noen uker gammel. Anonymkode: 28e7c...1ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå