AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Dette er ikke ment som noe hets, så vennligst ikke troll eller lag noe hat her. Jeg går på AAP og er igjennom denne runddansen med NAV, som er krevende nok. Samtidig som jeg også har en helse som jeg jobber med, selv om den jobber imot meg. Dette tærer selvfølgelig på mye. Her inne syns jeg at jeg ser ofte par hvor begge er uføre, eller en er ufør og en på AAP. Jeg føler meg som "utskuddet" av mine relasjoner, ettersom alle andre er friske og i jobb. Kun meg på AAP. Hvordan kan det ha seg til at det finnes så mange par her hvor begge enten er, eller på vei til å bli uføre? Og fant dere sammen fordi dere var ufør, eller ble dere syke underveis i forholdet? Anonymkode: bb9f9...afe
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Jeg kjenner noen par der begge er uføre, og de møtte hverandre på behandlingsreiser eller ulike behandlingsopphold. Anonymkode: aee99...750
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Gjør det noe om uføre finner hverandre? Mind your own business Anonymkode: fd1ec...110 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Vi er to ufør, men vi fant hverandre ikke som ufør. Jeg ble ufør etter 16år og han etter 18år. Jeg fikk autoimmun sykdom, han fikk livstruende keft med senvirkninger Anonymkode: 85509...914
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner noen par der begge er uføre, og de møtte hverandre på behandlingsreiser eller ulike behandlingsopphold. Anonymkode: aee99...750 Samme her 😊 Anonymkode: 4da17...7ef
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 Det var kjærlighet ved første blikk. Vi har begge synlige sykdommer/funksjonshemninger, men det synes ikke før vi reiser opp oss. Og innen vi gjorde det, kjente vi begge at vi hadde en helt spesiell kjemi. Men for de fleste tror jeg det er så enkelt som at de aller fleste (funksjons)friske ikke er spesielt gode på å sette seg inn i hvordan det er å ikke fungere normalt og å orke eller klare helt alminnelige ting. Man kan forklare til man blir blå i trynet i år etter år etter år at man ikke greier X, Y eller Z, men det går bare ikke inn. Man kan svime av, blø ut sofaer, spy ut hele middagsbordet, ødelegge hele arrangementer eller bli hentet i ambulanse, men uka etter prøver de å få en med på samme opplegg igjen. De greier bare ikke å forstå begrensninger de ikke kjenner på selv. Det skal dermed mye til å finne en (funksjons)frisk partner man greier å leve med i lengden. Det finnes mennesker som greier å forstå, men det er størst sjanse for å treffe på de andre. Anonymkode: 43e8d...e99 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 Her var det tilfeldig. Ingen av oss var uføre når vi ble sammen, men pga de plagene vi ble uføre for senere hadde vi mye forståelse for hverandre. Når man sliter med noe selv kan man forstå andres dårlige perioder bedre tror jeg. Anonymkode: 60515...612 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 Her var vi friske nåe vi møttes. Blitt en ufør og en på aap nå mange år senere. For å si det slik, så var det ikke slik vi ville livet skulle bli. Anonymkode: a84a0...ba2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 Er det liv laga med en "treff andre som er uføre-treffplass" på nett? Tror det kunne ha blitt en bra ting, hvis trollene kunne holdes ute. Antar at det hadde blitt vanskelig. Anonymkode: 7a239...714
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 Kjenner/vet om 5 uføre. Og nei. De er sammen med partner i 100% jobb. Vet ikke om noen par hvor begge er uføre Anonymkode: 7853a...b16
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er det liv laga med en "treff andre som er uføre-treffplass" på nett? Tror det kunne ha blitt en bra ting, hvis trollene kunne holdes ute. Antar at det hadde blitt vanskelig. Anonymkode: 7a239...714 Tenkte på det samme for et par år siden. Hets løses lett med bank-id innlogging. Anonymkode: 23028...4a7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 Greia er at de aller fleste som blir uføre er godt oppi åra, mot slutten av arbeidslivet. Med andre ord, godt voksne par. Er så enkelt som at dess eldre enn blir, dess større er sjansen for å bli rammet av sykdom eller slitasjeskader. Når det gjelder veldig mange innen samme aldersgruppe, er det relativt sannsynlig at det også vil skje med begge i et par. Anonymkode: c33cf...e76
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 Begge vi to var i full jobb da vi møttes og ble sammen. Jeg ble ettehvert syk,gikk lenge i behandling og ble ufør i 2019. Samboer fikk av alle ting samme diagnose som meg i 2021, ingen av oss hadde diagnosen da vi møttes i 2013 men vi har jo hatt mye til felles hele veien og trives i hverandres selskap. Samboer er fortsatt i jobb men nå på 50% AAP og går mot 50% ufør. Anonymkode: 3b5d6...4fb
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #14 Skrevet 22. juni 2023 Jeg vet ikke hvor vanlig det er jeg. Jeg ble ufør etter å ha fått en arbeidssykdom da jeg var 37 år. Fikk yrkesskadeerstatning også. Mannen er i 100 % jobb. Vi er nå 46 og 51. Anonymkode: 554f4...75f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå