Gå til innhold

Feminister og kvinner, hvorfor skal menn dø i kriger og kvinner skal kose seg i trygghet?

Gjest someone_here

Anbefalte innlegg

Gjest someone_here

Jeg har lenge letet etter gode argumenter, men det beste lyder noe i den duren: «jeg kan fitte, og jeg kan føde»

Hvorfor skal for eksempel syriske og ukrainske menn dø, mens kvinner få god hjelp her? Det er rart å høre i det mest likestilte landet at menn skal bli igjen og kjempe. Kvinner har endelig fått like rettigheter, lever ofte langt mer priviligerte liv enn menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest someone_here
SmuleSMitt skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så mange menn som mener at kvinner ikke duger i forsvaret? Veldig mange menn mener jo at kvinner ikke har noe i strid å gjøre, at kvinner er for svake. Vel, kanskje vi er for fysisk svake da?

Men du, hvorfor er det primært menn som starter kriger i verden? Hvorfor skal menn lede nasjoner når de ikke klarer håndtere makt uten å beordre massedrap?

Visste du ikke at menn har mindre empati enn kvinner? På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er høyest skore på empatiske evner, skårer menn i gjennomsnitt 4 og kvinner 6. Det er en signifikant forskjell. Dette kan kanskje forklare hvorfor mange menn er så brutale i kriger?

Hvorfor blir kvinner og barn bli utsatt for voldtekter under krig? Det er menn som utfører dette. Har du noen argumenter her, som kan kaste et forsonende lys over menns atferd? I dont think so.

Jeg har fortsatt til gode å se noen gode argumenter for hvorfor en ung, priviligert kvinne fra Ukraina skal kunne dra ut av Ukraina, mens unge, menn med kastrerte rettigheter skal kjempe? 

Fitte-argumentet er irrelevant fordi hun som forlater landet - Ukraina - er nesten garantert et tapt prosjekt, hun vil mest sannsynlig finne seg en måte å få permant oppholdstillatelse i Norge/Europa. Det er jo veldig lett når har fitte, ikke sant? 

Venter fortsatt på noen saklige argumenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med ts i at det er litt gammeldags at menn forventes å krige, mens «kvinner og barn» beskyttes. Dette skyldes jo at kvinner opp igjennom ikke har vært soldater - det har ikke vært noen åpning for at de kan bli det, og det skyldes at noen i en krigssituasjon må ta seg av barn og andre som ikke klarer seg selv, og disse omsorgsoppgavene har jo kvinner tradisjonelt hatt. Dette har ikke noe med feminisme å gjøre. Dette vil være annerledes i et moderne land. Hadde Norge kommet i krig i dag (Gud forby) hadde jo de vernepliktige vært dem som måtte krige, og blant disse er det jo mange kvinner. Så skjønner ikke hvor du har det fra at norske damer ikke skal være med å kjempe. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest someone_here
Frottis skrev (16 minutter siden):

Jeg er enig med ts i at det er litt gammeldags at menn forventes å krige, mens «kvinner og barn» beskyttes. Dette skyldes jo at kvinner opp igjennom ikke har vært soldater - det har ikke vært noen åpning for at de kan bli det, og det skyldes at noen i en krigssituasjon må ta seg av barn og andre som ikke klarer seg selv, og disse omsorgsoppgavene har jo kvinner tradisjonelt hatt. Dette har ikke noe med feminisme å gjøre. Dette vil være annerledes i et moderne land. Hadde Norge kommet i krig i dag (Gud forby) hadde jo de vernepliktige vært dem som måtte krige, og blant disse er det jo mange kvinner. Så skjønner ikke hvor du har det fra at norske damer ikke skal være med å kjempe. 

I Ukraina er menn og kvinner likestilte. Men på veldig mange områder har menn begrensede rettigheter. Gutter må for eksempel registrere seg i militæret med en gang de blir 16. Det samme gjelder ikke kvinner. Kan du forklare hvorfor menn kan ikke forlate landet, mens kvinner kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke menn som lagd reglene da og dermed utestengt kvinner fra å delta aktivt i krig? 

Det er vel ikke så mange år siden at også kvinner fikk innkalling til sesjon selv her i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest someone_here
SITC skrev (9 minutter siden):

Er det ikke menn som lagd reglene da og dermed utestengt kvinner fra å delta aktivt i krig? 

Det er vel ikke så mange år siden at også kvinner fikk innkalling til sesjon selv her i Norge? 

Man kan veldig ofte høre argumenter i Norge, både fra menn og kvinner, for at det er greit når kvinnelige/ kvinnelige flyktninger med barn flyktet, men at det er en uting at mannlige flyktninger også flykter. Hvorfor finnes det i det hele tatt noen i det mest likestilte landet som har slike holdninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Frottis skrev (47 minutter siden):

Dette.

At kvinner ikke skal delta i krig, er så langt fra feminisme man kommer. De fleste feminister er for kvinnelig verneplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Ingen burde krige. Jeg anser det som brudd på menneskerettighetene å tvinge noen til å drepe eller bli drept i krig og konflikter de ikke ønsker delta i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnenes oppgave i krig er å oppdra og gi god omsorg til barna slik at de ikke preges mere enn nødvendig av krig. Barna er den oppvoksende slekt så mødrenes jobb med å trygge barna er minst like viktig som å delta i krig med våpen.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkle forklaringen er at kvinner skal spares for å føde neste generasjon etter krigen.

Kanskje noe man skulle tro feministene var så happy med, men de protesterer ikke akkurat når det kommer til stykket.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (23 minutter siden):

Man kan veldig ofte høre argumenter i Norge, både fra menn og kvinner, for at det er greit når kvinnelige/ kvinnelige flyktninger med barn flyktet, men at det er en uting at mannlige flyktninger også flykter. Hvorfor finnes det i det hele tatt noen i det mest likestilte landet som har slike holdninger?

Jeg vet ikke hvorfor.

Kanskje det har noe med at man føler seg tryggere rundt kvinner og barn enn rundt menn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (1 time siden):

I Ukraina er menn og kvinner likestilte. Men på veldig mange områder har menn begrensede rettigheter. Gutter må for eksempel registrere seg i militæret med en gang de blir 16. Det samme gjelder ikke kvinner. Kan du forklare hvorfor menn kan ikke forlate landet, mens kvinner kan?

Nei, det kan jeg ikke. Som du kanskje forstod av svaret mitt er jeg ikke enig i at det skal være sånn, og sånn er det altså ikke i Norge. Så da er ikke Ukraina like likestilte på det området i alle fall.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

someone_here skrev (1 time siden):

I Ukraina er ikke menn og kvinner likestilte. Det er få kvinnelige sjefer, kvinner er ofte husmødre osv. 

• Liker 26
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (11 timer siden):

Jeg har lenge letet etter gode argumenter, men det beste lyder noe i den duren: «jeg kan fitte, og jeg kan føde»

Hvorfor skal for eksempel syriske og ukrainske menn dø, mens kvinner få god hjelp her? Det er rart å høre i det mest likestilte landet at menn skal bli igjen og kjempe. Kvinner har endelig fått like rettigheter, lever ofte langt mer priviligerte liv enn menn. 

Kurdiske kvinner i Syria hadde egne avdelinger, det er bare å google YPJ så kan du lese om kvinner i kamp.

Endret av jordy
  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: er det andre ting du synes henger på greip her i verden? Hvorfor skal vi i det hele tatt krige?

• Liker 8
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest someone_here
Rosalilje84 skrev (7 timer siden):

I Ukraina er ikke menn og kvinner likestilte. Det er få kvinnelige sjefer, kvinner er ofte husmødre osv. 

Hvorfor bryr du deg så mye om sjefer? Det er kanskje  på tide å få flere søppelvøkvinner? Jeg ser det er en veldig stor skjevhet der, særlig i Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest someone_here
SITC skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke sett kvinner protestere mot at de ikke får delta i krig, tvert motsatt. Jeg har sett massive protesterer da Zelenskyj prøvde å lage samme regler for verving av kvinner som for menn. Og det var før krigens begynnelse.

Anonymus Notarius skrev (9 timer siden):

Dette.

At kvinner ikke skal delta i krig, er så langt fra feminisme man kommer. De fleste feminister er for kvinnelig verneplikt.

Feminister i Ukraina mener (sjokk!) at det er forstatt menns oppgave å krige. 

Duff skrev (9 timer siden):

Kvinnenes oppgave i krig er å oppdra og gi god omsorg til barna slik at de ikke preges mere enn nødvendig av krig. Barna er den oppvoksende slekt så mødrenes jobb med å trygge barna er minst like viktig som å delta i krig med våpen.

Hva med de som ikke har barn? 

Jeg har forresten nevnt et eksempel - Ukraina - staten tjener null på at unge friske kvinner flykter og ikke drar tilbake. Det er dermed ingen grunn til å slippe dem ut når krigen foregår. 

SITC skrev (9 timer siden):

Jeg vet ikke hvorfor.

Kanskje det har noe med at man føler seg tryggere rundt kvinner og barn enn rundt menn? 

Så likestilling er en bløff? 

Frottis skrev (8 timer siden):

Nei, det kan jeg ikke. Som du kanskje forstod av svaret mitt er jeg ikke enig i at det skal være sånn, og sånn er det altså ikke i Norge. Så da er ikke Ukraina like likestilte på det området i alle fall.

Det kan godt stemme akkurat på dette området 

Nostradamus skrev (1 time siden):

TS: er det andre ting du synes henger på greip her i verden? Hvorfor skal vi i det hele tatt krige?

Ja, men nå diskuterer vi dette spørsmålet. Vi skal ikke krige, men hvis må, så er det viktig at menn har like rettigheter. Hvis det bare er menn som får begrensede rettigheter i krig så bør de kanskje få utvidede rettigheter i fredstid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Ukraina ikke har allmenn verneplikt for kvinner og menn slik som her i norge. Dermed har kvinner i Ukraina ikke fått våpentrening. Det er uansett mange frivillige som har vervet seg til tjeneste, både kvinner og menn.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (9 timer siden):

Ingen burde krige. Jeg anser det som brudd på menneskerettighetene å tvinge noen til å drepe eller bli drept i krig og konflikter de ikke ønsker delta i

Ja, trist det ikke er sånn. I Ukraina blir menn rett og slett kidnappet fra gaten og tvunget ut i krigen

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...