Gå til innhold

Hvordan vite at NÅ starter virkelig fødsel + tema om vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vite at nå starter virkelig fødselen? Er i uke 35+3 og har lenge hatt mye kynnere, mensensmerter som kommer fra og til, mye nedpress, og babyen har festet hode for 2-3 uker siden i følge jordmor. Hun ligger dypt nede i bekkenet, og jordmor regner fødselen kommer til å gå fort. Jordmor har sjekket meg (grunner symptomene ovenfor) og livmorhals var ikke moden enda. 

Har også kun gått opp 3,5 kg dette svangerskapet til nå. Vært plaget med kvalme fram til uke 30 og jeg spiser som en hest. Baby har det fint i magen og legger på seg som den skal. Dere som la på dere lite, gikk dere fort ned? Jeg er også bekymret for amming om at jeg vil rase ned i vekt, i å med at jeg ikke har så overflødig å gå på. Magen min spretter ut og er hard, hvordan ble magen deres etter fødsel/1 mnd etter fødsel? 

Anonymkode: 20aa5...e67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fødsel starter er nok litt forskjellig. Noen får brått rier som er vonde og regelmessige, andre vil gå i ukesvis og kjenne kynnere som tar seg opp sakte. Som regel anbefales det at man ringer føden når riene kommer med  ca. 5-6 minutters mellommrom og at de varer ca. like lenge, men er man i tvil kan man selvsagt ringe før også. 

Vet ikke om jeg er riktig person å svare om det med vekt. Jeg gikk opp 20 kg i svangerskpet, gikk ned 10 rett etter fødsel (baby, blod og vann i kroppen) og har gått ned 8 kg på tre måneder nå, altså veier jeg fortsatt 2 kg mer enn det jeg gjorde da jeg ble gravid. Er normalvektig, men har fortsatt litt ekstra å gå på, så er ikke bekymret om jeg går ned litt mer også. 

Rett etter fødsel stod magen fortsatt ut, men var myk istedet for hard. I løpet av den første uka ble den relativt flat igjen, men fortsatt større enn tidligere/litt mer utstående liksom, og fortsatt helt myk. Etter det ble den gradvis flatere og strammere. Nå etter 3 mnd er den nesten som før. Jeg har ikke fått delte magemuskler, da. 

Anonymkode: bb398...6d5

• Liker 1
Skrevet

Du skjønner det når kynnerene blir kraftigere og kraftigere, kommer tettere og tettere, blir vondere og vondere, og du må puste deg igjennom og ikke klarer å prate. Samtidig endrer de seg kanskje slik at du får smerter både nedover beina og i ryggen.

Eller... når du plutselig kjener vann som sildrer nedover beina og du tror du tisser på deg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan vite at nå starter virkelig fødselen? Er i uke 35+3 og har lenge hatt mye kynnere, mensensmerter som kommer fra og til, mye nedpress, og babyen har festet hode for 2-3 uker siden i følge jordmor. Hun ligger dypt nede i bekkenet, og jordmor regner fødselen kommer til å gå fort. Jordmor har sjekket meg (grunner symptomene ovenfor) og livmorhals var ikke moden enda. 

Har også kun gått opp 3,5 kg dette svangerskapet til nå. Vært plaget med kvalme fram til uke 30 og jeg spiser som en hest. Baby har det fint i magen og legger på seg som den skal. Dere som la på dere lite, gikk dere fort ned? Jeg er også bekymret for amming om at jeg vil rase ned i vekt, i å med at jeg ikke har så overflødig å gå på. Magen min spretter ut og er hard, hvordan ble magen deres etter fødsel/1 mnd etter fødsel? 

Anonymkode: 20aa5...e67

Mange her vil nok si «du bare vet det», men for meg var det tilfeldig. Murringer og en følelse av at noe var feil, babyen sparket mindre, dro inn på en sjekk, hadde da 8cm åpning og han var ute en time etterpå. Hadde jeg ikke vært et sånt nervevrak hadde jeg jo aldri dratt inn på sjekk, og han hadde sikkert kommet hjemme. 

Jeg la på meg 10kg (alle helt på slutten), og når jeg veide meg to uker etter fødsel hadde jeg gått ned 22kg. Mye vann, og lite gravidvekt. Etter fødsel blir magen myk, min kjennes ut som en bolledeig på en måte, men er samtidig fast. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...