Gå til innhold

Klage på eksamen, burde jeg? Og ser sensor at jeg klager?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er normalt en a-b elev, fikk E på den ene eksamenen jeg hadde, og skjønner helt ærli ikke hvorfor. Begrunnelsen ga ikke menikg, da jeg synes de mangler som kommer frem der ikke er noe jeg mangler/har svakt i oppgaven. Hvor stor er sjansen for stryk? I tillegg lurer jeg på om den som sensurerte min oppgave vil få vite det slik at hen kan komme med kommentarer som påvirker ny sensor negativt? Og kan ny sensor se begrunnelsen og krakteren til den første sensoren?

Anonymkode: 53d50...ee5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor sjansen er for stryk, er selvsagt umulig å svare på uten å ha sett oppgaven. 
Gammel sensor vil ikke få vite det, men han vil kunne få vite hvor mange av hans sensurer som ble klaget på. Han kan ikke komme med kommentarer. 
Ny sensor ser ikke begrunnelse eller karakter som ligger der fra før. 

Anonymkode: 34eee...90c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sensor på videregående, og får oversikt over de elevene som klager på eksamenskarakter jeg/vi har satt. (Vi er to sensorer).

I fjor var det kun en person som ble satt ned en karakter (fra 2 til 1) av de over 20 elevene som hadde klaget. Resten fikk samme karakter eller høyere. 

Tror det er liten sjanse på at du blir satt ned til stryk. 

Anonymkode: a21e4...a19

AnonymBruker
Skrevet

Fortsettelse fra over

Når jeg er ny sensor på eksamener som er klaget på, får jeg se den gamle karakteren som allerede er satt. Som regler stemmer karakteren godt, men det har hendt at jeg setter karakteren opp, svært sjelden jeg setter karakteren ned.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fortsettelse fra over

Når jeg er ny sensor på eksamener som er klaget på, får jeg se den gamle karakteren som allerede er satt. Som regler stemmer karakteren godt, men det har hendt at jeg setter karakteren opp, svært sjelden jeg setter karakteren ned.

På hvilken måte er dette relevant for TS som vurderer klage i en høyere utdanningsinstitusjon. 

Til TS: Sensor i ordinær kommisjon får ikke vite at du har klaget. Klagesensur er blind, så ny sensor får ikke informasjon hverken om karakter eller begrunnelse. Sjansen for å bli satt ned er umulig å si noe om. Statistisk sett blir de fleste stående på samme karakter som er gitt opprinnelig, men det er heller ikke uvanlig med relativt store avvik både opp og ned. 

Anonymkode: 6ce33...b9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sensor i høyere utdanning, det er ikke slik vedkommende fra vgs beskriver over. Ved klage får ikke nye sensorer vite karakteren, de vet bare at det er klage. Dersom karakteren ny sensor setter avviker med mer enn en karakter opp/ned skal eksamen vurderes en tredje gang, og denne blir stående. De fleste som klager blir stående på samme karakter, noen går opp, noen går ned. Å klage på en E er risikabelt, du vet ikke om du vippet mellom D og E eller E og F. Jeg sensurerte nylig en oppgave der vi ga D etter mye tvil, det er mulig vedkommende går opp til C ved klage, men det er faktisk også mulig at det blir stryk fordi det var gjort en grov feil vi valgte å bare trekke litt for, mens en annen sensor kan trekke mye. Hvis du absolutt ikke forstår begrunnelsen så kan du spørre emneansvarlig om hjelp til å tolke svaret. Kanskje det gjør deg klokere på hva du har bommet på, og kan hjelpe mtp om du skal klage

Anonymkode: 9e7cb...5b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er sensor på videregående, og får oversikt over de elevene som klager på eksamenskarakter jeg/vi har satt. (Vi er to sensorer).

I fjor var det kun en person som ble satt ned en karakter (fra 2 til 1) av de over 20 elevene som hadde klaget. Resten fikk samme karakter eller høyere. 

Tror det er liten sjanse på at du blir satt ned til stryk. 

Ganske idiotisk at det er sånn på VGs, hva er vitsen å klage hvis klagesensor vet karakteren du klagde på? Da er klagesensoren allerede bestemt på forhånd, kontra hvis hen var "blind". 

Anonymkode: 57634...bc7

AnonymBruker
Skrevet

Det er opptil universiteter og høyskoler å selv bestemme hvorvidt klagerens skal være blind sensur. Begrunnelsen får de uansett ikke se.

Anonymkode: 0026d...178

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er opptil universiteter og høyskoler å selv bestemme hvorvidt klagerens skal være blind sensur. Begrunnelsen får de uansett ikke se.

Anonymkode: 0026d...178

Nei, dette er regulert i UH-loven og ikke opp til den enkelte institusjon. 
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-04-01-15/KAPITTEL_1-5#§5-3

Anonymkode: 6ce33...b9a

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vanligvis får A eller B vil du sikkert ta den opp uansett? Da ville jeg klaget. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville klaget. Om du blir satt ned, så finnes det kanskje en konteksamen, og hvis ikke kan du vel uansett ta faget på nytt?

Eneste unntak er hvis du ikke ønsker å ta opp faget, og særlig hvis dette er det siste faget i utdanningen din, og du enten søker jobb eller har fått jobb. Jeg klagde på en karakter på PPU, og ble satt opp, men ble da lønnet som ufaglært de første månedene før sensuren kom (den ble utsatt noen ganger), følte ikke det var helt verdt det.

Anonymkode: bc232...24e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man klager ikke på bestått. De tar man opp igjen ved neste ordinære eksamen, uten risiko for annet enn en bedre karakter. Om man klager på en E kan man risikere stryk. Og man har ingen garantier for at man faktisk består konten. Eller man kan bli syk på konten, og da arrangeres det ikke enda en ny konte, og du vil bli forsinket. En bestått karakter er en billett til videre studieprogresjon. Det tar to tastetrykk å melde seg opp på nytt neste år for å forbedre karakteren.

Anonymkode: 2de6c...e9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...